הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רואת החשבון של מנאפורט העידה במשפטו כי הורה לה לרשום הכנסה כהלוואה כדי להקטין את תשלום המס
נמשך משפטו של יו"ר קמפיין טראמפ לשעבר, הנאשם בהונאת בנקים והונאת מס, וביום הרביעי הכוכבת היתה רואת החשבון שלו לשעבר, שהעידה כי לאחר שהודיעה לו את גובה שומת המס שלו לשנת 2014, אמר לה שותפו ריק גייטס (שכבר הודה באשמה) כי למנאפורט אין כסף לשלם כל-כך הרבה, והחל לדון בדרכים להורדת ההכנסה המוצהרת

היום (שישי) נמשך זה היום הרביעי משפטו של פול מנאפורט, לשעבר יו"ר הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות בבית משפט פדרלי באלכסנדריה שבווירג'יניה. מנאפורט מואשם בעבירות של הונאת בנקים ומס. לדברי התביעה, הוא נמנע מלשלם מסים על מיליונים שהרוויח מעבודתו למען מפלגה אוקראינית פרו-רוסית, ושיקר כדי להשיג הלוואות כשהתשלומים הפסיקו לזרום. התיק מנוהל על ידי צוותו של רוברט מולר, החוקר המיוחד החוקר את ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 בארה"ב.

אחת מרואי החשבון של מנאפורט אמרה שהוא חסך בין 400-500 אלף דולר לאחר שסגנו הבכיר ריק גייטס (שכבר הודה בקשירת קשר נגד ארה"ב ומסירת הצהרות כוזבות), פיברק הלוואה בסך 900 אלף דולר אותה כלל בהחזר המס של שותפו לשנת 2015.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מעביר מכיס אחד לכיס השני, קורא לזה הלוואה ובמקום לשלם מס עוד מפחית את השומה. פול מנאפורט (צילום: CNN)



רואת החשבון סינדי לפורטה אמרה כי רישום ההלוואה קיצץ את הכנסתו המוצהרת של מנאפורט ב-900 אלף ובמדרגת המס שלו, הדבר היה מניב שומה נמוכה יותר בקרוב לחצי מיליון דולרים. עדותה חשובה מפני שהיא מוכיחה את התמריץ הכספי שעמד לדברי התובעים מאחורי הרישומים הכוזבים.

לפורטה היא העדה הבולטת עד כה במשפט, והיא בעצם הודתה בכך ששיתפה פעולה עם מנאפורט וסגנו גייטס בהונאת רשויות המס. לאורך עדותה הציגו התובעים בפני המושבעים מסמכים המאששים את טענותיהם. אחד המסמכים הללו, אותו כינתה התביעה "מאזן ניסיון מתוקן" הראה כי העסק של מנאפורט, DMP אינטרנשיונל, לא ביצע בתחילה כל רישום להלוואה בסך 900 אלף דולר אותו יכלול בהצהרת המס שלו. אולם לפורטה העידה כי בעמודה לסעיפים מתוקנים הופיעה ההלוואה. כדי להסביר את השינוי, שונה הסיווג של פריט מסוים מ"הכנסה" בסך 900 אלף דולרים ל"הלוואה".

לפורטה העידה בהמשך כי לא האמינה גם בזמנו כי הלוואה שכזו אכן קיימת, משום שהפעם הראשונה בה שמעה עליה היתה בשיחה עם שותפו הזוטר של מנאפורט, ריק גייטס. היא אמרה שהיא ביקשה מגייטס תיעוד של ההלוואה, והוא סיפק שני עמודים בלבד, שנראו כמו הסכם הלוואה בין DMP אינטרנשיונל לחברה בשם טלמאר בע"מ. לדברי התביעה, טלמאר היא חברה הרשומה בקפריסין והשתייכה לפול מנאפורט.

חשוב מכל, הסכם ההלוואה הזה נושא את מה שלפורטה העידה כי היא חתימת ידו של מנאפורט. החשיבות שבכך היא שסנגוריו של מנאפורט מבקשים להפיל את כל האשמה לפשעים הכלכליים על גייטס, וגם רוב עדותה של לפורטה עסק בשיחותיה עם גייטס יותר מאשר עם מנאפורט. חתימתו על מסמך ההלוואה מעצמו לעצמו יקשר אותו ישירות לסעיף מוכח אחד לפחות של הונאה.


מתחיל להדק את החבל? החוקר המיוחד רוברט מולר (צילום: AP)



לאחר הפסקה שבה לפורטה לדוכן והודתה בפה מלא כי היה זה "שגוי" מצידה להסכים לכלול את ההלוואה בהחזרי המס של של מנאפורט לשנת 2014, ממש לפני שהגישה את הדו"ח בשנת 2015. "היו לי כמה אפשרויות באותה נקודה", אמרה, וסיפרה שבדיוק סיימה שיחת ועידה עם גייטס בה הבהיר לה האחרון שקצרה ידו של מנאפורט מלשלם את השומה שנקבעה לו ולכן יש להפחיתם, וכי אולי הדרך לעשות זאת היא להפריז בערך אותה הלוואה.

"הייתי יכולה לסרב להגיש את החזר המס", אמרה, וציינה כי הצעד היה חושף אותה לתביעה מצד החברה של מנאפורט. "הייתי יכולה לקרוא למר מנאפורט ומר גייטס שקרנים, אבל מנאפורט היה לקוח ותיק של החברה וגם את זה לא רציתי לעשות". כשנשאלה אם היא מתחרטת על מעשיה אמרה "אני מתחרטת מאד" והוסיפה כי כעת היא לוקחת אחריות על מעשיה.

התובעים הציגו בפני לפורטה אימייל שכתב קונור או'בריאן, אחד הכפופים לה במשרד, בו אמר כי "ייתכן שצריך יהיה לשנות את סכום ההלוואה". לבסוף הוסכם על 900 אלף דולרים מפני שזה הביא לכדי שומה שגייטס אמר ללפורטה שמנאפורט יוכל לעמוד בו.


#2 של מנאפורט, שכבר הודה באשמה ומשתף פעולה. הואה לרואת החשבון להקטין את השומה. ריק גייטס (צילום: KPBS)



לקראת תום עדותה החל התובע אוזו אסונייה ללחוץ על לפורטה בנוגע להרגל של גייטס ומנאפורט לרשום הכנסה מחברות זרות שבבעלותם כ"הלוואות". לפורטה העידה כי חשדה התעורר בשל ההלוואות שלרבות מהן היה תיעוד דל בלבד. "האם היו לך חששות בנוגע למצג שקיבלת בנוגע להלוואות הזרות הללו?" שאל התובע. - כן, השיבה לפורטה. "האם האמנת למצג שהוצג לך בנוגע להלוואות הללו?". - לא, ענתה.

לפורטה, כמו רואה החשבון פיליפ אייליף, העידה כי לא ידעה על חברות זרות, חשבונות בנק זרים שהיו למנאפורט מחוץ לארה"ב ולא על רואי חשבון ויועצי מס שהחזיק בקפריסין. השניים העידו כי אילו ידעו שלקוחם מחזיק בנכסים בחו"ל, הם היו מחויבים לדווח לרשויות. התובע אסונייה הציג בפני לפורטה אימייל בו שאלה את מנאפורט מפורשות אם יש לו חשבונות בנק כלשהם בחו"ל. התשובה היתה: None. גייטס אמור להיות העד הבולט הבא בתיק, עם חידושו ביום שני. התובע אסונייה השאיר פתוחה את האפשרות שמנאפורט לא יעיד כלל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE