הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ספרד מתכוונת להעביר שיהפוך יחסי מין ללא הסכמה מפורשת לאונס
בעקבות הסערה סביב העובדה שכנופיית "לה מנאדה" הורשעה רק בתקיפה מינית לאחר שחמישה גברים הכריחו נערה להיכנס לבניין נטוש, אמרו לה לשתוק וביצעו בה את זממם בעודה נתונה בפחד ובהלך רוח סביל, הכריזה סכנית ראש ממשלת ספרד על כוונתה להעביר חוק, בדומה לאלה בגרמניה ובשבדיה, שמבהירים: רק כן פירושו כן

סגנית ר"מ ספרד, כרמן קאלבו,  אותתה היום כי בכוונתה להגיש הצעת חוק שתחייב השגת הסכמה מפורשת ביחסי מין. מדובר במונח המכונה "הסכמה מפורשת", שמגדיר מצב שבו שני הצדדים מסכימים במפורש ליחסים מיניים, בין אם בתקשורת מילולית ברורה או במחוות אילמות. הודעתה של קאלבו באה על רקע זעם בספרד בשל שחרורם של חמישה גברים שהורשעו באישומים קלים יותר לאחר תקיפת בת-עשרה במהלך הריצה עם השוורים בפמפלונה ב-2016.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"אנחנו להקת הזאבות. זו לא תקיפה - זה אונס". חברות התנועה הפמיניסטית של מדריד מפגינות נגד שחרורם בערבות של אנסי כנופיית "לה מנאדה" (צילום: CBS)



"המסר מהדהד ומושלם: אם אישה לא אומרת במפורש 'כן', כל דבר אחר הוא 'לא'. כך משתמרת האוטונומיה שלה, יחד עם חירותה והכבוד לגופה ולמיניות שלה", אמרה קאלבו בהודעה ב-10 ביולי, שהתוותה את תוכנית הממשלה להעביר "חקיקה פמינסטית".

הצעת החוק של קאלבו תנוסח בהשראת חוקים דומים בשבדיה ובגרמניה, המגדירים מגע מיני ללא הסכמה מפורשת כאונס. מומחים למניעת אונס אומרים שהסכמה מפורשת היא מדיניות ציבורית יעילה יותר מאשר "לא פירושו לא", שלעתים קרובות מטיל על קורבנות ותובעים את הצורך להוכיח כי התקיים מגע לא רצוי.

מבקרי התוכנית טוענים שמדובר במדיניות שאפתנית מדי שקשה יהיה לאכוף אותה. מספר מדינות בארה"ב, כולל ניו יורק וקליפורניה, העבירו חקיקה המחייבת מכללות ואוניברסיטאות ציבוריות לכלול הסכמה מפורשת במדיניות ההתנהגות שלהם.


"המסר מהדהד ומושלם: אם אישה לא אומרת כן, כל דבר אחר הוא לא". סגנית ר"מ ספרד, כרמן קאלבו (צילום: ויקיפדיה)



ממשלת שבדיה עדכנה החודש את הגדרתה לאונס כך שהיא כוללת היעדר הסכמה מפורשת. לפני כניסת החוק לתוקף באחד ביולי, נדרשו תובעים להוכיח כי הקורבן היתה נתונה לאלימות או איומים. גרמניה הוסיפה את היעדר ההסכמה המפורשת לרשימת העבירות המיניות שלה וכן הוציאה מחוץ לחוק את המישוש הלא-רצוי בתגובה לקמפיין תחת הכותרת "לא פירושו לא", שהושק לאחר שמאות נשים הותקפו מינית בחגיגות השנה החדשה ברחבי גרמניה. לפני כן מישוש לא היה בגדר עבירה ולתביעת אונס נדרשה הוכחה כי הקורבן התנגדה באופן פיזי לתוקף.

בספרד המניע לשינוי בחוקי עבירות המין היה זעם ציבורי בעקבות פסק הדין בפרשת "לה מנאדה" ("להקת הזאבים"). מפגינים גדשו את הרחובות לאורך ספרד ולרוחבה לאחר שחמישה גברים זוכו מאשמת אונס והורשעו באישום מופחת של תקיפה מינית בשל האירוע בפמפלונה ב-2016. על פי החוק הספרדי, תקיפה מינית יכולה להתבצע בהיעדר אלימות או איומים, אך אונס אינו יכול.

התיק מכונה על שם קבוצת הווצאפ בה החליפו הנאשמים הודעות בנוגע לתקיפה. הגברים גם הקליטו את התקיפה בטלפון. שלושת חברי הרכב השופטים שמעו עדויות לפיהן הגברים דחפו את האישה לתוך מסדרון של בניין נטוש ואמרו לה לשתוק בטרם ביצעו בה את זממם. האישה הצטפדה ואימצה הלך רוח סביל, משום שחשה לכודה ומפוחדת. אחד הגברים לקח את טלפונה לפני שהשאירו אותה בזירת הפשע.

החמישה, שהכחישו שביצעו כל עבירה, נדונו לתשע שנות מאסר, אולם שוחררו בערבות עד שיישמע הערעור שהגישו. החלטה שיפוטית זו גררה הפגנות נוספות במדריד, בברצלונה, בפמפלונה, בוולנסיה ובאליקנטה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE