הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שר המסחר וילבור רוס מואשם כי גנב 120 מיליון דולר מלקוחותיו
על פי הטענות שפורסמו בכתב העת פורבס, חברת ההשקעות שהיתה בבעלותו של רוס חייבה את לקוחותיה בעמלות מוגזמות גם כשהשקעותיהם ירדו בערכם, ולא שילמו להם את מלוא האחוזים המגיעים להם. מקור ההאשמות בחמישה עובדים לשעבר. השר ומשרדו מכחישים את הטענות. רוס הואשם בדיווח כוזב לרשויות המס בפרשת "מסמכי גן העדן"

שר המסחר וילבור רוס הואשם בגניבת 120 מיליון דולר באמצעות מזימה סבוכה בחברת ההשקעות הקודמת שלו, שהובילה לתביעות משפטיות, קנס מצד ועדת ניירות הערך (SEC) והחזר חלקי של מה שגנב, לכאורה. כך מדווח היום כתב העת פורבס.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"זה שמדובר בחברה רוסית לא אומר שיש בה רע" שר המסחר וילבור רוס (צילום: ביזנס אינסיידר)



החברה, WL Ross and Co, נהגה על פי החשד לגבות ממשקיעיה דמי ניהול נוספים אפילו אם ערך השקעותיהם ירד, וגם נמנעה לשלם את האחוז הנדרש מעמלותיהן של עסקאות. במקום זאת היתה החברה משלמת אחוז נמוך יותר ושומרת את השאר לעצמה. הדיווח בפורבס מסתמך על עדותם של חמישה עובדים לשעבר בחברה. רוס מכר את החברה לאינבסקו ב-2006.

"ה-SEC מעולם לא פתח בהליכי אכיפה נגדי", מסר רוס לפורבס בהצהרה. "אף רשות רגולטורית מעולם לא העלתה האשמות כאלה נגדי או כל האשמות שהן, ואין כל בסיס להאשמות כאלה". אולם בכתבה בפורבס מצוין כי ה-SEC קנס את החברה של רוס ב-2.3 מיליון דולר בשל גבייה פסולה של כ-10.4 מיליון דולר ממשקיעים בעמלות על עסקאות שהושלמו בין השנים 2001-2011, תקופה שבחציה היה רוס הבעלים בחברה.

בתגובה רשמית לשאילתא מצד כתב העת ניוזוויק חלק משרד המסחר על הדיווח בפורבס וטען כי הוא נובע מ"נקמה אישית" נגד רוס. "הסיפור בפורבס, מבוסס על מקורות אלמוניים, רמיזות וטענות שלא ניתן להוכיחן. העובדה נותרת בעינה שאף רגולטור לא העלה את ההאשמות הללו נגד השר. המיחזור הזה של מעשיות ישנות הוא בעליל תוצאה של נקמה אישית. הטענות חסרות השחר המושמעות בסיפור הזה התפרסמו לפני זמן רב ואין בהן חדש", נאמר מטעם המשרד. עם זאת, נותרת בעינה גם העובדה כי התנהלותו לכאורה של רוס הובילה למספר תביעות מצד עובדים ושותפים לשעבר בחברה שבבעלותו.


עוד מיליונר שחי בפזרנות אדירה על חשבון הציבור עד שאולץ להתפטר (צילום: ארס טכניקה)



כמו חברים אחרים בממשל טראמפ, רוס נתון לבחינה מדוקדקת של התנהלותו - בחינה שכבר העלתה מספר טענות חמורות. הנשיא כבר נאלץ להיפרד ממספר חריג של בכירים בממשלו, כולל שר הבריאות טום פרייס וראש הסוכנות להגנת הסביבה סקוט פרואיט, בשל בזבוזי הכספים שלהם בתפקיד.

רוס בן ה-80 ניצב בפני האשמות קודמות באי-סדרים כספיים בעודו בתפקיד. אשתקד הוא היה מהאישים הבולטים ששמם הוזכר ב"מסמכי גן העדן" (Paradise Papers), אוסף של 13.4 מיליון מסמכים שהודלפו לרשת ופירטו כיצד עשירים ברחבי העולם השתמשו במבנים פיננסיים "חוץ-גבוליים" (Off-shore) מורכבים כדי להגן על כספם מרשויות המס.


מבנים פיננסיים חוץ-גבוליים מורכבים



רוס הואשם במסמכים אלה כי לא כלל את כל המידע הנדריש במסמכי גילוי פיננסיים, וכן את העובדה כי יש לו אחוזים בחברת ספנות המקושרת לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. רוס החזיק בחלק מן הבעלות בחברה בשם נאביגייטור, שהיתה בשותפות עם חברת נפט וגז רוסית בשם סיבור. חתנו של פוטין, קיריל שמאלוב, הוא בעל מניות בסיבור. רוס הגיב לחשיפה בראיון ל-BBC בנובמבר האחרון שהעובדה כי מדובר בחברה רוסית אין פירושה שיש בה רע.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE