הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
העד, השופט והחוקר המיוחד - כל הגורמים שישפיעו על ההכרעה במשפט מנאפורט, שעבר לידי המושבעים
את מירב מאמציה השקיעה ההגנה בקעקוע אמינותו של העד הכוכב - השותף הזוטר של מנאפורט שיודע איפה קבורות כל הגופות הפיננסיות. האם זה יספיק? האם בונים שם על חנינה בלי קשר לתוצאות המשפט?

אחרי 12 יום של משפט, סוער ומפתיע לעתים, כעת נתון גורלו של פול מנאפורט בידי חבר המושבעים, שקיבלו את התיק הבוקר (חמישי) והחלו בדיוניהם. מנהל הקמפיין לשעבר של הנשיא דונלד טראמפ עלול לבלות את שארית חייו בכלא, להשתחרר, או כל דבר בין שתי נקודות הקיצון הללו.

עדכון (5:05 בערב, שעון החוף המזרחי): המושבעים שלחו לשופט הודעה. ייתכן שמדובר בשאלה וייתכן כי הגיעו להחלטה. 

עדכון (9 בערב, שעון החוף המזרחי): המושבעים העבירו לשופט ארבע שאלות (שתוכנן חסוי לפחות עד שיגיעו להחלטה, אם יגיעו), וחזרו להתדיין. הם ימשיכו מחר (שישי). 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כל החיים בכלא, חלק מהחיים בכלא, או שישתחרר והנשיא יחגוג? פול מנאפורט (צילום: CNN)



במהלך כשבועיים של משפט שמעו המושבעים פרטי-פרטים של הפשעים (לכאורה) שביצע מנאפורט, וגם מעט על אורח חייו הראוותני, בעוד סנגוריו מנסים לקרוע חורים במסכת שהציגה התביעה. בכל יום נדמה שדברי עדים ומסמכי ראיות סיפקו חומר נפץ חדש, בו ניסו התובעים להשתמש כדי להתיר את הקשרים הסבוכים של חשבונות בנק זרים וכסף שהרוויח מנאפורט משתדלנות למען ממשלת אוקראינה.

אולם כעת הכל תלוי ב-12 המושבעים, שישה גברים ושישה נשים, שיחליטו למי הם מאמינים והאם התובעים עמדו בנטל ההוכחה אפילו בחלק מ-18 האישומים בהונאת מס והונאת בנקים. אלה הנקודות העיקריות שיכריעו לא רק עם מאכער פוליטי מפוקפק יימצא אשם באופן פלילי, אלא גם אם חקירתו של החוקר המיוחד רוברט מולר תצבור תאוצה, או תספוג מהלומה כבדה לאמינותה.

1. אמינותו של ריק גייטס

פרקליטיו של מנאפורט השקיעו את המאמץ העיקרי שלהם במשפט כולו בניסיון לערער את אמינותו של גייטס, לשעבר שותפו הזוטר של מנאפורט והעד המרכזי של התביעה, והדגישו את הנקודה בנאום הסיכום שלהם לאחר שבחרו שלא לזמן עדים כללי. גייטס הודה מוקדם יותר בקשירת קשר ובשקרים ל-FBI וכחלק מעיסקת הטיעון שלו הוא חוייב להעיד נגד חברו לשעבר.


"אם רוצים סיור מודרך בביוב, צריך לשכור עכברוש". ריק גייטס (צילום: ABC)



במהלך עדותו, גייטס הודה כי גנב כסף משותפו מנאפורט וכי זייף מסמכים עבורו. הוא אף הודה שחלק מן הכסף שגנב נועד לממן מערכת יחסים סודית עם מאהבת בלונדון. הוא תיאר את חלקו בקנוניה, כיצד זייף מסמכי הלוואות כי לסייע למנאפורט להרוויח מיליונים ואת המבצע המורכב שיצרו לכאורה הוא ומנאפורט בקפריסין, שם פתחו חברות קש כדי לקבל בחשאי מיליוני דולרים תמורת עבודתם עבור מנהיגים פרו-רוסים באוקראינה.

אולם עורכי דינו של מנאפורט הציגו את גייטס כנבל האמיתי בסיפור וניסו לערער את אמינותו על ידי השחרת אופיו - משימה קלה למדי כשמדובר באדם שגם אחרי עיסקת טיעון בה הוא העד המרכזי נגד היעד הגדול ביותר שהואשם על ידי מולר רשמית נכון להיום, הולך לכלא לשש שנים תמימות. "הממשלה כה נואשת לייצר תיק נגד פול מנאפורט, עד שהם אפילו עשו עיסקה עם ריק גייטס", הטיח פרקליטו של מנאפורט, קווין דאונינג.

עם זאת, סביר להניח שחבר המושבעים מבין שאדם שכאמור עומד לרצות עונש מאסר כבד גם לאחר כל ההתחשבות שאפשר לתת הוא לא מלאך, וגם שבמקרים של קנוניה וקשירת קשר, בלתי אפשרי כמעט להוכיח דבר מבלי שאחד השותפים לקשר ידבר - ובתור שותף לקשר יהיה זה מן הסתם עד שקופה של שרצים תלויה לו על הגב.

פאט קוטר, כיום סניגור ותיק של נאשמים בעבירות צווארון לבן, ובעברו תובע פדרלי, התראיין בנושא ליו.אס.איי. טודיי. לדבריו, גייטס הוא אולי עד פחות מאידיאלי, אולם הוא עצמו ראה - וניצח עם - עדים גרועים בהרבה מבחינה זו. כדוגמא הוא מציע את סמי "השור" גרבאנו, שהודה ב-19 מעשי רצח וריצה תמורתם רק חמש שנות מאסר - אבל בתמורה הפיל את "בוס כל הבוסים" דון הטפלון ג'ון גוטי. "המושבעים מבינים שאם אתה רוצה סיור מודרך בביוב, אתה צריך לשכור עכברוש כמורה דרך", ציין.


גנב את ההצגה פעם אחר פעם בעימותים עם התובעים. השופט ט.ס. אליס (צילום: ניו יורק פוסט)



2. הקצב המהיר של המשפט

למושבעים, הנעדרים לרוב התמחות פיננסית, קשה לעתים קרובות לעקוב אחרי הדקויות של בנקאות זרה, חברות קש ובקשות הלוואה מזויפות. מאות מסמכים הוצגו בפני המושבעים ולמעלה משני תריסר עדים הופיעו בפניהם. אולם הקצב המזורז של המשפט - סימן היכר של השופט טי.אס. אליס, שניהל את המשפט והטביע עליו חותם גדול מן הרגיל.

אליס החיש את התביעה בעת שזו ניסתה להציג את אורח חייו הראוותני של מנאפורט, ולהוכיח כי אורח החיים הזה מומן על ידי פשעיו הכלכליים. "להיות עשיר זה לא פשע", פסק. המושבעים יצטרכו לנבור בחומר רב שלא ניתן להם זמן רב לעכל בפעם הראשונה. מאידך אומר התובע לשעבר קוטר, התיק הזה הרבה פחות מסובך מתיקים פיננסיים רבים, וייתכן שבכך יתאזן הגורם הזה.


3. סירובה של ההגנה להעלות עדים או טיעונים

לכאורה, ההחלטה של צוות ההגנה של מנאפורט שלא לזמן אף עד ולא להעלות שום טיעונים לאחר שהתביעה סיימה להציג את הקייס שלה אמורה לפעול לרעתה. אבל יש לזכור שנטל ההוכחה הוא על כתפי התביעה. בהחלטתם בעצם אומרים הסניגורים "אנחנו לא חושבים שהתביעה הוכיחה כאן עבירה על החוק, ולכן אין לנו צורך להזים או לסתור שום דבר".

האמת כמובן היא שככל הנראה אין להגנה קייס נגדי להציג, ולפעמים עדיף לא להציג דבר ולא להעיד איש, תוך שמשדרים את הביטחון העצמי המוסבר לעיל, מאשר לנסות להפריך נקודה כלשהי של התביעה רק כדי שהמושבעים יגידו "ועכשיו ששמענו את שני הצדדים, אין לנו בעיה למי להאמין, וזה לא לנאשם".


"אני לא בוכה ואני לא רוצה שתצעק עליי". התובע גרג אנדרס (צילום: דיילי קוס)


4. העובדה שהשופט הציק לתביעה

מספר פעמים במהלך המשפט הורמו גבות כשהשופט התעמת עם התביעה במלים חריפות, ועשה כמעט כל שביכולתו כדי לעורר את הרושם שהוא מפקפק בתום הלב של התביעה מיסודה. "עבירות המס של מר מנאפורט לא מעניינות אתכם", הטיח בפרקליטי הממשל. "אתם מעוניינים בקשרים בין הנאשם למר טראמפ ומשתמשים במשפט הזה כדי לגרום לו 'לשיר' כמו שאומרים".

לאחר מכן כאמור הגביל השופט את ניסיונם של התובעים לצרוב את מנאפורט בתודעת המושבעים כנהנתן מושחת שגונב כדי לקנות מקטורנים ב-15,000 דולר. ביום אחר הוא התעמת עם הפרקליט גרג אנדרס. "תסתכל עליי כשאני מדבר אליך", נזף בו. "אני מסתכל", השיב הפרקליט. "לא, אתה לא. הסתכלת למטה. נראה שאתה נסער. אתה בוכה?"

לקראת סיום מסכת התביעה נזף השופט אליס בכעס בתובעים על שהרשו לעד מסוים להישאר באולם בעת שעד אחר העיד (דבר האסור בדרך כלל) - אלא שפרקליט התביעה הזכיר לשופט הנזעם שהוא עצמו אישר את החריגה יום קודם לכן. הדבר נבדק והשופט נאלץ להתנצל בפני התובעים לעיני המושבעים, להם הסביר ש"הגלימה הזו לא הופכת אותי ליותר מבן אדם".

גם כאן יכול הגורם הזה לפעול לשני הכיוונים. בעוד שיש סכנה שהמושבעים יבינו מהתנהגותו של השופט רמז לגבי מי מהצדדים צודק בעיניו של מי שגם מבין יותר מהם וגם אמור להיות נייטראלי בסיפור הזה. מאידך ישנה סכנה למנאפורט שההתקפות החוזרות ונשנות של השופט - והעובדה שעל האחרונה שבהן נאלץ להתנצל - יעוררו במושבעים אהדה כלפי התביעה. וישנה גם אפשרות שבסופו של יום, המושבעים יתעלמו לגמרי מעניין זה ויפסקו אך ורק לפי התרשמותם מן הראיות והעדים.


האמינות שלו חשובה לא פחות מזו של העדים. החוקר המיוחד רוברט מולר (צילום: CNN)



5. דעת הקהל בנוגע למולר ול-FBI

לסיום, הגורם שעשוי להשפיע על הכרעת המושבעים הוא דעתם על החוקר המיוחד בפרט ועל הבולשת הפדרלית בכלל. אמנם המשפט הזה אינו נוגע ישירות בעבודתו של מנאפורט עבור טראמפ (דבר שהוזכר רק פעם אחת בכל המשפט, באורח אגבי מאד), צילו של הנשיא מלווה את התיק מתחילתו.

קיים חשש כי סאגת פיטוריו של סוכן ה-FBI הבכיר פיטר סטרוזק, שהתגלה כי שלח לבת זוגו מסרים חריפים בגנות טראמפ בימים האחרונים של הקמפיין לנשיאות, תשפיע על תפישתם של המושבעים את רשויות האכיפה הפדרליות ואמינותן, במיוחד בכל הנוגע לנשיא.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE