הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעוד אמזון חוגגת את יום הפריים שלה, עובדיה שובתים נגד ניצולם המחפיר
ענקית הקניות הרשת, בבעלות האיש העשיר בעולם, מציעה היום הנחות ומבצעים מטורפים כדי לעניין אתכם בשירות הפריים שלה, שמאה מיליון איש ברחבי העולם כבר שילבו בשמחה במסגרת חייהם. אבל בשביל להציע לכם את כל הטוב הזה יש מי שמשלם - עובדים שמעסיקיהם מעדיפים להכין אמבולנס מאשר לסדר שלא יתעלפו מהחום ודורשים שהפועלים יעשו צרכים בבקבוק

עובדי אמזון באירופה שובתים מזה מספר ימים לקראת יום "אמזון פריים" שיחול היום (שני), בו מציעה ענקית הממכר ברשת הנחות ומבצעים מפתים במיוחד בכדי לעורר את עניין הלקוחות הפוטנציאליים בשירות "אמזון פריים", שעבור למעלה ממאה מיליון איש ברחבי העולם כבר הפך לחלק בלתי נפרד משגרת הקניות שלהם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"אנחנו לא רובוטים" (צילום: עמנואל קונטיני, נור פוטוס)



היום מחרימים אנשים ברחבי העולם את יום הקניות המיוחד של החברה שבבעלותו של האיש העשיר בעולם, במחאה על תנאי העבודה הבלתי נסבלים של העובדים החלשים ביותר של החברה, שהופכים את הקנייה באמצעותה לנעימה ומשתלמת כל-כך. הנושא הועלה כבר פעמים רבות, והשובתים והמחרימים מקווים למשוך את תשומת לבה של החברה באמצעות פגיעה בשורה התחתונה שלה ביום המיוחד הזה.

המאמץ להציב מראה מול פניה של ענקית הקמעונאות המקוונת החל בספרד, שם פתחו אלף עובדי אמזון בשביתה כללית ביום שלישי שעבר בעידוד איגודי העבודים במדינה. עובדים במתקני מילוי חבילות אחרים של אמזון ברחבי אירופה הצטרפו בהדרגה, כולל ארגוני עובדים באיטליה, צרפת, בריטניה, גרמניה ופולין.

בשנים האחרונות מחו העובדים ב"מרכזי המילוי" של אמזון נגד השעות הארוכות, תנאי העבודה הדרקוניים ו"תקופות בהילות" עתירות לחץ, סביב יום הפריים ובלאק פריידי שלאחר חג ההודיה. ב-2017 תזמנו עובדי אמזון בגרמניה ובאיטליה שביתה ליום שישי השחור, לקראתו הם מספרים שהעובדים נאלצים לעבוד משמרות ארוכות ומפרכות ללא תגמול הולם וללא תנאים בסיסיים, כמו הפסקות אוכל או אפילו שירותים.


שעות על גבי שעות בתא המתכת הזה - והם מעדיפים לשלם על אמבולנס שיפנה אותך מאשר מזגן (צילום: בלומברג)



גם עובדי החברה בארה"ב דיווחו על תנאי עבודה ברוטליים במתקני המילוי של החברה, כולל הצורך לעבוד בתנאי חום קיצוניים, לבלות זמן ממושך ללא תשלום בבדיקות ביטחוניות, ואף לוותר על הפסקות שירותים ולעשות את צרכיהם בבקבוקים. כמו כן נודע על מקרים בהם העדיפה אמזון לשכור אמבולנסים שיחנו בפתח "מרכזי המילוי" כדי לפנות עובדים שהתעלפו מן החום, מאשר להתקין מיזוג שימנע את הבעיה. בתגובה לטענות העובדים מסרה אמזון כי "איננו מכירים בהאשמות הללו כתיאור מדויק של המתרחש במתקנים שלנו".

כתוצאה ממאמצי העובדים והמארגנים, הרעיון של החרמת אמזון ביום הפריים ומעבר לו תפס תאוצה. ההאשטג AmazonStrike# בטוויטר ופוסטים רבים בטאמבלר הובילו למגמה של תמיכה בעובדים בקרב הגולשים, המצטרפים לקריאה דווקא לא לצרוך מוצרים של אמזון היום, בין אם בשופינג או בסטרימינג.

בין השירותים הללו כלולה פלטפורמת הסטרימינג טוויטץ', כלי פופולרי בקרב קהילתה הגיימינג, אותו רכשה אמזון ב-2014. האתר GameRevolution דיווח כי ישנם מפתחים וגיימרים המתכננים להחרים את הפלטפורמה היום "בסולידריות עם העובדים השובתים". אוסטין ווקר, עורך ראשי בוייפוינט, מחלקת הגיימינג של וייס (Vice) צייץ כי "אנשים יידעו אותנו בנוגע לחדשות בנוגע לשביתה בינלאומית באמזון. שמח לשמוע על זה. מודיעים בזאת שנדלג על הסטרים שלנו ביום הפריים (ה-16) בסולידריות".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE