הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חמינאי ופוטין נפגשו: "אמריקה סכנה לאנושות, איראן ורוסיה יכולות לבלום אותה"
בשולי ועידת הפסגה בין מנהיגי רוסיה, טורקיה ואיראן בטהרן, שעסקה בעתיד סוריה והסתיימה ללא הסכמה, נפגש הנשיא הרוסי עם המנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגשו בשולי הפסגה המשולשת בטהרן בין נשיא רוסיה פוטין, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא איראן חסן רוחאני בעניין סוריה, שהסתיימה ללא תוצאות. חמינאי אמר לפוטין כי "אמריקה היא סכנה לאנושות, אבל איראן ורוסיה יכולות לרסן אותה". כך דיווחה רשת "פארס ניוז" האיראנית.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חמינאי ופוטין בפגישתם הקודמת בנובמבר 2017 בטהרן. באיראן חוששים מהסנקציות האמריקאיות. צילום ארכיון: AFP


בנוסף למצב בסוריה, חמינאי ופוטין דנו בסוגיות בוערות אחרות, כגון הלחץ הכלכלי אותו מפעילה ארה"ב על איראן לאחר פרישתו של הנשיא דונלד טראמפ מהסכם הגרעין שנחתם בווינה בין המעצמות לבין איראן. 


כזכור, איראן חווה משבר כלכלי חריף, שהחמיר מאוד לאחר שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין וחידשה את הסנקציות על איראן ועל גופים שינהלו קשרים כלכליים עם הרפובליקה האסלאמית. באיראן עצמה צלל הריאל המקומי לשפל של 150 אלף לדולר אחד. 


ארדואן, רוחאני ופוטין בפגישתם בטהרן. סיכמו להילחם בדאע"ש. צילום: Presidential Press Service via AP, Pool) (Associated Press)


האינפלציה והאבטלה מרקיעות שחקים וגם הזעם הציבורי, בעיקר על רקע הוצאות לא מבוטלות של איראן על המלחמה בסוריה ועל תמיכה צבאית בצבא אסד, חיזבאללה, מיליציות שיעיות חמאס ואפילו המורדים החות'ים בתימן. בדצמבר פרצו באיראן הפגנות נגד יוקר המחיה שהתפשטו ליותר מ-80 ערים. במהלכן נהרגו במדינה, לפחות על פי הידוע, 25 בני אדם, עד שההפגנות דוכאו על ידי כוחות הביטחון.


בנובמבר אמור להיכנס לתוקף סבב נוסף של סנקציות אמריקאיות על איראן, שיתמקדו בתעשיית הנפט של הרפובליקה האסלאמית, שמניבה לה את מרבית הכנסותיה. באיראן חוששים כי סנקציות אלה יחריפו עוד יותר את המשבר הכלכלי העמוק שהמדינה נמצאת בו.


ילדים באידליב. ארדואן מתנגד למתקפה הצפויה של צבא אסד, פוטין ורוחאני תומכים בה. צילום: גטי אימג'ס


הפסגה המשולשת עצמה הסתיימה ללא הסכמה של ממש. נשיא טורקיה ארדואן דרש הפסקת אש לפני ההתקפה המתוכננת של צבא אסד ותומכיו, בהם רוסיה ואיראן, על מעוז המורדים באידליב. מנגד, פוטין ורוחאני התנגדו להפסקת אש שכזו. על נושא אחד הסכימו המנהיגים - לחימה בארגון "המדינה האסלאמית" עד לחיסולו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE