הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
היסטוריה: S&P העלתה את דירוג האשראי של ישראל ל-AA-
זהו דירוג האשראי הגבוה ביותר אי פעם של ישראל. העלאת הדירוג תאפשר לממשלה לגייס כספים בעלויות נמוכות יותר. ישראל ממוקמת מעל סין ויפן ובדרגה אחת עם קטאר

חברת דירוג האשראי S&P העלתה את דירוג האשראי של ישראל מרמה של +A לרמה של -AA. זהו הדירוג הגבוה ביותר אי פעם לו זכתה ישראל. העלאת הדירוג תאפשר למדינה לגייס כספים בתנאים טובים יותר. רק 17 מדינות בעולם מדורגות ברמה AA: ישראל ועוד שש מדינות, בהן קטאר, מדורגות AA מינוס; שבע מדינות, בהן בריטניה, מדורגות AA; וארבע מדינות, בהן ארה"ב, מדורגות AA פלוס. 11 מדינות זוכות לדירוג הגבוה בעולם: AAA, בהן אוסטרליה, נורבגיה ושווייץ. העלאת הדירוג מציבה את ישראל מעל מעצמות כגון סין ויפן, להן דירוג אשראי נמוך יותר.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון. "העלאת הדירוג תחסוך לנו מיליארדים". צילום: יונתן זינדל


כזכור, לאחרונה העלתה חברת מודי'ס את אופק האשראי של ישראל מ"נייטרלי" ל"חיובי". משמעותו של צעד כזה היא שבתוך 12-18 חודשים עשויה גם חברה זו להעלות את דירוג האשראי של ישראל. גם S&P העלתה את אופק האשראי של ישראל כמה חודשים לפני שהעלתה את דירוג האשראי שלה. חברות הדירוג שמות דגש על יחס חוב-תוצר, שהיה במגמת ירידה בישראל בשנים האחרונות.

 

בהודעה שפרסמה S&P נמסר כי העלאת הדירוג באה על רקע שיפור במדיניות הפיסקלית של ממשלת ישראל, לצד צמיחה והכנסות גבוהות ממסים, שהביאו לירידה ניכרת ביחס החוב-תוצר בשנים האחרונות. בחברה מעריכים כי כלכלת ישראל תצמח בכ-3.3% בשנים 2021-2018,  כתוצאה מצריכה פרטית, המשך פעילות השקעות של תאגידים וביצועים חזקים בייצוא השירותים. האנליסטים של S&P התייחסו להצלחת הממשלה להעביר את תקציב 2017-2018 ואת תקציב 2019 ואת הצלחתה בשמירה על משמעת פיסקלית. עוד מתייחסים בחברה להסכם הרב-שנתי בין משרד האוצר למשרד הביטחון (הסכם כחלון-יעלון), למרות שיישומו העתידי כבר מוטל בספק.

 

חרדים. בסוכנות מטילים ספק ביכולת הממשלה להתמודד עם שילוב אוכלוסיות חלשות בשוק העבודה. צילוםף מתוך JDN


עם זאת, ב-S&P מביעים ספק באשר ליכולתה של הממשלה לטפל בסוגיות כמו עודף בירוקרטיה, מחסור חמור בתשתיות והשתלבות האוכלוסיות החלשות בשוק העבודה. עוד מציינים בסוכנות כי מבנה הממשלה עלול להגביל את יכולתה להתמודד עם מחירי הדיור, שמצוינים כאחד האתגרים המרכזיים של המשק הישראלי. עוד מציינים ב-S&P כי הסיכונים הגיאופוליטיים הביטחוניים, על אף שעודם גבוהים, התמתנו במידת מה.

 

שר האוצר משה כחלון אמר כי "האמון שמביעים בנו הגופים הכלכליים החזקים בעולם מאפשר לנו להמשיך ולהצמיח את המשק ובעזרת פירות הצמיחה לקיים מדיניות של צמצום פערים חברתיים וחיזוק מעמד הביניים והשכבות החלשות. העלאת הדירוג תחסוך לנו הוצאות מימון של מיליארדי שקלים, שאותן נפנה עבור המשרדים החברתיים - הבריאות, החינוך והרווחה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE