הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גליובלסטומה או מה גרם למותו של הסנטור, ג'ון מקיין: התחזיות עדיין עגומות
בעקבות מותו של מקיין אתמול, חיפשנו כמה פיסות מידע על מחלת הסרטן שגרמה למותו ומצאנו שמדובר בגידול מוחי אגרסיבי, שנקרא גליובלסטומה ושנכון להיום התחזיות עגומות עבור מי שמאובחן עם הגידול

מה בדיוק גרם למותו של הסנטור, ג'ון מקיין, אתמול, שבת ה-25 באוגוסט? ידוע שלפני כשנה נתגלה במוחו של מקיין גידול מוחי אגרסיבי, בשם גליובלסטומה (glioblastoma). לאחר כשנה של מאבק בגידול החליט מקיין להפסיק את הטיפול הרפואי.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יתכן והתחזית העגומה עבור מי שמאובחנים עם הגידול גרמה לו לוותר על הטיפול הרפואי. הסנטור מקיין ז"ל

הגידולים הסרטניים מהסוג האמור, נובעים מנזק סרטני שנגרם לתאי הגלייה (Glia) שתומכים בנוירונים במוח. הגידולים האמורים מתפשטים במהירות, אך למרות זאת הם לא מתפתחים אל איברים אחרים בגוף.

לעתים קרובות, גליובלסטומות מתפתחות על שני חלקים של המוח והם גורמות לסימפטומים שיוצרים שינויים בחלקים המסוימים עליהן הם מתפתחות. התסמינים השכיחים ביותר כוללים, כאבי ראש, בחילות, הקאות והתקפים של כאלה אלה בבת אחת. הגידולים גורמים גם לשינויים עדינים באישיות, לאבדן זיכרון או, שוב, בהתאם למיקום של הגידול על החלקים המסוימים של המוח, הם יכולים לגרום גם להיחלשות השרירים, להפרעות בדיבור ובשימוש בשפה.

לאחר האבחון, הרופאים פועלים על מנת להסיר את הגידול ככל שניתן. בגלל אופי ההתפשטות שלה, כמעט ובלתי אפשרי להסיר את גליובלסטומה לחלוטין. המנתחים חייבים להיות זהירים בתהליך ההסרה: עליהם להסיר כמה שיותר מהגידול מבלי לפגוע ברקמות המוח האחרות שמסביב. הטיפולים הרדיואקטיביים וטיפולי הכימותרפיה מתבצעים לעתים קרובות. כמו כן, במקביל מתבצעים טיפולים ניסיוניים, שנמצאים תחת בדיקות ומחקרים קליניים.


בחר להפסיק את הטיפול הרפואי והלך לעולמו. ג'ון מקיין

התחזית להמשך חייו של מי שאובחן עם גליובלסטומה יכולה להשתנות. תוחלת החיים הממוצעת נעה בין 14 חודשים לבין כמה שנים. עשרה אחוז מהחולים חיים יותר מחמש שנים. יתכן והנתונים האמורים גרמו למקיין להפסיק את הטיפול הרפואי.

יש לציין, כי למרות התחזית העגומה, ישנם מקרים נדירים בהם שורדים חולים יותר מחמש שנים. כך, למשל, בשנת 1994, חולה שאובחן עם גליובלסטומה ועבר טיפולים, דווח כי מצבו הבריאותי מושלם ללא הופעה נוספת של הגידול. על המקרה דווח במחקר שפורסם בשנת 2017 בכתב העת International Journal of Surgery Case Reports.

העובדה שישנם מקרים נדירים כאלה, של הישרדות לטווח ארוך יותר ושל הישנות אפסית של הגידול, מספקת מוטיבציה להמשך המאמץ המחקרי בתחום.  

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE