הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שכחו אותי בתיק: מספר הנשקים שנתפס בכבודת היד של נוסעים רק גדל מאז 9/11
למרות אבטחה מוגברת ועל אף האיסור לכך, יותר אנשים מדלגים על החוקים שנוסחו לאחר אירועי 9/11 ומנסים לעלות לטיסה עם נשקים כאשר מספר כלי הנשק שנתפסו ב-2017 הגיע לשיא חדש. הרוב המוחלט של הנשקים אינו קשור לכוונה של פעילות טרור, אך כל הסיפור רק מקשה על אנשי האבטחה וגם על הנוסעים

כמו שרוב האזרחים האמריקאים הרגישו ב-17 השנים האחרונות, האבטחה בשדות התעופה של ארה"ב שונתה ללא היכר מאז פיגועי 9/11. מנהל ביטחון התחבורה הוקם, בדיקות קפדניות יותר החלו כולל מכונות שיקוף שמספרן עלה בצורה דרמטית, מבנה תא הטייס שונה כך שיהיה קשה יותר לחדור אליו ועוד שינויים שנועדו למנוע אפשרות נוספת של תרחיש נוראי כזה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תמיד חשוב לקרוא את השלטים (צילום: ג'ורג' סמית)


למרות כל זאת, אנשי האבטחה בשדות התעופה נאלצים להתמודד עם תופעה מתגברת של אנשים המביאים נשקים לשדה. ברוב המקרים מדובר כמובן בנשק האישי של אותו אדם שלא הביא איתו עימו כדי לפגע במישהו וככל הנראה פשוט שכח שאסור לעלות לטיסה עם נשק, אך כל הסיטואציה של נשק בשדה תעופה יוצרת בהלה מיותרת במקרה הרע ועיכובים בתור במקרה הטוב.

"כולנו זוכרים את אירועי 9/11 אך ככל שאנחנו מתרחקים מהתאריך ההוא, אנשים נוטים לשכוח את הסיבות בגללן יש לנו את נהלי האבטחה החדשים", אמר מארק האוול, דובר אזורי של מנהל ביטחון התחבורה (TSA). רק ביום שישי האחרון נתפס בנמל התעופה על שם רונלד רייגן בוושינגטון, אדם שניסה לעלות לטיסה עם נשק טעון במה שהקפיץ את משטרת שדות התעופה שמיהרה לעכב אותו ולהחרים את הנשק.


הנשק שנתפס ביום שישי האחרון (צילום: מנהל בטיחות התחבורה של נמל התעופה ע"ש רונלד רייגן)


החוק בארה"ב מתיר לטוס עם נשקים אך רק כאשר אינם טעונים כמובן, סגורים בתוך קופסה המיועדת לכך ונשלחים במזוודה לבטן המטוס בלבד ולא על גוף הנוסע או בתוך תיק היד שלו. במקרה של יום שישי האחרון הנשק הוחזר לבסוף לבעליו שהפקיד אותו בשנית כפי שדורש הפרוטוקול.

ככל הנראה אותו אדם שכח את החוקים, תופעה שהאוול מדגיש כי אכן קיימת: "זה לא שרירותי, הכל מבוסס על מקרים שקרו או על מודיעין שקיבלנו". אנשי ה-TSA תפסו בשנת 2017 בלבד 3,957 נשקים - אקדחים וסכינים בכבודת היד של אנשים שהגיעו לנקודת הבדיקה הבטחונית בשדות התעופה. כמעט פי 5 מהנתון שנמדד לפני עשור, לפי רישומים ממשלתיים.


כאשר מגיעים אליהם, הנשק כבר צריך להיות ארוז במזוודה (צילום: גטי אימג'ס)


במקרה נוסף שאירע בשדה התעופה ע"ש רונלד רייגן, נתפס בחודש שעבר ריצ'רד קית' ג'קסון בן ה-20 מאוקלהומה עם אקדח טעון ב-12 כדורים. לאחר שנעצר והואשם באחזקת נשק בטרמינל טען ג'קסון בפני אנשי מנהל בטיחות התחבורה כי התכוון להשאיר את האקדח ברכב אך שכח. גם שדה התעופה באורנלדו דיווח בחודש שעבר בדאגה על המספר העולה של נשקים הנתפסים בכבודת היד של נוסעים.

במנהל ביטחון התחבורה ייחסו בעבר את התופעה לעלייה כוללת של מספר הנוסעים מדי שנה ולא למגמה טרוריסטית כלשהי. "יותר נשקים ויותר נוסעים אומר יותר נשקים בשדות תעופה", אמר האוול. חוקי אחזקת הנשק אמנם שונים בין מדינה למדינה אך כאשר מגיעים לכל שדה תעופה העיקרון של הפקדת הנשק במזוודה הנשלחת לבטן המטוס נשמר תמיד.


נמל התעופה ע"ש רונלד רייגן מחוץ לוושינגטון, לא מעט מקרים מתגלים שם (צילום: wikia)


מעבר לכך, כל החלקים כולל התחמושת חייבים להיות מוצהרים בדלפק הצ'ק אין כאשר מי שלא מציית לחוקים צפוי למעצר ולקנס של עד 11 אלף דולר. מתוך 3,957 הנשקים שנתפסו על נוסעים בדרכם לעלות לטיסה, 3,328 היו אקדחים טעונים כאשר גם למספר הזה יש נגזרת, 1,378 אקדחים שנמצאו עם כדור בקנה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE