הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אאוטלט לישראלים בחגים: ראש השנה ויום כיפור בעברית, בסגנון ישראלי, פתוח, מחבק ומתאים לכל המשפחה
'חופשי במנהטן' שפועלת בבית הכנסת סטפן וייס מגדירה מחדש את חגי תשרי עם תפילות דינמיות שמותאמות לקהל הישראלי שמרגיש בבית בשילוב חיבור וחיזוק הקשר לקהילה היהודית אמריקאית בעיר

אוטוטו ראש השנה שמסמל התחלות חדשות, הסתכלות לאחור, התבוננות פנימה, סגירת מעגלים ישנים, פתיחה של מעגלים חדשים, והתחברות אל הקרובים אלינו וגם אל הקהילה שסובבת אותנו. בניו יורק ישנם בתי כנסת רבים ומגוונים, וכל אחד יוכל למצוא את כוס התה שערבה לחיך שלו. אחת מהכוסות בניו יורק היא 'חופשי במנהטן', מיזם שפועל לטובת הקהילה הישראלית בעיר ובשותפות של בית הכנסת ע"ש סטפן וייס בהנהגת הרב עמיאל הירש. 

המיזם, שהחלה לפעול לפני מספר שנים, מושך אליו כל שנה ישראלים רבים שרוצים לחגוג את ההתחלה החדשה שלהם בדרך שהכי קרובה לבית ולמסורת שהשאירו בישראל. תפילות ראש השנה ויום הכיפורים החלו לפעול ב'חופשי במנהטן' במקביל לבית הכנסת בשנת 2014, עד אז התפילות היו משותפות עם בית הכנסת. המטרה לספק לישראלים אלטרנטיבה פתוחה, שוויונית ומקבלת להשתתפות בתפילות החג. "זיהינו כי ישראלים הגרים בניו יורק, מעוניניים להרגיש קרובים למסורת שלהם, ללחנים משפחתיים וקהילתיים, לבתים בהם גדלו. התאמצנו לשלב את לחני כל העדות, קטעי הגות ושירה רוחניים המוגדרים כ'חילוניים', שירי ארץ ישראל הישנה והטובה ולספק בכך הרגשה של בית-בחגים". אומרת שרית רון, מנהלת 'חופשי במנהטן'.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רבה טליה אבנון בנבנישתי

מדי שנה מגיעות לתפילות כשבעים משפחות שהן חלק מקהילת 'חופשי במנהטן' שנוצרה במרוצת השנים. המשפחות משתתפות במהלך השנה ב'שבתרבות' וכיתות 'לומדים חופשי', בית הספר ללמידת עברית בחוויה ישראלית, ובפעילויות רבות אחרות שמאחדות אותם כקהילה. שרון סידרו, אם לשלושה, היא אחת מהן "זה נותן לי ערך מוסף כי המקום פלורליסטי ושיוויוני. כשאני מגיעה אני לא מרגישה שזה תיבת נוח שבה כולם אותו דבר". ב'חופשי במנהטן' סידרו מרגישה כמו בבית.  נשים יכולות לשבת במקום שהן בוחרות, לשמוע, להשתתף, לעלות לתורה ולחגוג את החגים בצורה מהותית ומשמעותית להן.
אל המשפחות הקבועות מצטרפים עשרות אורחים מבחוץ שרוצים לחוות את ראש השנה ויום כיפור בעברית, בסגנון ישראלי, פתוח, מחבק ומתאים לכל המשפחה. "אנחנו לא דתיים" אומרת סידרו "עם זאת אני אוהבת ורוצה לשמור על מסורת עבור הילדים. בחגים אני רוצה להרגיש נוח. בתי כנסת אחרים הם יותר פורמליים, הכל הרבה יותר רישמי. פה זה הרבה יותר דינמי. יש אפשרות ללכת לטקס הגדול ולתפילות היותר מסורתיות שבבית הכנסת בסטפן וייס, ואז יש לך את האאוטלט הזה לישראלים".


שרון סידרו וילדיה

"אני לא בארץ הרבה שנים, ובכל מקום מצאתי דרך לחגוג את החגים אבל תמיד הייתי צריכה להתאים עצמי למקום שמארח אותי. זה לא שלי" אומרת שרית רון, מנהלת 'חופשי במנהטן'. אחרי שנים רבות בהן התארחה רון במקומות אחרים, היא הרגישה שמשהו חסר. כשהחלה לעבוד בסטפן וייס הבינה מהר מאוד שהיא לא היחידה שמרגישה כך. היא החליטה ליצור את 'חופשי המנהטן' ולייצר לישראלים קהילה בה ירגישו מחוברים יותר גם בחגים "פה זה סוג של תפילה בהתהוות. זה תלוי באנשים שמגיעים". היא יצרה קשר עם הרבה טליה אבנון בנבנישתי שכל שנה מגיעה מישראל במיוחד כדי להוביל את התפילות. "היא מתאימה לרוח בית הכנסת ולרוח הישראלית. היא מבינה את התרבות האמריקאית והישראלית, היא מבינה את הקהילה. מצאתי בה בעלת ברית נהדרת".


רבה טליה אבנון בנבנישתי מחזיקה תפוח בדבש

בנבנישתי, מנהלת HUC בירושלים ולשעבר ראש המחלקה לעמיות בבית התפוצות, רבה רפורמית שסב-סבה הוא רבי לוי יצחק מברדיצ'ב - מגדולי החסידות. יחד עם רון הם יצרו דרך מיוחדת להעביר את התפילות. רון ובנבנישתי משלבות שירים של נעמי שמר וארץ ישראל היפה וטקסטים של יוצרים ישראלים כמו יהודה עמיחי ודוד גרוסמן. התפילות משלבות גם את רצון הקהל, הלחנים הם ישראלים, והתפילה הופכת רלוונטית, מעניינת ומשתפת לכל הגילאים "אנחנו ניגשות אל האנשים שמגיעים ומדברות איתם, ומי שרוצה אנחנו נותנות לו תפקיד והישיבה היא ביחד, והחלל הוא קטן ואינטימי. לכולם יש תפקיד גם אם הוא פסיבי. זה לא שבאתי לראות הצגה, או לראות מישהו מתפלל, או לנכוח באירוע של מישהו אחר. זה שלנו". במהלך התפילה, הילדים מוזמנים אל קדמת הבמה, לשמיעת השופר, לקריאה בתורה, ומקבלים הסבר לגבי כבוד התורה ומשמעותה, איך קוראים בה ומדוע. בשאר הזמן ילדים בני גילאים שונים מוזמנים לפעילות משמעותית לחג בחדר הילדים. בנוסף לפעילויות שונות: אמנות, ריקוד, שירה, סיפורים ומשחקים ברוח החג, כל שנה וכל חג הם דנים במימד חשוב בחיינו. בראש השנה יעסקו במשאלות ויבנו יחד עץ משאלות לשנה החדשה. ביום כיפור השנה, ידונו במשמעותה של חברות. ב'חופשי המנהטן' עוסקים לא מעט בניסיונות ליצור את החברויות האלו. רון וצוותה מסתובבים במהלך התפילות במקום ודואגים לקשר בין אנשים וליצור קהילה "אין מצב שתבואי חדשה ותישארי חדשה בסוף התפילה. זה שלנו, שכונתי וביחד". לסידרו מדובר בחוויה משפחתית וחברתית מיוחדת שקשה למצוא במקום אחר "זו נקודת מפגש שאת לא יודעת לאן זה יוביל. פעם אחת זה נמשך לטיול לסנטרל פארק אחרי התפילות".


ראש השנה 'חופשי במנהטן'
השנה, הוחלט שתפילות ראש השנה וכל נדרי יתקיימו במתכונת הרגילה ב'חופשי במנהטן' אך ביזכור ובתפילת הנעילה ביום כיפור הרבה בנבנישתי תשתלב בתפילה העיקרית של בית הכנסת וייס. "רוצים שיהיה סוג של פאזל, יחד של שתי הקהילות" אומרת רון ומוסיפה "אחת המטרות של חופשי המנהטן זה לחבר את הקהילה היהודית ציונית האמריקאית עם הישראלית". החיבור הזה כבר קיים כמה שנים באופן חלקי והניב תוצאות בשטח. התשליך וההליכה לכיוון מקום המפגש באגם הקרוב בסנטרל פארק עושות שתי הקהילות יחדיו, "יש משהו בגוש הזה שהולכים לאט שאפשר לחבר בין אנשים. בשבילי כל זה עושה את החג", מסכמת רון "אני רחוקה מהמשפחה שלי בחג, ואישית ומקצועית זה עושה לי את החג לראות אנשים שלא הלכו לעבודה באותו יום או לקניות והגיעו לחגוג בשעתיים שלוש האלו את החג איתנו".


תשליך בסנטרל פארק, בית הכנסת סטפן וייס וחופשי במנהטן

פרטים נוספים באתר: https://www.chofshi.org/
מייל:  [email protected]
תוכנית התפילות https://www.eventbrite.com/e/chofshi-bmanhattan-high-holy-days-2018-tickets-47526958412



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE