הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מזכיר את ווטרגייט? יועמ"ש הבית הלבן העיד "בהרחבה" בפני החוקר המיוחד
דונלד מקגאן, היועץ המשפטי של הבית הלבן, נתן לצוותו של רוברט מולר "מושג ברור" לגבי מעשיו ודבריו של הנשיא ביום שפיטר את ראש ה-FBI ג'יימס קומי. על פי דיווח הניו יורק טיימס, מקגאן נתן לחוקרים "פרטים שאליהם כנראה לא היו מגיעים בלעדיו"

היועץ המשפטי של הבית הלבן, דון מקגאן, שיתף פעולה בהרחבה עם חקירתו של התובע המיוחד רוברט מולר, ומסר גרסאות מפורטות בנוגע לאירועים העומדים בלב החקירה באשר לשאלה אם הנשיא טראמפ שיבש את החקירה, כולל פרטים שהחוקרים לא היו לומדים עליהם אחרת. כך מדווח היום (שבת) הניו יורק טיימס, על סמך דבריהם של תריסר בכירים בהווה ובעבר בבית הלבן, ואחרים שתודרכו בנושא.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"גם מאשים אותי בכל הצרות שלו וגם שולח אותי לדבר עם מולר? פה חשדתי!" דון מקגאן (צילום: הייזנברג ריפורט)



מקגאן תיאר, בלפחות שלושה ראיונות  אשר נמשכו כ-30 שעות בסך הכל שביצע מרצונו עם החוקרים במהלך תשעת החודשים האחרונים, את זעמו של הנשיא בנוגע לחקירת המעורבות הרוסית בבחירות והדרכים בהן דחק במקגאן להגיב עליה. מקגאן סיפק לחוקרים, הבודקים אם הנשיא שיבש את חקירתם, מבט ברור אל הרגעים האינטימיים של הנשיא עם עורך דינו.

בין הרגעים הללו - דבריו ומעשיו של טראמפ במהלך פיטורי ראש ה-FBI ג'יימס קומי, והרצון הכפייתי של טראמפ למנות אדם הנאמן לו בראש החקירה, כולל ניסיונותיו החוזרים והנשנים לשכנע את שר המשפטים ג'ף סשנס ליטול פיקוד על החקירה - למרות שסשנס פסל את עצמו מכל עיסוק בנושא בשל פגישותיו עם בכירים רוסים בעת היותו יועץ בכיר לקמפיין טראמפ. מקגאן גם היה מעורב מאד בניסיונותיו של טראמפ לפטר את החוקר המיוחד מולר - דבר שהחוקרים אולי לא היו מגלים בלעדיו.

נדיר הוא שעורך דין יחלוק מידע כה רב עם חוקרים המעיינים במעשי לקוחו. עורכי דין ממעטים להיות כה גלויים עם חוקרים, לא רק משום שזה כמעט אף פעם לא באינטרס של הלקוח שלהם, אלא משום ששיחותיהם עם לקוחות עשויים ליפול תחת חיסיון עו"ד לקוח, ובמקרה של נשיאים, חיסיון ביצועי.


"לא יכול, נו, אדוני הנשיא. גם אני מסובך בסיפור הזה עד האוזניים". שר המשפטים הפסול מעיסוק בחקירת מולר, ג'ף סשנס (צילום: Shutterstock.com)



"תובע היה הורג בשביל זה", אמר סולומון ל. ווייסברג, משנה לחוקר העצמאי בחקירת ווייטווטר, שאנשיה לא זכו לשיתוף פעולה דומה מצד עורכי דינו של הנשיא ביל קלינטון. "אלוהים אדירים, זה היה עוזר לנו מאד. זה ההיה כמו לקבל את המפתחות לגן עדן".

שיתוף הפעולה של מקגאן החל בחלקו כתוצאה מהחלטה של צוות עורכי הדין הפליליים הקודם של הנשיא, לשתף פעולה באופן מלא עם חקירתו של מולר. עורכי דינו של טראמפ הסבירו כי לדעתם אין ללקוח שלהם מה להסתיר, ולכן באמצעות שיתוף פעולה מרצון יוכלו להביא את החקירה לידי סיום מהיר.

על פי מקורבים למקגאן, הוא ועורך דינו לא הבינו מדוע טראמפ מגלה נכונות כה רבה להרשות למקגאן לדבר בחופשיות עם החוקר המיוחד, והם חששו שטראמפ טומן למקגאן מלכודת בה תיפול האשמה על מקגאן בגין כל מעשה של שיבוש הליכים. לכן והוא ופרקליטו יזמו אסטרטגיה משלהם לשתף פעולה ככל האפשר עם מולר, בכדי להוכיח שמקגאן לא עשה כל רע.


אילו ידע שסשנס יפסול אותו - לא היה ממנה אותו. ואילו ידע שמקגאן ידבר כל-כך הרבה... (צילום: CNN)



לא ברור אם הנשיא הבין טרם הפרסום בטיימס את מידת שיתוף הפעולה של מקגאן עם החוקר המיוחד. הנשיא האמין בטעות, בתחילת החקירה, כי מקגאן יפעל כפי שפועל עורך דין פרטי, ויגן על האינטרס האישי שלו בכל מחיר. אלא שמקגאן, כיועץ המשפטי של הבית הלבן, ראה עצמו מחויב למוסד הנשיאות יותר מאשר לנשיא מסוים. לטעמו, שיתוף הפעולה המלא עליו עמדו פרקליטיו האישיים של הנשיא היה מזיק למעמדו של מוסד הנשיאות, ולא רק לטראמפ עצמו. אולם משמעסיקו התעקש, הוא החליט לדאוג גם לעצמו.

למעשה, מקגאן פרש בפני החוקר המיוחד כיצד ניסה הנשיא לוודא את שליטתו בחקירה, ונתן לחוקרים שלל מידע, שחלקו מזיק לנשיא וחלקו דווקא מאיר אותו באו חיובי יותר. כך למשל הדגיש מקגאן שמעולם לא ראה את טראמפ חורג מסמכותו החוקית, אם כי גבולות הכוח של ראש הרשות המבצעת נתונים במחלוקת עמוקה.


זכה במפתחות לגן עדן? החוקר המיוחד רוברט מולר (צילום: CBS)



תפקידו של מקגאן כעד משתף פעולה מותח עוד יותר את היחסים בינו לנשיא. טראמפ מאשים את מקגאן בחוסר נאמנות ואילו מקגאן כה מתוסכל מהתנהגותו הלא צפויה של הנשיא עד שהחל לכנות אותו בשם "קינג קונג" מאחורי גבו.

העובדה שהנשיא האשים את מקגאן בעצם קיומה של החקירה, ועם זאת לא עשה כל צעד למנוע ממנו להעיד בפני מולר, עוררה את חשדו והובילה אותו לשתף פעולה הרבה יותר מכפי שמישהו יכול היה לצפות. המצב מזכיר מאד את זה ששרר בימים האחרונים של ממשל ניקסון. אז חשש ג'ון דין, היועץ המשפטי של הבית הלבן דאז, כי הנשיא ניקסון מתכנן להפיל עליו את כל האשמה בפרשת הפריצה למטה הדמוקרטי במלון ווטרגייט בבירה, ו"ערק" לשורות החוקרים, סיפר להם את כל הידוע לו, והביא את הקץ לנשיאות שעד 2016 נחשבה למושחתת ביותר מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת. כרגע מסתמן שהחומר שהיה למקגאן לתת נגד טראמפ אינו מגיע לרמה של החומר שסיפק דין על ניקסון, אבל את האמת יודע רק אדם אחד - החוקר המיוחד, רוברט מולר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE