הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המלחמה הוירטואלית נמשכת: גוגל הסירה עשרות חשבונות יוטיוב איראנים
רק מספר ימים לאחר שפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר סגרו חשבונות איראנים שניסו להפיץ מידע כוזב בארה"ב, גם גוגל הצטרפה לחזית והסירה קרוב ל-60 ערוצי יוטיוב המכילים סרטי תעמולה איראניים

רשות השידור האיראנית היא זו שעומדת מאחורי 58 ערוצי יוטיוב וחשבונות גוגל פלוס ובלוגר שנחסמו היום ע"י גוגל לאחר שניסו להפיץ מידע כוזב על ארה"ב, כך דיווח היום קנת' ווקר, סגן הנשיא הבכיר של גוגל לעניינים גלובלים, "איתרנו והשמדנו מספר חשבונות הקשורים לרשות השידור האיראנית שניסתה להסתיר את המעורבות שלה גם כאשר העלתה תוכן פוליטי באנגלית על ארה"ב".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


היוטיוב היה הכלי המועדף של האיראנים שניסו להפיץ את המידע הכוזב (צילום: Dailydot)


מתוך החשבונות שנסגרו היו 39 חשבונות יוטיוב שהסרטונים שבהם זכו לכ-13,000 צפיות בארה"ב, 13 חשבונות ברשת החברתית גוגל פלוס ו-6 באתר בלוגר. "החקירות שלנו בעניין נמצאות בעיצומן ואנו נמשיך לדווח את הממצאים שלנו לכוחות הביטחון והגופים הממשלתיים הרלוונטיים בארה"ב ובעולם.

גוגל, שנעזרה בחברת אבטחת הסייבר "FireEye" איתרה את "מבצע ההשפעה" האיראני שנועד להשפיע על קהל לא רק בארה"ב אלא גם בבריטניה, אמריקה הלטינית והמזרח התיכון. גם ערוצים רוסים הוסרו מיוטיוב, 42 כאלה שנחשדו כקשורים לסוכנות מחקר האינטרנט שלה יש קשרים לקרמלין.


הסירה 58 חשבונות איראנים (צילום: גטי אימג'ס)


מוקדם יותר השבוע האיראנים בחנו גם את עירנותה של פייסבוק שהסירה מהפלטפורמה שלה 652 דפים, קבוצות וחשבונות שלקחו חלק בפעילות מתואמת שנועדה להפיץ מידע שקרי בפייסבוק ובאינסטגרם, אחת מפעילויות רבות כאלה ברשת החברתית כפי רמז מארק צוקרברג: "ישנן מספר חקירות המתנהלות כרגע בנושא, אנו נעדכן ברגע שנדע יותר".

לא לדאוג, מפעילי החשבונות המזויפים לא דילגו על טוויטר וגם שם הוסרו חשבונות שעסקו "בפעילות מניפולטיבית מתואמת" כמו שהגדירו ברשת החברתית. 284 כאלה זוהו ולפי החשד גם הופעלו מאיראן. התופעה הזו של קמפיינים, פעילויות מתוכננות ורחבות להפצת מידע כיזב היא תופעה שרק הולכת ומתגברת ולפי המכון לאינטרנט של אוקספורד נמצאו קמפיינים כאלה ב-48 מדינות שונות ב-2018, עשרים מדינות יותר מאשר ב-2017.

קמפיינים נוספים כאלה עמדו במוקד השבוע כאשר פייסבוק חשפה ניסיון אפשרי להשפיע על בחירות האמצע, ניסיון שמקורו היה באיראן וברוסיה וכוון למשתמשים בארה"ב. זו הייתה הפעם הראשונה שזוהה ניסיון להתערבות פוליטית בארה"ב מצד גורמים באיראן כאשר בפייסבוק אמרו כי לא גילו על קשר בין הקמפיינים האיראנים והרוסים ברשת החברתית אך ציינו כי כולם השתמשו בשיטות דומות להפצת מידע שקרי.


גם פייסבוק התמודדה עם חשבונות איראנים מזויפים (צילום: AP)


כדי להבהיר את חשיבות העניין ערך מארק צוקרברג שיחת ועידה עם עיתונאים בה הסביר את הממצאים שפייסבוק גילתה: "אנו מאמינים כי הדפים, חשבונות והקבוצות האלה הם חלק משתי מערכות שונות של קמפיינים, אחת הפועלת מאיראן, כולל קשר לתקשורת שבבעלות המדינה והשנייה הוגדרה בפומבי ע"י ממשלת ארה"ב ואחרים כקשורה לשירותי הביון הצבאיים של רוסיה".

עד כה, רוסיה נחשבה לאיום הגדול ביותר בכל הקשור להתערבות פוליטית, הפצת מידע כוזב וגם פריצות של האקרים אבל בארה"ב מבינים שיש עוד שחקנים במשחק הזה: "רוסיה היא לא ה"שחקן" הזר היחידי המפתח יכולות כאלה וכדי לטפל בתופעה הזו צריך לגייס את חברות ההייטק, כוחות הביטחון, הקונגרס ושירותי הביון וכולם צריכים לעבוד ביחד", טען הסנאטור ריצ'רד בור, יו"ר וועדת הבחירה של הסנאט לביון.

גוגל, פייסבוק וטוויטר צפויות להעיד בשימוע שייערך בסנאט בחודש הבא בעניין ניסיונות ההתערבות הזרים ברשתות החברתיות.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE