הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דיווח: ארה"ב פועלת לסגירת סוכנות אונר"א של האו"ם, שמטפלת בפליטים פלסטינים בלבד
במיילים ששלח ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא טראמפ, הוא כתב כי "צריך לפעול באופן נמרץ להפסקת פעילותה של אונר"א. הסוכנות מנציחה סטטוס קוו לא יעיל, שאינו מקדם את השלום"

ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בוחן כיצד ניתן לסגור את סוכנות אונר"א, שפועל מטעם האו"ם ומסייעת לפליטים פלסטינים בלבד (בניגוד לסוכנות הפליטים של האו"ם שמסייעת לכל יתר הפליטים ברחבי העולם).  כך מדווח המגזין "Foreign Policy". יש לציין כי ארה"ב מממנת את אונר"א מאז הקמתה ב-1949, לאחר מלחמת העצמאות והפיכתם של כ-700 אלף פלסטינים לפליטים. רוב נשיאי ארה"ב תמכו בסוכנות, אך טראמפ וממשלו מתנגדים לה וטוענים כי היא מונעת פתרון מדיני אפשרי בין ישראל לפלסטינים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וקושנר ברמאללה בפגישתם ביוני. הפלסטינים טוענים כי זהו "מהלך לא אחראי ומסוכן". צילום: THAER GHANAIM/PPO VIA GETTY


בתכתובות מיילים שהגיעו לידי האתר, כתב קושנר בתחילת השנה לכמה גורמים המעורים בניסיונות המו"מ בין ישראל לפלסטינים, בהם גם השליח המיוחד של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כי "צריך לפעול באופן נמרץ להפסקת פעילותה של אונר"א. הסוכנות מנציחה סטטוס קוו לא יעיל, שאינו מקדם את השלום. אסור לנו לשאוף להשאיר את הדברים כמו שהם. לפעמים צריך לקחת החלטה אסטרטגית כדי להגיע למטרה".


לפי גורמים אמריקאים ופלסטינים רשמיים, מדובר בחלק ממאמצי ממשל טראמפ לבטל את מעמדם של הפליטים הפלסטינים, מעמד שמועבר בירושה, על מנת להקל על משא ומתן עתידי לשלום. לפי הדיווח, לפחות שני חוקים שעוסקים בנושא יגיעו בקרוב לקונגרס. בשבוע שעבר חברי בית הנבחרים דאג לאמבורן וג'יימס לאנקפורד הגישו הצעות חוק, שיגבילו את הסיוע האמריקאי לפליטים המקוריים בלבד. עוד מוצע בהצעת החוק כי רוב כספי התמיכה יגיעו מקרן הסיוע האמריקאית לצורך פיתוח בינלאומי. הקרן פועלת בהתאם לחוק "טיילור פורס", על שם החייל האמריקאי שנרצח בפיגוע בטיילת יפו. לכן, היא אינה מעבירה סיוע הומניטרי לרשות הפלסטינית, עד שזו תחדל להעביר משכורות למשפחות מחבלים שנהרגו או נכלאו בישראל.


מטה אונר"א בעזה. קושנר כתב כי בעקבות צמצום הכספים "הם איימו לסגור בתי ספר, אך לא קרה כלום". צילום: Mohammed Asad/Middle East Monitor

 

עוד בחודש ינואר, בזמן קרוב לכתיבת המיילים שנחשפו, הציע קושנר, יחד עם שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי, להפסיק את המימון האמריקאי שמוענק לאונר"א. מחלקת המדינה, משרד ההגנה וקהילת המודיעין התנגדו לכך בתוקף, מחשש למחאה אלימה ברחוב הפלסטיני. עם זאת, בשבוע שלאחר מכן הודיעה מחלקת המדינה הודיעה כי במקום העברה ראשונית של 125 מיליון דולר היא תעביר לסוכנות 60 מיליון דולר בלבד. על כך כתב קושנר כי "אונר"א איימה במשך כחצי שנה שהדבר יוביל לסגירת בתי ספר, אך שום דבר לא קרה".


חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, אמרה בתגובה כי "קושנר אמר כי התיישבותם מחדש של הפלסטינים צריכה להיות במדינות שכנות וכי עליהן לעשות את העבודה של אונר"א". לדבריה, "הממשל בארה"ב רוצה שמדינות המפרץ העשירות ייקחו חסות על המהלך, על מנת להקל על ירדן" (שבשטחה מיליוני פליטים פלסטינים המהווים את רוב אוכלוסיית המדינה). היא הוסיפה כי "הם מעוניינים במהלך לא אחראי ומסוכן, שעלול לגרום לכל האזור לסבול". כזכור, הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת אמר בחודש יוני כי קושנר מוכן להפסיק לממן את אונר"א ולהעביר 300 מיליון דולר, אותם משלמת ארה"ב לסוכנות, לירדן ולמדינות נוספות, על מנת שהן ידאגו לפלסטינים. "המטרה האמיתית שלו היא חיסול הפליטות הפלסטינית", טען עריקאת. 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE