הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מסמכי הבקשה לציתות לשיחות של קרטר פייג' מפריכות את טענות הרפובליקנים
"תיק סטיל" הנודע לשמצה לא היה הבסיס היחיד לבקשות, הבולשת הפדרלית ביצעה גילוי נאות לגבי ההטיה בתיק סטיל כשהשתמשה בטיעונים מתוכו, והיא לא כללה כתבה שסטיל היה המקור שלה כדי להוכיח את אמיתותו של תיק סטיל - בניגוד לטענות הרפובליקנים בוועדת המודיעין מאז פברואר

ממשל טראמפ חשף אתמול (שבת) שורה של מסמכים בסיווג "סודי ביותר" לשעבר, הנוגעים לציתות לשיחותיו של קרטר פייג', לשעבר יועץ לענייני מדיניות חוץ של קמפיין טראמפ. פייג' עמד במרכזן של האשמות מצד חברים רפובליקנים בוועדת המודיעין של בית הנבחרים לפיהן ה-FBI השתמש לרעה בסמכותו ושיקר לבית המשפט המיוחד לציתותים אחר זרים בכדי להשיג צו ציתות לשיחותיו של פייג'.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כבר לא מכחיש שנפגש עם בכירים רוסים במוסקבה - רק על מה הם דיברו. קרטר פייג' (צילום: ABC)



מאז פברואר מתקוטטים הדמוקרטים והרפובליקנים בנוגע לטיב החומרים שבאמצעותם קיבלה הבולשת הפדרלית את צווי השופט (אחד מקורי ושלוש הארכות) לצותת לפייג'. שני הצדדים פרסמו מזכרים בנושא, אולם החומרים עצמם לא נחשפו עד אמש לציבור. חשיפת המסמכים באה בתגובה לתביעת חוק חופש המידע שהגישו מספר כלי תקשורת, ביניהם הניו יורק טיימס, ניו יורק דיילי ניוז, וושינגטון פוסט, יו.אס.איי. טודיי ואחרים.

"מטרתה של בקשה זו הוא קרטר פייג'", נאמר בבקשת צו הציתות המקורית. "ה-FBI מאמינה כי פייג' היה מטרה לגיוס ייעודי מצד ממשלת רוסיה". השורה הבאה מושחרת גם במסמך שפורסם, ולאחר מכן כתוב "להשפיע ולחתור תחת תוצאת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 תוך עבירה על החוק הפלילי של ארה"ב. מר פייג' הוא יועץ לשעבר למדיניות חוץ למועמד לנשיאות ארה"ב". פייג' מכחיש ששימש כסוכן רוסי, והוא טרם הואשם בעבירה כלשהי, קרוב לשנתיים לאחר הבקשה המקורית לצו ציתות.

עצם הפרסום הוא מחזה ראוי לציון, היות שהציתותים תחת "חוק המעקב והמודיעין הזר" (FISA) הם בין הסודות השמורים ביותר של הממשל הפדרלי. ב-40 השנים מאז שהועבר החוק, שנועד להסדיר את הציתות על אדמת ארה"ב בחיפוש אחר מרגלים וטרוריסטים (בניגוד לבקשות לצווי ציתות בתיקים פליליים רגילים), לא פורסמו מעולם חומרי בקשה כאלה.


"מועמד #1... שהוא עכשיו הנשיא" (צילום: CNN)



החלקים הלא-מצונזרים מראים כי הבולשת אמרה לבית המשפט בשפה שאינה משתמעת לשני פנים כי פייג' "יצר מערכת יחסים עם בכירים בממשל הרוסי, ובכלל זה קציני מודיעין". עוד טענה הבולשת בבקשותיה כי "מאמציה של ממשלת רוסיה מתואמים עם פייג' ואולי גם עם אחרים המעורבים בקמפיין של מועמד #1 (טראמפ)", וכי "מר פייג' משתף פעולה וקושר קשר עם ממשלת רוסיה". לאורך הבקשות השונות ממשיכה ה-FBI להתייחס לטראמפ כ"מועמד #1", גם כשבמקום אחד היא מציינת "שהוא עכשיו הנשיא".

המאבק סביב המעקב אחר פייג' נסב סביב העובדה שבמסכת טענותיה להצדקת הציתות, השתמשה ה-FBI בחלק מן הטענות הכלולות ב"תיק סטיל" - מסמך שחובר על ידי קצין מודיעין בריטי לשעבר שנשכר, תחילה על ידי יריבים במפלגה הרפובליקנית, ולאחר מכן על ידי הדמוקרטים, כדי לנסות למצוא חומר בגנותו של דונלד טראמפ. חלק ניכר מן הטענות ב"תיק סטיל" אומת מאז באופן עצמאי, אולם הפרט המפורסם ביותר שעדיין לא אומת הוא הטענה כי רוסיה סוחטת את טראמפ באמצעות וידאו שלו עם פרוצות ומשחקי שתן במלון במוסקבה, בזמן שהותו שם ב-2013.

בבקשה לצו הציתות אכן מופיעים ציטוטים מתיק סטיל, לפיהן בעת ביקור במוסקבה ביולי 2016, נפגש פייג' עם שני בכירים רוסים ושוחח עמם על הסרת הסנקציות על רוסיה בשל התנהלותה באוקראינה ותיק שלכאורה הכיל מידע מביך על טראמפ. פייג' מכחיש את תוכן השיחות, אולם לאחרונה חזר בו מהכחשתו כי נפגש עם בכירים רוסים בביקורו במוסקבה.

הרפובליקנים טוענים כי תיק סטיל חסר ערך, וטענו כי ה-FBI לא סיפר לבית המשפט כי מחקרו של סטיל מומן בידי הקמפיין של הילארי קלינטון, אולם המסמכים ששוחררו אמש מוכיחים שה-FBI דווקא כן ביצע גילוי נאות באשר להטיה של סטיל. עוד האשמה של הרפובליקנים - לפיה ה-FBI השתמש בכתבה ביאהו שהמקור לה היה סטיל עצמו, כדי להוכיח את אמיתות טענותיו של סטיל - הופרכה אף היא.

אותה כתבה הוצגה במפורש תחת הכותרת "פייג' מכחיש ששיתף פעולה עם רוסים בכדי להשפיע על בחירות 2016" - הכחשה שפייג' אכן סיפק לכתבה. לסיום יש לציין כי הבקשות שפורסמו חושפות כי כל התובעים שביקשו את צו הציתות, וכל השופטים שאישרו אותן - היו מינויים של נשיאים רפובליקנים - בניגוד לטענת הנשיא כי החקירות נגדו הן פרי תככיהם של "דמוקרטים זועמים".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE