הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ג'ון קלי סוגר שנה, אבל השאלה בבית הלבן אינה אם יוחלף, אלא מתי
גנרל המארינס הגיע לבית הלבן כתקוותם של אלה שהאמינו כי ניתן לאכוף סדר על הבית הלבן של דונלד טראמפ, והחל את כהונתו ביד רמה ובסילוק עוזרים שלא נשאו חן בעיניו, אולם כשהסתכסך עם הנסיכה של הנשיא ובעלה, היתה זו תחילת הסוף עבורו

הגנרל ג'ון קלי מציין אבן דרך. הוא שרד שנה שלמה כראש הסגל הבית הלבן תחת הנשיא טראמפ. התפקיד מגיע עם הנדל"ן השני בטיבו באגף המערבי, אבל גם עם כאבי הראש הגדולים ביותר. אולם בעודו מציין שנה בתפקיד, גנרל הנחתים במיל' הוא רק צל של ראש הסגל ששוטט באגף המערבי עם סמכויות גורפות בתחילת כהונתו.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


צל של ראש הסגל שהיה בתחילת כהונתו. ג'ון קלי (צילום: CNN)



רבים מן הנהלים והתהליכים שקלי התקין כדי לארגן את עבודת המדיניות והגישה הבלתי מבוקרת של אנשים שונים ומשונים אל הנשיא התפוררו ואינם בתוקף. הוא כבר לא נהנה מקרוב לאותה סמכות - לא מסגל הבית הלבן, ולא מן הנשיא. קרנם של עוזרים אחרים - במיוחד מנהל התקשורת החדש ביל שיין - עלתה בעת שטראמפ מבקש להקיף את עצמו בקולות שונים בתכלית.

עם אובדן השפעתו ומעמדו בעיני הנשיא, הפך קלי למושא לחרושת שמועות אינטנסיבית, כשהשאלה היחידה בקרב עובדי הבית הלבן היא האם קלי יעזוב לפני בחירות אמצע הכהונה בנובמבר, או אחריהן. בשבועיים שלפני מסע ההרס והמבוכה של הנשיא באירופה באמצע החודש, חזו עוזרים בכירים לנשיא כי לקלי נותרו רק שעות או ימים ספורים.

אותם עוזרים סבורים כעת כי התוהו שפרץ בעקבות ביקוריו של הנשיא בבריטניה, בפסגת נאט"ו ובפסגה אומללה עם נשיא רוסיה, יש לקלי מעט יותר זמן בתפקיד. אבל הוא מקיים פחות ופחות ישיבות סגל בכיר - מה שפעם היה נוהל יומי הפך למסורת שבועית - ושולט פחות ופחות במי נכנס לדבר עם הנשיא - אולי תפקידו החשוב ביות של ראש הסגל - כמו גם מתי וכיצד משיגים את הנשיא בטלפון.


התמונה הזו דחתה את סופו של עידן קלי בבית הלבן של טראמפ (צילום: CNN)



טראמפ טרם קבע מועד לעזיבתו של קלי ואמר לדברי מקורות ששוחחו עם CNN לאנשים סביבו כי הוא משאיר זאת לקלי עצמו, אולם כאמור השאלה אינה האם אלא מתי. לאחרונה נע טראמפ בין הוצאת קיטור לגבי קלי לעוזרים מסוימים, בעודו מבטיח לעוזרים אחרים כי הוא דווקא מרוצה מעוזרו הבכיר ביותר.

הנשיא יצא במתקפה חסרת רסן ורוויית קללות בנוגע לקלי בשבועות האחרונים, לדברי מקור ששמע את הדברים, אולם למחרת הוא נשמע מספר לאנשים איזו עבודה מצוינת קלי עושה. "כבר אין חשש שהנשיא יתפרץ ויפטר את קלי - זה כבר היה קורה אם זה היה אמור לקרות", אמר בכיר בבית הלבן. "נדמה שלנשיא אין בעיה עם הסטטוס קוו, עד שיוכל למצוא מישהו להחליף אותו.

אבל מה שנוח לטראמפ הוא לא העבודה שראש הסגל אמור לעשות עבור הנשיא, אלא בעצם בהיעדרו של התפקיד הזה ובתוהו שהיעדרו יוצר, שכן קלי אינו מעורב כלל בשני הנושאים המעסיקים כיום את הבית הלבן כמעט לחלוטין: בחירות אמצע הכהונה והחקירה בעניין ההתערבות הרוסית בבחירות.


האיש החזק החדש בבית הלבן, ביל שיין, לשעבר בכיר בפוקס ניוז (צילום: וראייטי)



שנה לאחר הבחירות קלי מרבה לעזוב את ביתו במנסאס שבווירג'יניה מאוחר יותר משנהג בתחילת כהונתו, והוא חוזר למשפחתו מוקדם יותר. את הפסקת הצהריים מרבה הגנרל לבלות במועדון הכושר של הבית הלבן כדרך לפרוק את תסכוליו מהתמוססות התוכן שבתפקידו.

עם זאת, קלי עדיין מרבה לנסוע עם הנשיא, כולל לפעמים בביקורי סוף השבוע של הנשיא במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי. באחד מסופי השבוע החודש נצפה הגנרל במכנסיים וחולצה קצרים, מטפס על סולם כדי להתיר דגל ארה"ב ענקי שהסתבך בגדר תיל. אבל הוא מבלה פחות ופחות זמן עם הנשיא - יש ימים שבהם הוא רואה אותו לא יותר מאשר עוזרים בדרג בינוני, והרבה פחות מביל שיין, לשעבר בכיר בפוקס ניוז. לדברי בכירים בבית הלבן, "הנשיא לא רוצה מישהו שיגיד לו מה לעשות, אלא מישהו שיגרום לו להיראות טוב כשהוא עושה מה שהוא רוצה". שיין, מומחה בטלוויזיה, הוא האיש למשימה.

כהונתו של קלי היתה רצופה שערוריות, שאת כולן הצליח לשרוד. כשהעליב את חברת בית הנבחרים פדריקה ווילסון על סמך מידע שגוי, הכריז שלעולם לא יתנצל. הוא הצליח להרחיק מן הבית הלבן עוזרים בעייתיים בעיניו כמו כוכבת הריאליטי אומארוסה, והדובר קצר-הכהונה אנתוני סקראמוצ'י, אולם הסתכסך קשות עם בת הנשיא איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר. המועמדים להחליפו הם ראש סגל סגן הנשיא, ניק איירס, ומנהל משרד הניהול והתקציב מיק מולבייני. על פי השמועות מהבית הלבן, הנשיא קרוע בין מולבייני בשל שנינותו החדה, ובין איירס בעל רעמת השיער המרשימה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE