הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תקווה חדשה: ניסוי בתרופה נגד אלצהיימר מציג תוצאות מבטיחות
מזה שנים שהחוקרים מחפשים אחר תרופה שתוכל להתמודד עם מחלת האלצהיימר ועם הסימפטומים המשמעותיים שלה, הכרוכים באבדן זיכרון ובפגיעה בתפקודים הקוגניטיביים. השבוע פורסם מחקר חדש שמציג תוצאות מעודדות

החיפוש הארוך והמייגע אחר תרופה שתפעל לטיפול באלצהיימר פגש לאחרונה באבן דרך משמעותית. בפעם הראשונה בוצע מחקר גדול, באמצעות ניסוי קליני בתרופה שמסוגלת להפחית את הסתיידות העורקים במוחם של החולים ולהאט את ההתקדמות של הדמנציה.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


התרופה הציגה תוצאות מעודדות, כך לדברי החוקרים

לדברי החוקרים, דרושים מחקרים רחבים יותר, על מנת לוודא שהתרופה החדשה אכן יעילה. למרות זאת, מתוצאות המחקר, שפורסם השבוע בכנס האלצהיימר הבינלאומי בשיקגו, עולה כי התרופה עשויה להיות הראשונה שתתמודד בהצלחה עם שני השינויים העיקריים במוח, שיוצרים את הסימפטומים של המחלה.

החוקרים סבורים, כי המחקר מצביע על כך שניתן לצמצם את הסתיידות כלי הדם ולהשפיע על ההכרה. למרות שיש להמשיך ולבצע ניסויים עם התרופה, התוצאות האמורות מעודדות. מלבד מספר תרופות בודדות, שמסוגלות להאט את קצב הירידה בכושר הזיכרון בכמה חודשים בלבד, אין כיום טיפול יעיל לאלצהיימר.

המחלה משפיע על כ-44 מיליון אנשים ברחבי העולם, בהם 5.5 מיליון אמריקנים. מהערכות עולה, כי מספר החולים צפוי לגדול פי שלוש עד לשנת 2050.

המחקר האחרון כלל 856 חולים מארצות הברית, מאירופה ומיפן, עם סימפטומים מוקדמים של בעיות קוגניטיביות. החולים אובחנו כבעלי ליקויים קוגניטיביים קלים או כבעלי דמנציה קלה. אצל כולם נמצאה הסתיידות משמעותית בכלי הדם. חברה, שממוקמת ביפן, פיתחה את התרופה הידועה בשם BAN2401, בשיתוף פעולה עם חברת Biogen, מקיימברידג', מסצ'וסטס.

המטופלים שקיבלו מינון גבוה של התרופה הציגו ירידה בקצב הפגיעה בתפקודים הקוגניטיביים

גם תרופות אחרות הצליחו להפחית את החלבון הגורם להסתיידות כלי הדם, אך הן לא הצליחו להקל על אבדן הזיכרון או על הקשיים הקוגניטיביים האחרים, שנוצרים כתוצאה מהמחלה. מנתוני המחקר עולה, כי המינון הגבוה ביותר של התרופה - שעומד על הזרקה של 10 מיליגרם ממנה לכל קילוגרם במשקלו של המטופל מדי שבועיים – צמצם את רמת החלבון הגורם להסתיידות כלי הדם ולהפחתת ההתדרדרות הקוגניטיבית. זאת בהשוואה למשתתפים אחרים במחקר שקיבלו תרופת פלסבו.

מתוך 161 משתתפים בקבוצה שקיבלה את המינון הגבוה ביותר של התרופה, 81 אחוז הראו שיפור משמעותי ברמות החלבון, שירדו מרמה חיובית לשלילית. המטופלים הגיעו למצב שהגורם שקשור לדמנציה הצטמצם באופן משמעותי.

בסדרה של מבחנים קוגניטיביים ותפקודיים, שמודדים את כושר הזיכרון וכישורים כגון תכנון וחשיבה לוגית, נרשמה בקרב הקבוצה שטופלה במינון גבוה של התרופה ירידה של 30 אחוז בפגיעה בתפקודים הקוגניטיביים. זאת, לעומת הקבוצה שטופלה בפלסבו.

החוקרים הסבירו, כי התוצאות של התרופה היו מעודדות, משום שהן מצביעות על כך שישנן לפחות שתי תרכובות שעשויות לשמש נגד הצטברות החלבון בכלי הדם ולצמצמם את קצב הפגיעה ביכולות הקוגניטיביות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE