הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אהיה הראשון שירוויח כסף מריצה לנשיאות", הבטיח טראמפ - וקיים
במחזור הבחירות שבין 2012-2014, הוציאו ארגונים פוליטיים 35,000 דולר במלונות, מסעדות ואולמות כנסים השייכים לטראמפ או נושאים את שמו. במחזור הבחירות הזה, מאז ינואר 2017, הסכום קפץ פי מאה לשלושה וחצי מיליון דולר, נכון לסוף יוני. אפילו רפובליקנים שמתנגדים לנשיא ומכנים אותו בשמות גנאי מוציאים שם קצת כסף

לפחות 125 קמפיינים רפובליקניים וארגונים פוליטיים שמרנים הוציאו יותר מ-3.5 מיליון דולר באתרי הנופש, המלונות והמסעדות השייכים לנשיא דונלד טראמפ מאז ינואר 2017, אז הושבע הנשיא לתפקידו. כך עולה מניתוח של רשת עיתוני מק'קלאצ'י.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רוב הכסף מגיע לכאן. מלון טראמפ אינטרנשיונל בעל המבנה ההיסטורי בוושינגטון הבירה (צילום: NBC)



הכספים שולמו על שירותים שנעו מאירוע גיוס כספים במועדון מאר א-לאגו בפאלם ביץ', שהייה של לילה במועדון הגולף של הנשיא בראנצ'ו פאלוס ורדוס שבקליפורניה, וארוחות יקרות רבות במלון טראמפ אינטרנשיונל בוושינגטון הבירה, מתחילת 2017 עד ה-30 ביוני 2018.

ברשימת אלה שפתאום הפכו חובבים כה מסורים של המותג טראמפ נמנים מנהיג הרוב בבית הנבחרים, קווין מקארת'י מקליפורניה, חבר בית הנבחרים רוג'ר וויליאמס מטקסס וחבר בית הנבחרים מארק מדוז מצפון קרוליינה, יו"ר "שדולת החירות", קבוצה של מחוקקים שמרנים רבי-השפעה.

לשם השוואה, מועמדים וארגונים פוליטיים הוציאו פחות מ-35,000 דולר בעסקים השייכים לטראמפ במשך כל השנתיים של מחזור הבחירות של 2014. אז היה הפזרן המוביל חבר בית הנבחרים לשעבר אלן ווסט, שערך ערב גיוס תרומות במאר א-לאגו בעלות של 15 אלף דולרים.





במחזור הזה, אחד הלקוחות הפוליטיים המובילים של עסקי טראמפ הוא אמריקה פירסט אקשן, סופר-פאק (ארגון גג של עמותות פוליטיות) הקיים למטרת תמיכה במועמדים לתפקידים ברמה הפדרלית התומכים בסדר היום של הנשיא. הארגון הוציא עד כה למעלה מ-225 אלף דולרים על דמי שכירות, קייטרינג, לינה וארוחות, בעיקר במלון טראמפ בוושינגטון הבירה. "העובדה הפשוטה היא שתומכינו וידידינו מתלהבים כשאנחנו עושים את זה", אמרה דוברת הארגון ארין מונטגומרי בשיחה עם CNN. "זו חוויה ייחודית עבורם. אלה מיקומים מצוינים, והשירות נפלא".

אבל הרבה לפני אמריקה פירסט אקשן מדורגים ארגונים שונים של המפלגה הרפובליקנית. הוועדה הרפובליקנית הלאומית, התאחדות המושלים הרפובליקנים וועדת הסנאט הרפובליקנית הלאומית הוציאו יחד למעלה משני מיליון דולר באתרי טראמפ - בעיקר המלון בוושינגטון ו"טראמפ נשיונל" בדוראל שבפלורידה. עוד לקוח פזרן וחובב אתרי טראמפ הוא הקמפיין לבחירתו מחדש של הנשיא, הממומן כולו מכספי תרומות והנשיא אינו תורם לו כלל, אלא לכל היותר מלווה לו כספים.

טראמפ התעלם מקריאות כי כמו שעשו נשיאים לפניו (טראמפ הוא אולי הנשיא העשיר בהיסטוריה, אבל הוא רחוק מלהיות היחיד שהיו בבעלותו אינטרסים מסחריים טרם היבחרו), עליו להתנתק לחלוטין מעסקיו ורווחיהם. במקום זאת העביר טראמפ את החזקותיו לקרן נאמנות הממשיכה לקצור רווחים מפעילויות "קבוצת טראמפ". טראמפ יכול למשוך את הכספים בכל עת ואף לבטל את הקרן עצמה לפי בחירתו.


תומך נלהב של המותג טראמפ. מנהיג הרוב בבית הנבחרים, ויש אומרים היו"ר הבא אם הרפובליקנים יישארו הרוב, קווין מקארת'י מקליפורניה (צילום: KABC)




מלבד הארגונים הארציים, מועמדים במדינות השונות וארגוני גיוס הכספים שלהם הוציאו למעלה מ-375 אלף דולרים בנכסי טראמפ שונים, כש-90% מן ההוצאות הללו מתבצעים במלון שבוושינגטון, במסעדה ובבר.

גם רפובליקנים שאינם מתלהבים מטראמפ מוציאים כסף בעסקים שלו - דבר שאף דמוקרט לא עשה. הקמפיין ועמותת התמיכה של חבר בית הנבחרים ג'ף דנהאם מקליפורניה, שסייע להוביל מאמץ כושל לכפות הצבעה על חוק שיסדיר את מעמדם של "ילדי החלום" שהובאו לארה"ב באופן לא-חוקי כילדים כנגד רצונו של הנשיא, הוציא יותר מ-1,300 דולר במלון טראמפ בוושינגטון.

הקמפיין של בוב קורקר מטנסי, שאמר שטראמפ נעדר את היציבות והיכולת להצליח, הוציא יותר מאלף דולר על לינה במלון טראמפ בבירה. הקמפיין של חבר בית הנבחרים קווין יודר מקנזס, שהצטרף למחוקקים דמוקרטים בקריאה לחקור את ממשל טראמפ בשל הפרדת ילדי המהגרים מהוריהם בגבול הדרום, שילם יותר מ-250 דולר על לינה במלון טראמפ בשיקאגו. לסיום, הסנאטור ראנד פול מקנטאקי, שהעלה התנגדויות למינויים שונים של טראמפ ופעם כינה אותו "נאד נפוח עם פרצוף כתום" הוציא 400 דולר במסלול גולף השייך לטראמפ, ויותר מ-2,000 דולר במסעדת הסטייקים במלון בוושינגטון.  


"אחי, ת'בא להרביץ קצת גולף במועדון של הנאד הנפוח עם הפרצוף הכתום?" הסנאטור ראנד פול מקנטאקי (צילום: CNN)


רוב המלונות, מועדוני הנופש והמסעדות אינם שייכים למעשה לטראמפ, אלא הוא משכיר להם את שמו תמורת עמלה. במאר א-לאגו, שכן שייך לו, הוא הכפיל את התשלום החד-פעמי להצטרפות למועדון ממאה אלף דולרים למאתיים אלף מיד עם היבחרו. גם המחירים בשאר הנכסים הנושאים את שמו עלו במידה ניכרת.

הרשימה נמשכת אבל התמונה ברורה. ניתן לומר שיש דבר שדונלד טראמפ הבטיח לעשות ואכן הגשים: בראיון בכתב העת פורצ'ן בשנת 2000 אמר טראמפ: "ייתכן מאד שאני אהיה המועמד הראשון לנשיאות שממש יעשה מזה כסף".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE