הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לטראמפ נמאס מהמצב באפגניסטן. האם ישקול להפריט את המלחמה?
אריק פרינס, מייסד חברת שכירי החרב "בלאקווטר" שאנשיה הורשעו בהריגת אזרחים בעיראק, מציע לחסוך לממשל כסף על ידי העברת הלחימה האמריקאית באפגניסטן לידי קבלני ביטחון פרטיים, שידווחו רק לשליחו המיוחד של הנשיא לאפגניסטן. מומחים: החיסכון לא שווה את הפגיעה בבקרה הממשלתית על המלחמה

הנשיא טראמפ מרבה לאחרונה להביע את תסכולו בפני צוות הביטחון הלאומי שלו בנוגע לאסטרטגיה של ארה"ב באפגניסטן, והוא מראה עניין מחודש בהצעה של אריק פרינס, מייסד חברת שכירי החרב הנודעת לשמצה "בלאקווטר" (ששינתה את שמה ל"שי"[Xi] ולאחר מכן לשם הנוכחי, "אקדמי" [Academi]), אשר נקשרה במעשי זוועה בעיראק, להפריט את המלחמה. כך מסרו בכירי ממשל בהווה ובעבר לכתבי חדשות NBC.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מפריטים את מכונת ההרג? (צילום: אל-וואע'ת)



על פי הרעיון של פרינס, שעלה לראשונה אשתקד במהלך סקירת הנשיא את האסטרטגיה באפגניסטן, יחליפו כוחות של קבלנים צבאיים את כוחות צבא ארה"ב, והם יעבדו תחת שליח מיוחד של הנשיא לעניין המלחמה, שידווח ישירות לנשיא.

הרעיון מעורר שאלות אתיות, ביטחוניות וחוקיות בקרב בכירי צבא, מחוקקי מפתח וחברים בצוות הביטחון הלאומי של טראמפ עצמו. שנה לאחר שהוכרזה האסטרטגיה, חוששים יועצי הנשיא שחוסר הסבלנות שלו בנוגע לסכסוך באפגניסטן יגרום לו לשקול ברצינות הצעות כמו של פרינס, או להורות ללא התרעה על נסיגה אמריקאית מלאה.

בראיון ל-NBC אמר פרינס כי לדעתו יועצי הנשיא המתנגדים לתוכניתו מציירים "תמונה ורודה ככל האפשר" של המצב בשטח, כולל הבטחות לפיהן "השלום מעבר לפינה" בזכות מאמצי ארה"ב להגיע להסדר שלום עם הטאליבן. פרינס, תומך נלהב של טראמפ, שלכאורה אירגן "ערוץ אחורי" בין טראמפ לקרמלין והוא אחיה של שרת החינוך בטסי דבוס, טוען כי אחרי 17 שנות מלחמה אמריקאית באפגניסטן, הגיע הזמן לנסות משהו אחר. לדבריו הוא לא דיבר עם הנשיא על הנושא, אך בכוונתו להשיק "קמפיין מדיה" אגרסיבי אשר הוא מקווה כי ימשוך את תשומת לבו של טראמפ.


ישיק קמפיין מדיה אגרסיבי. אריק פרינס (צילום: ווקס)



דובר של המועצה לביטחון לאומי אמר כי טראמפ מחויב לאסטרטגיה הנוכחית, עליה חתם לאחר חודשים של דיונים והתלבטויות. "שום הצעה שכזו מאריק פרינס אינה נבחנת", אמר הדובר. "הנשיא, כמו רוב האמריקאים, היה רוצה לראות התקדמות רבה יותר באפגניסטן. עם זאת, הוא מכיר בכך שנסיגה חפוזה מאפגניסטן תוביל לעלייה מחודשת של מקלטים בטוחים עבור הטרוריסטים, דבר שיעמיד את הביטחון הלאומי והחיים של אזרחי ארה"ב בסכנה".

קשריו הקרובים של פרינס לאיחוד האמירויות הערביות, כמו גם עברה של בלאקווטר, צפויים לעורר התנגדות עזה הן בפנטגון והן בקונגרס. ב-2007 הרגו שכירי חרב של בלאקווטר שליוו שיירה של שגרירות ארה"ב 17 אזרחים בכיכר ניסור בבגדד. עובד אחד של החברה הורשע ברצח מדרגה ראשונה ושלושה הורשעו בהריגה, אולם הרשעותיהם בוטלו בערעור ב-2017.

השימוש ב"קבלני ביטחון פרטיים" (שכירי חרב) במלחמות ארה"ב הוא נושא שנוי במחלוקת. באפגניסטן אסר הנשיא לשעבר חמיד קרזאי על השימוש בהם, וצו זה יצטרך להיות מבוטל בכדי שתוכנית כמו זו של קרזאי תצא אל הפועל.

"זה רעיון מגוחך", אמר בכיר לשעבר בממשל. "זה רק יחמיר את המצב, יאריך את המלחמה ויגרום ליותר מוות", אמר ברוס קטוליס, עמית בכיר במכון המחקר השמאלי בנטייתו "המרכז לקדמה אמריקאית" (Center for American Progress), שהוסיף כי הרעיון יקשה על הקונגרס לדעת מה בדיוק קורה במלחמה. "זה יהפוך מצב עכור לעכור עוד יותר. החיסכון הכספי אינו שווה את הנזק הפוטנציאלי לפיקוח הממשלתי על הביטחון הלאומי".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE