הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ אתמול: אירופה היא יריב; טראמפ היום: רוסיה היא "מתחרה" - וזו מחמאה
"העולם רוצה לראות אותנו מסתדרים", אמר טראמפ בפתח הישיבה בינו לבין נשיא רוסיה, לפני ששני המנהיגים התיישבו לשוחח בפרטיות - עם מתורגמנים בלבד. נשיא ארה"ב חזר על עמדתו כי קודמיו בתפקיד במרוצת השנים אחראים ליחסים הגרועים עם רוסיה, אך הפעם האשים את "שני הצדדים" לפני שחזר להעתיר מחמאות על האיש החשוד שסייע לו להיבחר

הסתיימה בהלסינקי, בירת פינלנד, פגישתם של הנשיא דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בתום הישיבה בין השניים, שנמשכה מעבר למתוכנן ונערכה בנוכחות מתורגמנים בלבד, הכריז טראמפ במסיבת עיתונאים משותפת כי מערכת היחסים בין שתי המדינות השתנתה "החל מלפני כמה שעות". פוטין מצידו הצהיר כי לא התערב בבחירות 2016 בארצות הבריות, וטראמפ החרה אחריו באמרו ש"לא היה שום שיתוף פעולה". 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


טראמפ ופוטין לוחצים ידיים בפתח הפגישה (צילום: CNN)


במסיבת העיתונאים שערכו השניים לאחר פגישתם כי הוא "מאשים את שתי המדינות אשמות" ביחסים הגרועים ביניהן, ואמר כי ארה"ב נהגה "בטיפשות", אולם בניגוד לדברים דומים שהשמיע בימים האחרונים, הפעם לפחות האשים גם את רוסיה במצב. תוך כדי דיבור על יחסי ארה"ב-רוסיה עבר טראמפ ללא אזהרה לאמירות כמו "לא היה שום שיתוף פעולה, כולם יודעים את זה", ושוב לאחר כדקה, "זו בושה מה שקורה עם החקירה". 

"אנחנו לא מסתדרים בשנים האחרונות", אמר טראמפ כשהוא ופוטין התיישבות בהיכל הנשיאות בהלסינקי בירת פינלנד, "אבל אני חושב שנסיים כשיש בינינו קשר מעולה.. אני באמת חושב שהעולם רוצה לראות שאנחנו מסתדרים". פוטין, מצדו, אמר כי טראמפ שמר על קשר רציף - בטלפון ובפגישות באירועים בינלאומיים - אבל "הגיע הזמן לערוך דיון מעמיק על כמה בעיות ברחבי העולם ונושאים רגישים".

במהלך הערותיו של טראמפ, פוטין שמר על ארשת פנים רגילה, תוך שהוא יושב בצורה פחות מהודרת, עם רגליו מפוסקות ועיניו מביטות מטה. מדי פעם הנהן המנהיג הרוסי לשמע דבריו של טראמפ. פוטין עשה זאת עוד לפני תרגום דבריו של הנשיא האמריקני, ונתן ביטוי להבנה הטובה שלו של השפה האנגלית. טראמפ נשען קדימה בכסאו, ידיו נעות לפני גופו ומדי פעם הוא שלח מבט אל פוטין. אפילו הייתה קריצה אחת.

לאחר שהנשיא טראמפ סיים את דבריו, כמה כתבים אמריקניים שאלו אם הוא מתכוון להעלות את פרשת המעורבות הרוסית בבחירות לבית הלבן בשיחות עם פוטין. טראמפ סירב להשיב. לאחר הדברים הקצרים, פוטין וטראמפ לחצו ידיים והחלו בפגישתם הפרטית - רק שניהם ומתורגמנים.


טראמפ (שני מימין) כשלידו היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון (משמאל), שגריר ארה"ב בפינלד רוברט פראנק פנס ושר החוץ מייק פומפאו (צילום: CNN)


הפגישה החלה זמן קצר לאחר שטראמפ האשים את ארצות הברית, ולא המעורבות הרוסית בבחירות או את הסיפוח של חצי האי קרים, בעובדה שהיחסים בין שתי המעצמות היו בנקודת שפל. היחסים שלנו עם רוסיה מעולם לא היו גרועים יותר", צייץ הבוקר הנשיא ומצא את האשמים, לדבריו: "שנים רבות של טפשות וכסילות אמריקניים, ועכשיו גם ציד המכשפות המוטה".

הפגישה, אלינו נושאים עיניים מנהיגים רבים בעולם, זכתה לגינוי מטעמם של כמה חברים בקונגרס בשתי המפלגות. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הוגש כתב אישום נגד 12 אנשי מודיעין של הצבא הרוסי בשל פריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ב-2016 כדי לסייע לטראמפ להיבחר לבית הלבן.

למרות הביקורת מבית, טרמאפ בחר לנסוע ולהיפגש פנים אל פנים עם הנשיא הרוסי, המנהיג אותו שיבח טראמפ פעמים רבות.

הפגישה בין השניים החלה באיחור משום שפוטין הגיע להלסינקי חצי שעה לאחר התכנון. פוטין מפורסם בין השאר גם בשל המאמצים שלו לא לדייק לאירועים מסוג זה. טראמפ בחר להמתין במלונו עד שפוטין הגיע להיכל הנשיאותי.


הגיע באיחור אופנתי. פוטין עם פמלייתו


טראמפ ועוזריו ניסו בימים האחרונים להנמיך את הציפיות לפגישה ולהישגים שהוא יביא ממנה. בראיון לרשת CBS אמר הנשיא כי הוא "לא מצפה לכלום" מפוטין. היועץ הלאומי לביטחון לאומי אמר כי ארצות הברית לא מחפשת "תוצאות מוחשיות" מהפגישה. במהלך ארוחת הבוקר שערך עם נשיא פינלנד, אמר טראמפ לכתבים כי הפגישה תהיה "מצוינת".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE