הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למרות פסל החירות: ניו יורק המדינה הכי לא חופשית בארה"ב
חופש אישי ובעיקר חופש כלכלי הם לא ממש הצד החזק של ניו יורק, כך לפי מחקר של מכון קאטו לעקרונות החופש. דוברו של מושל ניו יורק טוען כי ממצאי המחקר הם תוצר של ארגון "ימני"

דווקא מדינת ניו יורק, מקום מושבו של פסל החירות, סמל לחופש וערכים ליברליים, היא המקום הכי לא חופשי בארה"ב, כך לפי מחקר של מכון קאטו (CATO) לחופש וליברליזם. המכון הוא בעצם ארגון מחקרי ציבורי העוסק בחירות הפרט, שוק חופשי, ממשל מוגבל ושלום בארה"ב ומבצע מגוון רחב של מחקרים בנושאים הללו.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סמל החירות במדינה שלפחות לפי המחקר הזה, היא לא בדיוק עונה להגדרה "חופשית" (צילום: Shutterstock)


במחקר שבדק מהי המדינה הכי חופשית וכמובן גם מהי המדינה הכי פחות חופשית, ניו יורק היא זו שמצאה עצמה בתחתית הרשימה, בהתאם לכל הקריטריונים אותם בודק מכון קאטו. המחקר גם העלה סיבה לדאגה עבור המדינה ש"מוגדרת כמדינה הפחות חופשית בארה"ב כבר זמן ממושך".

הגורמים המרכזיים למיצובה של ה"אמפייר סטייט" כמדינה הפחות חופשית בארה"ב הם בעיקר מסים גבוהים, חובות גדולים של המדינה והגבלות על שכר דירה. ממצאי המחקר מציעים ניו יורק לקצץ במסים, לשלם חלק מהחובות ולצמצם את ההוצאות. "חופש כלכלי הוא החולשה המרכזית של ניו יורק, אך המדינה לא עושה מספיק כדי ליישר קו עם המדינות האחרות גם בכל הקשור לחופש האישי".

המחקר טוען כי המסים בניו יורק הם פי 2 מהמדינה הממוצעת בארה"ב וזו עלייה דרמטית מאוד לעומת הנתונים של תחילת שנות האלפיים. בפן של החופש האישי, המחקר ביקר את ניו יורק על כך שאינה מעניקה מספיק אפשרויות בחירה של בתי ספר והציע למדינה להתקדם לעבר הפיכת מריחואנה לחוקית.

מי שדוחה בתוקף את הממצאים הלא מחמיאים הוא משרד המושל של ניו יורק, אנדרו קואומו. דובר המושל, טיירון סטיבנס טוען כי הממצאים הללו הם תוצר של ארגון פוליטי התומך בימין: "למרות מה שהארגון הימני הזה טוען, תחת הניהול הנוכחי ניו יורק הפכה להיות המדינה הראשונה המעניקה אפשרות לאנשי הקהילה הלהט"בית להינשא, עזרה להעניק חופש מעוני עם שכר מינימום של 15 דולר לשעה ושכר לימוד ציבורי בחינם לניו יורקרים בעלי מעמד הפועלים או מעמד הביניים".


אנדרו קואומו, מושל ניו יורק. משרדו מביע סלידה ממצאי המחקר וטוען כי הוא נעשה מתוך מניעים פוליטיים (צילום: AP)


סטיבנס המשיך ודחה גם את טענות המיסים: "במקביל לכל הפעולות הללו, המיסים של מעמד הביניים קוצצו, האבטלה נחתכה בחצי ומספר העבודות בסקטור הפרטי הגיע לשיא".


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE