הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דו"ח קובע: קיומו של נשק חם בבית מעלה סבירות למוות
בין אם מדובר ברצח ובין אם מדובר בהתאבדות האקדח הוא המוביל בדרכי המוות שנחקרו. יותר מסכינים, כלי חירור או חניקה - התרופפות החוקים בנושא נשיאת נשק מראה אותותיה

מספר מקרי הרצח שבוצעו באמצעות אקדחים עלה בארה"ב כמעט בשליש בשנים האחרונות, כך על פי נתונים חדשים של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יותר מוות מאקדחים מאשר בכל דרך אחרת (צילום: shutterstock.com)



המרכז מצא עלייה של 31 אחוזים ברצח באמצעות נשק חם בשנים 2014 ו-2016. בשנת 2014, 11,008 מקרי רצח היו תוצאה של שימוש באקדח. המספר עלה ל -14,415 ב-2016. "בשנת 2016 מדובר בפי שמונה ממקרי רצח באמצעות כלי חיתוך או חירור (1781) ופי 30 ממוות באמצעות חנק (502), כך כתב הצוות בדו"ח שפרסם. 

הטיעונים מבוססים על מה שנכתב בתעודת הפטירה של הנרצחים. דו"ח מסוג זה נדון בכל שנה בהכנות לחוקי המימון של הקונגרס ולמעשה מגביל את הארגון משימוש במימון פדרלי שמטרתו תמיכה או קידום בקרת נשק. נראה כי ארה"ב מובילה בעולם במוות כתוצאה משימוש באקדח אך יש מחלוקת על כמה קשור נושא הבעלות על נשק חם לכך, והאם הגבלות לגבי מי שיכול לרכוש אקדחים או איזה נשק ניתן לרכוש - ישפיעו על הדבר.

מחקר בשנת 2015 מצא כי אחד מכל שלושה אמריקאים מחזיק באקדח. דניאל ובסטר, מומחה למדיניות נשק חם בבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס בלומברג, אמר כי אחד הדברים המפתיעים שהתרחשו לאחר העלייה האחרונה בהרג מאקדחים הוא הקריאה החברתית נגד הרג אנשים לא חמושים על ידי שוטרים. 

"הייתה מגמת עליה בנושא בבולטימור", אמר. "לאחר התסיסה שבאה בעקבות מותו של פרדי גריי בשנת 2015 במהלך מעצר משטרתי, המשטרה נסוגה מחלק ניכר מהמקומות בהם סיירה באופן יום יומי בעיר. פעילות השיטור ירדה באופן משמעותי", פירט.

"השיטור שקוע בהפסקת מהומות. יש עדויות של נסיגת הפעילות על ידי המשטרה", הוסיף ובסטר. כמו כן הסביר כי יש לא מעט מדינות בהן חלה התרופפות החוקים על בעלות נשק וכי נראה כי במקביל שיעורי הרצח בעקבות שימוש בנשק עולה. "הסדרת האישורים נעשתה קלה יותר", אמר.

כל 50 המדינות מאפשרות כיום נשיאת נשק סמויה, לעומת 31 ב-1981. המדינות מאפשרות להסתובב עם הנשק ללא אישורים. "יותר ויותר אנשים הולכים עם רובים כי הם לא מרגישים בטוחים", אמר ובסטר. "הם לא מרגישם שהמשטרה יכולה להגן עליהם", הוסיף.


עלייה בין השנים 2014-2016 (צילום: מתוך הדו"ח)


לא מעט קבוצות מחקר, כולל צוות בהרווארד, מקשרים את הזמינות החופשית של האקדחים לעלייה במספר מקרי המוות. לעומתם, מתנגדי בקרת הנשק טוענים כי כי אדם שירצה לרצוח - ימצא את הדרך לעשות זאת. מצד שני, ציין ובסטר כי לפי הנתונים הרג באמצעות סכין או חנק היה נמוך תמיד מרצח באמצעות נשק.

"אם אתה רוצה להרוג מישהו - הדבר הכי הגיוני הוא להשתמש בנשק חם", אמר הפרופסור. לדבריו פצעי דקירה קל יותר לשרוד אם הם לא נמצאים במקום קריטי בגוף ואילו הנזק הנגרם לרקמות שונה באופן דרמטי מנזק דקירה. חשוב לציין כי לפי הנתונים בשנת 2015 נהרגו 36252 בני אדם משימוש בנשק, אך מתוכם היו 22018 מקרי התאבדות. 

"זוהי עובדה - קיום אקדח בבית מנבא מוות של אדם בו, גם אם מדובר בהתאבדות. זה יותר מובהק מדיכאון או סמים", אמר דן גרוס, נשיא מרכז בריידי העומד בראש המבצע למניעת אלימות באקדח, בדברים שמסר לכותבי הדו"ח במהלך 2016.

.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE