הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בחירות האמצע: הדמוקרטים מתמקדים בנושא הרגיש של פיקוח על נשק בארה"ב
בניגוד לשני הקמפיינים הקודמים של בחירות האמצע, הפעם יותר דמוקרטים מביעים עמדה בעד פיקוח על נשק ומיישרים קו עם הדעה הרווחת בציבור האמריקאי הדואג לנוכח ריבוי אירועי הירי הקטלניים בשנה החולפת, במיוחד אלה שהתרחשו בבתי ספר

נושא הנשק בארה"ב והפיקוח עליו הופך לנושא יותר מרכזי בעקבות ריבוי אירועי ירי של אזרחים חסרי שליטה המשתמשים בנשקם האישי לצורך פעולות נקם, פעולות טרור ועוד כאשר דאגה גדולה התגברה בשנה האחרונה בעקבות אירועי הירי השונים בבתי ספר. דמוקרטים רבים מנסים לנצל את המומנטום בעניין ולרכב על גל הנושא הבוער הזה לקראת בחירות האמצע המתקרבות.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נושא הפיקוח על נשק במוקד בחירות האמצע הקרובות (צילום: istock)


אז האם ישנו סיכוי לראות שינוי היסטורי של התיקון השני לחוקה האמריקאית? עדיין קשה לקבוע אך הרבה יותר קולות נשמעים בכיוון הזה ויותר מועמדים למושבים בסנאט בוחרים להיות בצד של אלה התומכים ביותר פיקוח על נשק, זאת בניגוד לשני הקמפיינים הקודמים ב-2014 ו-2016 אז היו יותר מועמדים לסנאט, לבית הלבן ולתפקיד מושל שהיו בעד שמירת הזכויות הקיימות של אחזקת נשק בארה"ב.

הנהירה של הדמוקרטים לכיוון התומך בפיקוח על נשק מגיעה לאחר שסקרים רבים הראו כי הציבור האמריקאי מביע תמיכה מסוימת בחוקים נוקשים יותר בנוגע למכירת נשק ותמיכה גורפת בכל הקשור לבדיקות רקע מקיפות יותר לאנשים המעוניינים לרכוש נשק. את כל זה אפשר לייחס לריבוי אירועי הירי בארה"ב בשנה האחרונה שאחד הבולטים ביניהם היה הטבח הנוראי בפארקלנד בו נהרגו 17 תלמידים ואנשי צוות.


תלמידים מפגינים בעד חוקי נשק חדשים (צילום: שלי מייז)


נושא הפיקוח על נשק נחשב במשך שנים לשנוי במחלוקת ומועמדים דמוקרטים רבים נזהרו מניסיונות לשנות משהו בעניין והסתפקו בהבטחות לבוחרים כי ימשיכו לשמור על זכותם להגנה עצמית באמצעות התיקון השני לחוקה המאפשר לשאת נשק.

הפעם מועמדים רבים, במיוחד למושבים בסנאט ולמשרות מושל מכניסים את נושא הפיקוח על נשק לתעמולה שלהם ואף עושים זאת בצורה דרמטית למדי. אחד מהמועמדים הללו הוא פיליפ לוין, מועמד לפריימריז של מושל קליפורניה מטעם המפלגה הדמוקרטית שאמר: "אני רץ לתפקיד המושל מכיוון שאני הורה שלא יעצור בשום מקום עד שלא נהפוך את חוקי הנשק שלנו ליותר נוקשים ואת הילדים שלנו ליותר בטוחים". לא במקרה זו השקפתו של לוין, המפלגה הדמוקרטית בקליפורניה היא בעלת המספר הגדול ביותר של מועמדים לבחירות האמצע הקרובות התומכים בפיקוח על נשק.


מועמד לתפקיד מושל פלורידה, פיליפ לוין. תומך נלהב של חוקי נשק נוקשים יותר (צילום: הטוויטר של פיליפ לוין)


המצב הנוכחי מתאר כאמור שינוי שחל בתקופה האחרונה בארה"ב, ליתר דיוק מתחילת השנה אז החל השינוי הגדול בגישתם לנושא הנשק של מועמדים לסנאט, לבית הלבן ולמשרות מושל. אם מכניסים את זה למספרים אפשר לראות את ההבדל המהותי מהקמפיינים לפני שנתיים וארבע שנים כאשר לקראת הקמפיין הקרוב אחוז המועמדים המביעים עמדה ברורה בעניין הפיקוח על נשק עומד על 59% לעומת 31% ב-2016 ו-11% בלבד בקמפיין בחירות האמצע של 2014.

פוליטיקאים רבים טוענים כי המהפך האמיתי בגישה החל ב-2016 כאשר הסנאטורית לשעבר קלי איוטה איבדה את המושב שלה לאחר שהצביעה נגד הרחבה של בדיקות הרקע לאזרחים המעוניינים לקנות נשק.

"בוחרים דורשים מנהיגות בעניין בטיחות הנשק והמועמדים מגיבים", אמרה איזבל ג'יימס, מנהלת פוליטית של קבוצת פיקוח הנשק 'גיפורדס' שאחת מהמייסדות שלה היא הרפובליקנית לשעבר גבריאל גיפורדס. "מעולם לא ראינו כל כך הרבה תשדירי תעמולה הנוגעים בעניין הנשק, בטח שלא כל כך מוקדם בסיבוב הבחירות".


צילום: גטי אימג'ס


לפי ג'יימס המועמדים עדיין נזהרים במידה מסוימת כאשר הם מעדיפים להשתמש במונח של "בטיחות נשק" (Gun safety) מאשר פיקוח על נשק (Gun control). כאשר המועמדים מדברים על בטיחות נשק הם מתייחסים לדברים כמו שינויים בחוקים הקושרים לנשק, הפיכת קהילות לבטוחות יותר והבעת עמדות מול תומכי הנשק.

המועמדים מצליחים לפי ג'יימס ללכת בין הטיפות בכך שהם "מצאו דרך לדבר אל הבוחרים על מה שהם תומכים בו מבלי לרמוז שהם יתנגדו לתיקון השני בחוקה או לזכות לנשיאת נשק לשם הגנה עצמית".






50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE