הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הספר הנודד: ספר הילדים של הדס קפלן על פרידה מחיתולים מחבר בין משפחות במנהטן
"דוקטור תחתונים" מציג דרך אחרת ומקרבת להיפרד מהחיתולים ועל הדרך מצליח גם לקרב בין הילדים להוריהם וגם לקרב בין משפחות ישראלים בניו יורק

איך ספר נולד? כמו תינוק... בהתחלה זה אולי כואב אחר כך כשזה יוצא החוצה, כולם שמחים, ופתאום, איזה יופי! הספר הולך לבד. כך נולד הספר "דוקטור תחתונים" של הדס קפלן, שכרגע נמצא אצלי בבית, אבל בקרוב יעבור למשפחה אחרת שנמצאת בשלב הפרידה מחיתולים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הדס קפלן מחברת הספר 'דוקטור תחתונים'


הדס קפלן, תרפיסטית ואמנית, אמא לשניים, ומנהלת כבר יותר משלוש שנים את קבוצת הפייסבוק "גם קטנים יכולים- להיפרד מחיתולים", ליוותה אלפי הורים בתהליך הפרידה מחיתולים ברוח התקשורת המקרבת. כשהבן שלה, יואבי, היה בגיל שעליו להיפרד מהחיתול חלמה קפלן לספר לו סיפור שיעזור לו בשיטה שהיא מכירה יותר מכל, התקשורת המקרבת. אחרי שגם ביתה, מאיה, נולדה היא חיפשה וחיפשה ספר מתאים, אך לאחר חיפושים קדחתניים, הבינה שאין חיה כזו והחליטה לקחת יוזמה. היא יצרה פרויקט מימון המונים ויצאה לדרך. "מצאתי מאייר ועשינו הדסטארט והיתה תמיכה נהדרת. באמצע הפרויקט הגענו כבר ליעד. כתבתי את הסיפור בדרך שאני הייתי רוצה לקרוא לה (למאיה) סיפור שיתווך את המעבר. כך נולד הספר".
"דוקטור תחתונים" הוא הדמות הבדיונית של הגיבור שלנו, ליאבי, שהוריו מחליטים שהגיע הזמן לפשוט את החיתול וללבוש תחתונים. "היו הורים ששאלו אותי אם זה יגרום לילד לעשות פיפי בשירותים, אז אמרתי לא, זה סה"כ ספר. זה ספר שבעיקר מנרמל גם לילדים, ובעיקר להורים את כל הנושא הזה". בספר נתקלים ההורים וליאבי בסיטואציות יומיומיות שמוכרות לכל הורה בשלב הזה. בשנים האחרונות קבוצות פייסבוק רבות עוסקות בנושא, בעיקר בחשש ובתסכול הרב של ההורים."אנחנו מנסים להיות הורים טובים ואנחנו מלאים בביקורת פנימית ורגשות אשם. אני אומרת בואו נרפה מזה, נסמוך על האינטואיציות" אומרת קפלן. בעזרת אלמנטים של התקשורת המקרבת המצבים המתסכלים הורים רבים הופכים למשעשעים ויוצרים הבנה וקרבה בין ההורה לילד.


מאיה, ביתה של הדס קפלן, קוראת את הספר


בסיפור של קפלן, שני ההורים נוכחים ושווים, דבר מיוחד שלא קיים ברוב ספרי הילדים בהם בדרך כלל האמא מנהלת את משק הבית והאבא בעבודה. "המטרה מכוונת גם להרחיב מגדרים. יש תמונה של האבא עובד בעבודות הבית והאמא עובדת על המחשב. גם לאבא יש נוכחות שווה, והוא חלק מהמשפחה וממה שקורה. זה משהו שהיה לי מאוד חשוב". גם הביטוי גמילה מחיתולים הפך לפרידה מחיתולים. קפלן אומרת כי זהו אחד האלמנטים בספר שהיה חשוב לה להעביר. היא החלה את המאבק בביטוי השלילי 'גמילה' בקבוצת הפייסבוק שפתחה 'גם קטנים יכולים להיפרד מחיתולים' והמשיכה את אותו הקו גם בספר. "נוצרה תנועה מדהימה שקוראת לשנות את המילה, כי המילים יוצרות מציאות. גמל, גומלת זה יותר אסוציאציות שמכניסות מתח. היום יותר ויותר אנשים מדברים על פרידה מחיתולים ולא גמילה". האיורים והסיטואציות המציאותיות והמהנות יוצרות ספר שכייף לילדים וגם להורים לחזור ולקרוא שוב ושוב. חזרה על אותו סיפור יכול להיות לעיתים קצת מעיק להורה, וגם כאן נראה שקפלן חשבה על הכל. היא הקליטה את עצמה מקריאה את 'דוקטור תחתונים'  והוסיפה בכריכת הספר ברקוד "תנו לילד להקשיב ושתו קפה בינתיים" אומרת קפלן בחיוך אימהי.




מימון ההמונים שיצרה הצליח מעבר למצופה "אנחנו, אלו שגרים בחו"ל, כל כך צמאים לספרים וספרי ילדים שיהיו טובים, ולא רק לקרוא את מה שיש כי אין ברירה".  בשעה טובה, הספר יצא לאור, בזכות הקהילה הישראלית בארה"ב שצמאה לספרים חדשים בשפת האם, עברית. "כל מה שאני עושה נובע מתוך צורך, ואח"כ פשוט רציתי להעביר את זה הלאה". 

למרות שהיום היא גרה באוהיו, קפלן שומרת מקום חם בלב עבור חברותיה מניו יורק וקבוצת מאמנהטן שתמכה בה לאורך כל הדרך. כשהספר יצא לאור העלתה בפניה, דנה סיני, מנהלת קבוצת מאמנהטן, את רעיון הספר הנודד. התשורה בפרויקט מימון ההמונים עבור סיני היתה שלושה ספרים אותם היא בחרה להפוך ל"ספר הנודד". סיני שיתפתי את קפלן שהתרגשה מהרעיון, ואף החליטה לתת משהו מעבר. היא הכינה חוברת צביעה המבוססת על האיורים שבספר, ושמוקדשת לאמהות של מאמאנהטן, שהשתתפו בקידום ההמונים. 'דוקטור תחתונים' עובר בקהילה ועוזר להורים המתוסכלים "זה כמו ספרייה נודדת, וזה לא סותר את העניין שאני מוכרת את הספר. אני קודם כל רוצה שהספר והרעיון של התקשורת המקרבת יופץ.  לתת להורים כמה ספרים שיעברו ביניהם במאמנהטן זה כל כך משמח אותי. שלחתי גם ספרים לספריות בארץ". מאז, הספר נודד ברחבי הרשת ומייצר חיבור אחר ומיוחד בין משפחות בקהילה בניו יורק, "אני כ"כ שמחה להיות חלק מהנתינה הזו. נתתי במתנה, ומקווה שזה לא ילך לאיבוד, וכל פעם יעבירו את זה למישהי שצריכה". הספר שהתחיל מתמיכה של זרים, מגשים את ייעודו והרבה מעבר, "אנשים תמכו במשהו שעכשיו תומך בחזרה. הספר הוא חוויה של תמיכה. תומך בילדים ובהורים" ואפשר גם להוסיף יתרון נוסף, הספר גם תומך במשפחות במנהטן שמחפשות חיבור לקהילה.


דנה סיני והספר הנודד - "דוקטור תחתונים" וחוברת הצביעה המיוחדת 


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE