הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדור פילאטיס בסלון: בריאות כף הרגל
הרמב"ם קבע: "נפש בריאה בגוף בריא" - מבחינתו החיבור הראשון לגוף בריא הוא נפש בריאה, שיש בה את ההבנה האינסטינקטיבית, כי עלינו לדאוג לבריאותנו על מנת לתפקד באופן מיטבי. אם להתחיל ממשהו הרי שלכף-הרגל יש זכות ראשונים

כף-הרגל הינה הבסיס שבזכותו אנו נעזרים בעמידה ונעים ביציבות על משטחים שונים. מרגע שהתחלנו ללכת, היא נקודת החיבור שלנו אל האדמה, והיא מתקבלת כמובנת מאליה רק עד שמתחיל שם כאב (לא עלינו!).

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


Shutterstock  אילוסטרציה 

חשוב לציין כי ההתייחסות בפינצטה לאיבר זה ספציפית (או כל איבר אחר), מבחינתי, הינה מסוייגת, מכיוון שהגוף הינו מכלול שלם העובד באופן סינרגטי. הדוגמא המושלמת לכך היא ההליכה, אשר משלבת את כל הגוף בפעולתה: אנו מעבירים את מרכז הכובד אל הרגל המתרוממת, מניחים את כף-הרגל בתנוחת גריפה על האדמה ו"חותרים" את עצמנו לפנים, בעוד הגוף נוטה קדימה והידיים אף הן מונפות בתיאום עם ניעת הרגליים, העיניים ממוקדות בדרך ועדיין אנו תלויים לחלוטין באזניים שלנו, שם למעשה יושבת מערכת שיווי המשקל (הממוקמת ליד האוזן הפנימית).
רוצה לומר, לכל חלק בגוף יש משמעות גדולה, והגוף מושפע אף הוא מאורח חיינו, מהמזון שאנו אוכלים, ממתח וממצב נפשי לא פחות ממצב פיזי.

ובכל זאת, לכף הרגל יש מבנה ותפקיד ייחודי המאפשר לנו לדעת כיצד לנוע על פני האדמה. אתחיל עם כמה עובדות מעניינות על החלק שמחבר אתכם לעולם הזה:

  • מספר העצמות בכף הרגל הינו בסך הכל 28 (תלוי בגיל) ולמעלה מ-30 מפרקים.
  • על פי הרפלקסולוגיה, כף הרגל מהווה מראה המשקפת את מצב הבריאות הכללית. מצבים שונים כגון דלקת פרקים, סוכרת, הפרעות עצבים ומחזור עשויים להשתקף ולהציג את הסימפטומים הראשונים שלהם בכף הרגל, לפיכך חוליים של כף הרגל עשויים להוות את הסימן הראשון לגבי בעיות רפואיות חמורות יותר.
  • נשים סובלות מבעיות בכף הרגל פי ארבעה בקירוב בהשוואה לגברים(!) והסיבה לכך נעוצה בעיקר בשל נעילה של נעלי-עקב גבוהים או נעליים לא נוחות ולא מתאימות לכף הרגל.

מכיוון שכפות הרגליים מהוות את הבסיס לגוף, כל שוני מבני או תפקודי בכפות הרגליים עלול להשפיע על אופן חלוקת העומסים בגוף, על היציבה שלנו ועל אופן תנועת הגוף.
עם הגיל התפקוד הגופני יורד לאט (תלוי בתורשה ובדרך החיים), ובחלק מהמקרים אי אפשר לדעת שנגרם נזק עד שמרגישים כאב חד בגוף, או במקרה הזה, בכף הרגל. הבעיה הנוספת היא, שנזק גורר נזק, ובעיה בכף הרגל, בסופו של דבר מובילה לנזקים (פיצויים) גם בחלקי גוף אחרים כמו למשל בעיות ברכיים או במפרק הירך והלאה במעלה הגוף.

כיצד שומרים על כפות הרגליים?

אורח החיים המודרני "כולא" את כפות הרגליים שלנו בנעליים רוב שעות היממה. כף הרגל נותרת בשל כך "מאובנת" במקרה הטוב בתוך נעל סגורה, או מאובנת ובמנח לא תקין במקרה של נעלי עקב גבוהות ובעלות שפיץ.

חשוב לאוורר את כפות הרגליים כמה שיותר.

הליכה יחפה מאפשרת לאזן את הגוף מחדש ולאפשר לכף הרגל לבטא את יכולותיה במלואם. נכון שזה נשמע כמו מורה שמדברת על ילד עם פוטנציאל לא ממומש אבל הכוונה במקרה הזה, היא להפעיל את כף הרגל במלוא טווח התנועה. ככל שכף הרגל חופשיה יותר, ניתן להפעיל אותה בקלות יתרה: למתוח, לכווץ, להפעיל את הבהונות, לפרוש ולמתוח אותן. הדבר מעודד גמישות של כף הרגל, וזאת הכרחית להעלאת טווח התנועה של כל השרירים והרצועות לאורך הרגל, בשל מערכת יחסי הגומלין של האיברים בגוף. 

גם אם תיעשה תנועה לא נכונה, כמו למשל החלקה או התעקמות פתאומית של כף הרגל, הגוף ידע לתקן את עצמו מהר יותר בזכות טווח תנועה תקין, ולא ייגרם נזק משמעותי, מכיוון שכף הרגל לא תהיה מאובנת וכבר "תזהה" תנועתיות יתר ומה התיקון לכך - והכל בחלקיק השנייה.

כיצד נשמור על טווח התנועה בכף הרגל ועל חיוניותה?

להלן מספר תרגילים קלים ומומלצים לפחות פעם אחת באמצע היום:

סיבובים בכף הרגל

שליחת הכרית הקדמית למול כיווצה יחד עם הבהונות (מימין)

פרישת בהונות (משמאל)

פוינט ופלקס


עוד מומלץ:

לעסות את כף הרגל, מי שסובל מיובש עדיף לעשות זאת עם שמן זית, או עם קרם ייעודי אחרי המקלחת ולפני השינה.

לכפות רגליים ריחניות יש לטבול קודם את כף הרגל במים עם כפית סודה לשתייה וכף חומץ למשך 15 דקות, לשטוף במים זורמים ואח"כ למרוח שמן עם שמן אתרי של עץ התה.

ניתן לשלוח שאלות למדור בעניין חיזוק הגוף, בעיות שונות במפרקים, בעיות יציבה ומוטוריקה ועוד. מבטיחה שאעשה מאמץ לענות באופן מספק ואחראי




אביבה זאבי- מדריכה מוסמכת לפילאטיס מזרן שיקומי המתמחה בחיזוק קרקעית האגן ומורה למחול מזרחי. בוגרת מכון וינגייט ומכון מרתה פילאטיס. בעלת נסיון רב באימון נשיםמסייעת להגיע לתוצאות דרך אימון אישי ובחוגים לחיזוק ולעבודה מודעת ונכונה עם הגוף.מרצה בתחום בריאות האישה, מעבירה סדנאות פילאטיס לקהל מעורב, וסדנאות מחול מזרחי שמחות לאירועי נשים בלבד.

ניתן לשמור איתי על קשר בדף הפייסבוק שלי: פילאטיס ומחול מזרחי - אביבה זאב, או במייל  [email protected]




50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE