הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ מצמץ ראשון - התחבק עם נשיא המועצה האירופית והתחייב לדון בביטול מכסי המגן
לאחר שבילה שבועות ארוכים בליבוי מתחים מול בעלת הברית הגדולה ביותר של ארה"ב בעולם, ופתח מולה במלחמת סחר, הכריזו נשיא ארה"ב ונשיא המועצה האירופית על "עסקה" שבה הם מתחייבים להמשיך לדון על ביטול מכסי המגן. הבית הלבן גם יורד מרעיון הזמנתו של נשיא רוסיה לוושינגטון בסתיו

הנשיא דונלד טראמפ בילה שבועות רבים בחרחור מדנים בנושא הסחר מול אירופה, בה בשעה שהוא מחזר אחרי ולדימיר פוטין. שני הצעדים גרמו להתנגדות עצומה בוושינגטון - בתוך המפלגה הרפובליקנית כמעט באותה מידה כמו באופוזיציה הדמוקרטית. אתמול (רביעי) התקפל הנשיא בשני הנושאים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שולם-שולם לעולם? או ברוגז-ברוגז... מיד בפעם הבאה שהנשיא יקום לא טוב או יחפש הסחת דעת מבעיה אחרת? (צילום: חשבון הטוויטר של הנשיא)



החלטתו של הנשיא להקפיא את מעשי האיבה המסחריים מול אירופה ולדחות לעת-עתה את התוכנית לארח את נשיא רוסיה בביקור רשמי בוושינגטון בסתיו הקרוב צפויים להתקבל בברכה הן אצל רפובליקנים שהתקשו יותר ויותר לגונן על מנהיגם, והן אצל בעלות הברית המסורתיות של ארה"ב, שחשים כבר יותר משנה וחצי כי בבית הלבן יושב אדם שבוחר ומעדיף לרומם את האויבים המשותפים בעודו משתלח ללא רסן בבעלות בריתו.

בבית הלבן הכריז טראמפ בתחילה על מה שנדמה כפריצת דרך אדירה בסחר הטרנס-אטלנטי, ופיתרון לחשש מפני מלחמת סחר בעצימות מלאה. "היה לנו יום גדול, גדול מאד", אמר הנשיא, והבטיח "שלב חדש" במערכת היחסים שבה "שני הצדדים ינצחו", לאחר פגישתו עם נשיא המועצה האירופית, ז'אן-קלוד יונקר. פגישתם נחתמה בנשיקה שהעניק יונקר לטראמפ, שאת תמונתה צייץ הנשיא בליל אמש בליווי הכתוב "ברור שהאיחוד האירופי, כפי שהוא מיוצג בידי  @JunckerEU וארה"ב, כפי שהיא מיוצגת בידי עבדכם הנאמן, אוהבים זה את זה!"

היה זה שינוי קיצוני מזעמו הלא-כבוש של הנשיא כלפי אירופה, שהופגן ללא כחל ושרק במהלך ביקורו ביבשת הישנה בתחילת החודש. "זה היה יום גדול מאד עבור סחר חופשי והוגן. אכן יום גדול מאד", אמר טראמפ. 

הנשיא היה זקוק ליום גדול, אחרי שהבית הלבן חטף מהלומה אתמול בשל פרסום השיחה עמו שהקליט עורך דינו לשעבר המסובך בפלילים, מייקל כהן. הקלטת מוכיחה כי הנשיא ידע על מאמצים לשלם תמורת השתקת סיפורה של דוגמנית עירום שטענה כי ניהלה עמו רומן. הקלטת מפריכה את טענותיהם הקודמות של הנשיא ודובריו בנושא.


הבית הלבן היה חייב הסחת דעת מהסיפור מכיוון מייקל כהן, וכשכתבת שאלה על זה בכל זאת - היא נענשה (צילום: CNN)



טראמפ סירב להשיב לשאלות בנושא הקלטת במהלך צילום משותף עם יונקר, והבית הלבן נקם לאחר מכן בכתבת CNN קייטלן קולינס, שייצגה את שאר הרשתות כ"תורנית הפול", ואסר עליה להיות נוכחת בהכרזה על "עסקת הסחר" מפני שהעזה לשאול אותן.

ההכרזה בעניין הסחר הוצגה כניצחון כביר ונערכה בגן הוורדים, שהוא האתר המסורתי להודעות "גדולות" (לדוגמא, הסכם אוסלו הוכרז שם), בנוכחות קבוצה של מחוקקים רפובליקנים שהוזעקו מגבעת הקפיטול כדי לשמש כתפאורה.

אולם למעשה, כל שיש בעסקה הוא נסיגה של הנשיא ממהלכיו הלוחמניים מול בעלת הברית הגדולה ביותר של ארה"ב בעולם. טראמפ הטיל מכסים של 25% על יבוא פלדה ואלומיניום מהאיחוד האירופי, ואיים שוב ושוב להטיל מכסי-מגן גם על מכוניות המיוצרות שם, ותקף את האיחוד שוב ושוב בפומבי, כשהוא אף מרחיק לכת ונוקב בה בתגובה לשאלה "מי היריבה הגדולה ביותר של ארה"ב כיום?"

הקרב נדחה. לא בהכרח בוטל (צילום: Shutterstock.com)



כל שההסכמות שהושגו בין יונקר לטראמפ אומרות הוא שייערכו דיונים נוספים בביטול כל מכסי המגן, חסמי הסחר והסובסידיות על מוצרים תעשייתיים להוציא כלי רכב. טראמפ הודיע גם כי הצדדים יעבדו יחד כדי "לפתור" את סוגיית מכסי המגן הנגדיים שהטיל האיחוד בתגובה על אלה של הממשל. על פי מקורות יודעי דבר, את הפיתרון שיימצא בסופו של דבר ניתן לנסח כ"תבטל את המכסים שלך, שהתחילו את כל המחול הזה, ונשמח לבטל את שלנו".  

טראמפ הודיע כי אירופה תקנה מארה"ב "המון" פולי סויה וגז טבעי מונזל. המומחים מאוחדים בספקנותם העמוקה כי כך יקרה, ולא רק משום שלא ננקבו כל מספרים. לא זו בלבד שלאיחוד רק מעט יותר משליש מאוכלוסייתה של סין - שצרכה עד לתחילת מחול מכסי המגן את רוב פולי הסויה המגודלים באמריקה - אלא שהתיאבון של תושבי האיחוד לסויה ומוצריו נמוך בהרבה משל הסינים. בנוגע לגז המונזל - אין דרך בעולם שבה גז שיש לשנע מעבר לאטלנטי יהיה תחרותי במחירו לעומת גז רוסי, טורקי, ישראלי, או אפילו איראני (למרות הסנקציות האמריקאיות, שהאירופים, הדבקים בהסכם הגרעין מול איראן לעת-עתה, אינם מחויבים אליהן אלא בשל חשש מצעדי תגמול של וושינגטון).


למד לדבר טראמפית. נשיא המועצה האירופית, ז'אן-קלוד יונקר (צילום: טלגרף)



אבל יונקר הבין כיצד מתחבבים על הנשיא הזה, ושיתף פעולה בהצגה, עם הנשיקה וציטוטים כמו "כשהוזמנתי על ידי הנשיא לבית הלבן, היתה לי כוונה אחת: הייתה לי כוונה להשיג עסקה. והשגנו עסקה היום". כמובן שביום שארה"ב והאיחוד באמת יסכימו על מדיניות הדדית של אפס מכסים, אפס חסמים ואפס סובסידיות - אלה יהיו חדשות מרעישות. אבל כמו במקרה של הפסגה עם רודן צפון קוריאה, קין ג'ונג און, מחבר "אמנות העסקה" העדיף את שלב קצירת הפירות היחצניים מיד, ואת פרטי העסקה עצמה השאיר לעתיד לא ברור.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE