הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מתגברים המאמצים החקיקתיים ברחבי ארה"ב להגביל את השימוש בקוראי לוחיות זיהוי
המכשירים הזולים, שמתעדים את התאריך, השעה ולוחית הזיהוי של כל רכב חולף, משמשים בידי 600 רשויות אכיפת חוק ברחבי ארה"ב ושלל גורמים פרטיים. שלושה קניונים בקליפורניה מואשמים כי הם חולקים את מידע הלוחיות ממגרשי החניה שלהם עם סוכנות ICE הרודפת מהגרים. האגודה לזכויות האזרח דורשת שכל שימוש בטכנולוגיה יעמוד בחמישה תנאים מגבילים

בכל רחבי ארה"ב מקדמים מחוקקים ברמת המדינה הצעות שיגבילו את השימוש בתיעוד אוטומטי של לוחיות רישוי (ALPR) - מכשיר המותקן על רכבי משטרה, תמרורים ורמזורים. מצלמות הייטק הקולטות את התאריך, השעה ומספר הלוחית של כל רכב שחולף על פניהן משמשים בידי כ-600 כוחות משטרת מדינה ורשויות מקומיות ופדרליות, לדברי האגודה לזכויות האזרח (ACLU).


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


לאח הגדול יש אלפי עיניים, וכולן פקוחות (צילום: YouTube)



גם עסקים פרטיים, כמו חברות להחרמת רכוש מעוקל וחברות ביטוח משתמשות אף הן בטכנולוגיה, המסוגלת לצלם כ-1,800 תמונות בשנייה. אולם הטכנולוגיה אינה נטולת פגמים. תנאים כמו מזג אוויר גרוע, תאורה גרועה, לכלוך על הלוחית ואפילו צבעים מסוימים ברקע יכולים להוביל לזיהוי שגוי.

מבקרי הטכנולוגיה טוענים שהשימוש בטכנולוגיה מהווה בעצם חיפוש ללא צו. הנושא התעורר לאחר שהוול סטריט ג'ורנל דיווח כי הממשל הפדרלי נוהג דרך קבע לעקוב אחר מיקומם של מיליוני כלי רכב. הדבר מתבצע ללא צו או פרסום פומבי של המדיניות. אולם התומכים טוענים כי הסורקים הללו אינם מיועדים לפגוע בפרטיותם של אנשים.

עד כה העבירו לפחות 16 מדינות כללים באשר לשימוש ב-ALPR. בין אלה, שבע מגבילות את היכולת של הרשויות וכוחות אכיפת החוק להשתמש בטכנולוגיה, 10 מגבילות את הזמן בו ניתן לשמור את המידע, וארבע מבהירות כי מידע שכזה אינו כלול בחוקי המסמכים הציבוריים.


זו לא סתם הרגשה - בהחלט עוקבים אחריכם



ואם אתם חושבים שמדובר רק בכוחות משטרה, תחשבו שוב. בקליפורניה התברר כי שלושה קניונים גדולים, השייכים לחברת "אירווינג", נוהגות לתת את מידע ה-ALPR שלהן לחברת מידע העובדת גם עם הרשות לאכיפת חוקי המכס וההגירה (ICE) - וכמובן שהדבר מעורר חששות בקרב פעילים למען זכויות מהגרים. בדרום קרוליינה ישנה התארגנות של בעלי בתים המציבים את המכשירים בפתח ביתם ומשתפים את המידע עם המשטרה במקרה של פשיעה באזור. ובכלל, הטכנולוגיה אינה יקרה וקשה לחשוב על חברה גדולה שלא תשתמש בה בשטחה, ושלא תמכור את המידע לכל המרבה במחיר.

לכן דורשת האגודה לזכויות האזרח שמדינות תאמצנה חקיקה בנוגע לטכנולוגיה שתעמוד בחמישה תנאים:
1) רשויות אכיפת חוק יוכלו להשתמש במידע רק במקרה של תאונות דרכים ונסיבות אחרות בהן יש סיבה סבירה להאמין כי מידע הלוחית רלוונטי לחקירה
2) ייאסר על רשויות שלטוניות לאחסן מידע בנוגע לחפים מפשע לכל תקופה ממושכת. אלא אם כן מידע סומן כרלוונטי לחקירה, זמן השימור שלו יימדד בימים או שבועות, לא חודשים ובוודאי לא שנים.
3) לאנשים צריכה להיות אפשרות לברר אם כלי רכב הרשומים על שמם כלולים במסד נתונים של רשות אכיפת חוק כלשהי.
4) ייאסר על רשויות אכיפת חוק לחלוק מידע מקוראי לוחית רישוי אוטומטיים עם צדדים שלישיים שאינם ממלאים אחר נהלי שימור וגישה נאותים. על הרשויות גם לנהוג בשקיפות באשר למי שהם חולקים עמו את המידע.
5) כל גוף המשתמש בקוראי לוחיות רישוי אוטומטיים יחויבו לדווח על השימוש שלהם באופן פומבי לפחות אחת לשנה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE