הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למה צריך להדאיג אתכם שמחירי הנחושת והסויה צוללים
לנחושת קוראים Dr. Copper בשל רגישותו הרבה של מחירה למצב הכלכלה העולמית בכלל והסינית בפרט. אז מתחילת יוני, אז התחילה מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין להסלים, הרגישות של הנחושת הפכה להתפרצות אלרגית חמורה, בצורת צלילה של 13%. גם מחיר הסויה צונח לאחר מכסי המגן הנגדיים שהטילה סין על הגידולים במדינות שהעניקו לטראמפ את הנשיאות

וול סטריט אולי נחושה לא להיכנס לפאניקה בשל מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, אולם בקיעים רציניים מתחילים להיבקע בשוק הסחורות. קחו לדוגמא את הנחושת, מתכת תעשייתית כה רגישה לתנודות בכלכלה העולמית עד שבעולם ההשקעות מכנים אותה "Dr. Copper". מחירה צנח ב-16% במהלך החודש האחרון והגיע לשפל של שנה אתמול (רביעי). עפרות ברזל, מתכת חיונית אחרת, ירדה במחירה ב-11% השנה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אמנם קיץ בחוץ, אבל השבשבות האלה אומרות שווינטר איז קאמינג (אילוסטרציה: CNN)



אבץ לא היה כה זול כמו עכשיו מאז אמצע 2017. ומדד המתכות התעשייתיות של בלומברג, הכולל גם את החמרן (אלומיניום) הגיע לערכו הנמוך ביותר מאז אוגוסט 2017. "נחושת ומתכות אחרות משקפות חששות מפני האטה גלובלית - שנגרמת בגלל מכסים", אמרה כריסטינה הופר, אסטרטגית שוק גלובלי באינבסקו. "אנחנו נתונים במלחמת סחר שמתנהלת בכמה חזיתות במקביל".

ובנוסף למתכות, יש את פולי הסויה. סין, היבואנית הגדולה בעולם של פולי סויה אמריקאיים, הטילה על הסויה מכס-מגן של 25% בתגובה למכסי המגן של ממשל טראמפ. התקוטטות הסחר כבר הסבה מכה אדירה לחקלאים אמריקאים. מחיר הסויה התרסק ב-13% השנה לרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2008, בשיא המיתון הגדול. "אם אתה מפסיד את הלקוח הכי גדול שלך, מה אתה חושב שיקרה למחיר?" שאל רטורית פיטר בוקבאר, מנהל השקעות ראשי בבליקלי אדבייזורי גרופ, בשיחה עם CNN.


מפת גידול סויה בארה"ב לפי מחוזות. רוב המדינות שבהן יש הכי הרבה ירוק - הצביעו עבור טראמפ ב-2016 (מפה: משרד החקלאות של ארה"ב)



ירידה כה חדה של חומרי גלם במהלך תקופה של בריאות כלכלית ניכרת ברחבי העולם היא מראה לא-שגרתי. צמיחת הכלכלה האמריקאית ברבעון השני עשויה להסתכם בקצב נמרץ מאד של 4%. אולם נחושת, הנחשבת לשבשבת של הכלכלה הסינית והעולמית, ירדה ב-15% השנה. כמעט כל הירידה הגיעה מאז תחילת יוני, אז החריפה מתיחות הסחר.

סין היא צרכנית נלהבת של נחושת, המשמשת לצנרת, חיווטי חשמל, חימום וצרכים אחרים. סין בולעת כ-40% מן האספקה העולמית במרוץ מתמשך להרים מאות מיליוני עניים למעמד הביניים. כעת ד"ר נחושת מרים דגל אדום בנוגע לנחושת. אד ירדני, נשיא קבוצת מחקר ההשקעות ירדני ריסרץ', אמר ללקוחותיו בדו"ח שנשלח בתחילת השבוע כי הצלילה האחרונה במחיר המתכת "מעלה את הסיכוי למיתון".

גם בסין גובה מלחמת הסחר את מחירה. הצמיחה הסינית האדירה כבר החלה להאט, במידה רבה בשל מאמצי הממשלה להילחם בנגע הזיהום ובשל חוב גדול מדי. כעת נאלצת סין להתמודד גם עם מלחמת סחר. בוקבאר אומר כי "יש חשש לגיטימי לגבי הפגיעה בכלכלה הסינית בשל מכסי המגן הללו".


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE