הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הצמרת הביטחונית באפגניסטן התפטרה ומסתמן מאבק חריף על השלטון
היועץ לביטחון לאומי חניף אטמאר, שנחשב לאיש #2 במדינה, התפטר במחאה על סירובו של הנשיא להשתתף בוועידת שלום מול הטאליבאן שארגנה רוסיה - מדינה אליה הוא מקורב עוד משנות ה-80'. זמן קצר לפני התפטרותו דרש הנשיא וקיבל את התפטרותם של שר הביטחון, שר הפנים וראש מנהל שירותי הביטחון במדינה, בשל הפיגועים האחרונים

היועץ לביטחון לאומי של אפגניסטן, חניף אטמאר, התפטר שלשום (שבת), צעד שבא כמעט מיד לאחר התפטרויות של שלושה בכירים נוספים במערכת הביטחון של המדינה השברירית, במה שמשקיפים מאמינים כי הוא סימן לכוונה מצד אטמאר להתמודד על הנשיאות בשנה הבאה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"חילוקי דעות קשים בנוגע למדיניות ועקרונות". היועץ הפורש והמתמודד-כנראה, חניף אטמאר (צילום: ויקיפדיה)



אטמאר היה אחד היועצים המשפיעים ביותר על הנשיא המכהן אשרף ע'אני, והוא נחשב בעיני רוב הבקיאים בנושא כמי שעוצמתו נופלת רק מזו של הנשיא. הוא מונה לתפקיד עם השבעתו של ע'אני בסוף 2014. משרד הנשיא הודיע כי התפטרותו התקבלה והודיע מיד על מחליפו - השגריר לארה"ב, חמדוללה מוחיב.

אטמאר בן ה-49 הודיע כי הוא פורש בשל חילוקי דעות עם הממשלה ברמה הפוליטית וכן בגישה לשמירה השלום והיציבות במדינה השסועה. מכתב ההתפטרות שלו לא פורסם, אולם דווח כי צוינו בו "חילוקי דעות קשים עם צמרת הממשלה בנוגע למדיניות ועקרונות".

עדיין לא הובהר במפורש מהם אותם חילוקי דעות, אולם בשבוע האחרון סירב הנשיא בשם ממשלת אפגניסטן להשתתף בשיחות שלום עם הטאליבאן שהציעה רוסיה לארח. ע'אני, שהחל את דרכו במערך הביטחון של ארצו בסוף שנות השמונים, תחת שלטון בחסות ברית המועצות, עדיין נתפש כמקורב למוסקבה.


האם ישרוד את הטלטלה הזו בקבינט שלו? נשיא אפגניסטן, אשרף ע'אני (צילום: ויקיפדיה)



על פי שני ערוצי טלוויזיה אפגנים, טרם התפטרותו של אטמאר דרש הנשיא ע'אני מכל חברי הקבינט הביטחוני שלו להתפטר - וגם נענה: שר הביטחון טריק שאה באהרמי, שר הפנים וואיס ברמאק וראש מנהל הביטחון הלאומי, מאסום סטאנקזאי, הגישו את התפטרותם. הזעזוע הפוליטי יקשה על הנשיא טראמפ לממש בטווח הקצר את כוונתו לסגת מאפגניסטן או להעביר את הטיפול במאמץ המלחמתי לידי שכירי חרב. 

בעבר שימש אטמאר כשר הפנים של אפגניסטן תחת שלטון הנשיא הקודם, חמיד קרזאי. הוא פוטר בשנת 2010 לאחר שמורדי הטאליבאן תקפו "אסיפת שלום" או "ג'ירגה" במינוח הפוליטי המקומי, באחד הניסיונות הרבים הקודמים לשים קץ למלחמה בין הטאליבאן לחלק המתון יותר במדינה, הנמשכת בדרכים אלה ואחרות כבר 26 שנים. ע'אני שימש כשר אוצר תחת אותו נשיא בין 2002-2004, ולאחר מכן כנשיא אוניברסיטת קאבול.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE