הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
החמדנות הבלתי נסבלת של ורייזון - ופרי הבאושים של ביטול נייטראליות הרשת
כששריפת מנדוסינו המורכבת רק פרצה - לפני שהפכה לדליקת הבר הגדולה בתולדות קליפורניה - הבחינו הכבאים שחשו לכבות אותה שהאינטרנט שלהם פתאום זוחל - במהירות חצי אחוז מהרגיל. שיחה לוורייזון הבהירה שרק התחייבות לחבילה יקרה יותר תחזיר את השירות למצילי החיים. אבל האשמה האמיתית? מועצת התקשורת (FCC) שאיפשרה את המצב בכוונה תחילה

ימים ספורים בלבד לאחר ששריפת מנדוסינו המורכבת והעצומה ניצתה בצפון קליפורניה, החלו בכירי מערך הכיבוי להישמע נואשים באימיילים ששלחו לחברת ורייזון. בעוד כבא מחוז סנטה קלרה נחלצו להילחם בלהבות, הם גילו כי הגישה שלהם לאינטרנט האטה לקצב זחילה בכלי הרכב ששימש להם מפקדת תיאום ניידת.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"אה, אתם מנסים להציל חיים? זה נחמד. אז לרשום לכם את החבילה המורחבת?"


"אנא עבדו איתנו", התחנן דניאל פארלי, מנתח מערכות בכוח הכיבוי של סנטה קלרה, בפני החברה בהודעת אימייל מן ה-30 ביולי. "כל מה שאנחנו צריכים זו תוכנית שלא כוללת האטה או מגבלה משום סוג שהוא". כעבור מספר שעות המליץ מנהל לקוחות בחברת ורייזון שישדרגו את החבילה שלהם.

השריפה החדשה הלכה והתפשטה עד שהפכה לדליקת הבר הגדולה בתולדות המדינה - וכעת, קרוב לחודש מאוחר יותר, צצה חליפת האימיילים במקום אחר לגמרי - בית המשפט הפדרלי לערעורים של סבב מחוז קולומביה (וושינגטון הבירה).

מפקד הכבאים של סנטה קלרה, אנתוני בודן, כלל את האימיילים בהצהרתו התומכת בעתירה נגד החלטת מועצת התקשורת הפדרלית (FCC) לבטל את התקנות מתקופת אובמה המכונות נייטראליות רשת. תקנות אלה אסרו על ספקי אינטרנט לחסום או להאט את הגישה לאינטרנט או לזרז אותה תמורת תשלום גבוה יותר.


עדיין מרוצה מהחלטתו "השרירותית והגחמנית"? יו"ר ה-FCC שקולו המכריע העביר את ביטול נייטראליות הרשת, אג'יט פאי (צילום: ארס טכניקה)



ראש ה-FCC אג'יט פאי כינה את נייטראליות הרשת "מכבידה מדי" ואמר כי ביטולה מהווה חזרה ל"חזון הרגולציה עדינת-המגע" של תחילת ימי האינטרנט בשנות ה-90' של המאה הקודמ,. אולם בודן, יחד עם יותר משני תריסר רשויות מקומיות ומדינה, שטח את טיעונו כי ביטול נייטראליות הרשת מהווה למעשה איום על שלום הציבור.

בנספח לתקציר שהוגש לבית המשפט ביום שני, ודווח לראשונה בידי הבלוג ארס טכניקה, בודן אמר כי ורייזון הפחיתה את מהירות הגלישה שלה לחצי אחוז (1/200) מהרגיל - ועשתה זאת בזמן קריטי לתגובת החירום לשריפה. "מידע לא מעודכן בנוגע לזמינות או לצורך במשאבים יכולה להאט את זמן התגובה ולהפחית בהרבה את יעילותה. אתה יכול לשלוח משאבים לשריפה הלא נכונה, לחלק הלא נכון של השריפה, או לא לשלוח בכלל", כתב בודן. "אפילו עיכובים קלים בתגובה מיתרגמים להשפעות הרסניות, כולל אובדן רכוש - ובמקרים מסוימים אף חיים".

מהירות הגלישה הנמוכה שפגעה בכבאי סנטה קלרה בחודש שעבר תוקנה לבסוף - אולם רק לאחר ששולם המחיר, הוסיף בודן. בעוד שוורייזון הסירה לבסוף את החסימה, היה זה רק לאחר שמחלקת הכבאים של המחוז נרשמה לחבילה חדשה ויקרה יותר, כתב בהצהרתו.

בשבועות שמאז חליפת האימיילים, שריפת מנדוסינו המורכבת כילתה למעלה מ-406 אלף אייקרים, או שטח השווה בערך לעיר הרביעית בגודלה בארה"ב, יוסטון. נכון לאתמול, הושגה שליטה רק ב-74 אחוזים מן הדליקה.


"אפילו עיכובים קלים בתגובה מיתרגמים להשפעות הרסניות". מפקד גיבורי הכיבוי של סנטה קלרה, אנתוני בודן (צילום: אתר המחלקה)



ורייזון הודתה שעשתה "טעות" אולם לדובר החברה היה דחוף לומר לתחנת הרדיו הציבורי (NPR) כי "למצב אין שום קשר לנייטראליות רשת או להליכים המתקיימים בבית המשפט". ורייזון טענה כי הבעיה היתה שהתחנה בחרה חבילה שאמנם הציעה דאטה בלתי מוגבל, אולם האטה את מהירות הגלישה במידה ניכרת אם הלקוח חורג מכמות דאטה מסוימת לפני תום מחזור החיוב. 

"בלא קשר לתוכנית בה בוחרים מגיבי חירום", נאמר עוד בהודעת החברה, "הנוהל שלנו הוא להסיר מגבלות מהירות ודאטה כשמתקשרים אלינו לגבי מצב חירום. עשינו זאת פעמים רבות, כולל עבור צוותי חירום שהגיבו לשריפות הטראגיות הללו. במצב זה, היינו צריכים להסיר את מגבלת המהירות כשהלקוח יצר איתנו קשר. זו היתה טעות בתמיכת לקוחות".

אלא שללא ביטול נייטראליות הרשת, היתה ורייזון חשופה לתביעת ענק על התעלול שלה, ואילו מאז ביטול התקנה, לספק האינטרנט שלכם מותר לחסום או להאט את הגלישה לאתרים מסוימים תוך הודעה מוקדמת, ולהאט לכם את הגלישה בכלל ללא הודעה מוקדמת.

גם בכירי מחוז סנטה קלרה לא קנו את הסברי החברה. "לחניקת התקשורת של ורייזון יש את כל הקשר שבעולם לנייטראליות רשת - היא מראה שספקי אינטרנט יפעלו לתועלתם הכלכלית, אפילו במחיר ביטחון הציבור",  אמר היועץ המשפטי של מחוז סנטה קלרה, ג'יימס וויליאמס, בראיון לארס טכניקה. "זה בדיוק מה שביטול נייטראליות הרשת של ממשל טראמפ מאפשר ומעודד".


"זה בדיוק מה שביטול נייטראליות הרשת מעודד". היועץ המשפטי של המחוז קורבן העוקץ (או שמא סחיטה?), ג'יימס וויליאמס (צילום: אתר המחוז)



הרשויות החתומות על העתירה הביעו ספקנות דומה כלפי טענות ורייזון ובכלל כלפי ביטול נייטראליות הרשת. "המועצה פעלה באופן שרירותי וגחמני כשבחרה להאמין להבטחות התעשייה להימנע מהתנהלות מזיקה, וזאת למרות ראיות ותיעוד למכביר המעידים כי ספקי אינטרנט בפס רחב מנצלים וימשיכו לנצל לרעה את תפקידם כשומרי השער באופן שפוגע בצרכנים ומסכן את ביטחון הציבור", כתבו בתקציר שהגישו ביום ב'.

ולמפקד הכבאים בודן, השלכות ההחלטה הזו בחיים האמיתיים ברורות כשמש. "לאור ניסיוננו", כתב, "מחלקת הכיבוי המחוזית מאמינה כי סביר שוורייזון תמשיך להשתמש בטבעם הבהול של מצבי חירום ואירועי אסון המסכנים את ביטחון הציבור בכדי לכפות על סוכנויות ציבוריות חבילות שימוש יקרות יותר ותשלום גבוה במידה ניכרת עבור שירותים קריטיים למשימתנו - אפילו אם פירוש הדבר סכנה לביטחון הציבור בעוד המו"מ מתנהל".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE