הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כל הנושאים שפול מנאפורט יכול לתת עליהם מידע זה לחוקר המיוחד
פול מנאפורט היה בחדר בפגישה הנודעת לשמצה ב"מגדלי טראמפ" בתשעה ביוני 2016, שבה היו גם בנו וחתנו של הנשיא והוצע להם מידע מביך ("לכלוך") על הילארי קלינטון. זה רחוק מלהיות החדר היחיד שמנאפורט היה בו. המשיכו לקרוא לכל הנושאים שמנאפורט יכול לספק בהם מידע וראיות לחוקר המיוחד מולר ורשויות החוק הפדרליות

פול מנאפורט כבר לבש הרבה כובעים בחייו. הוא היה עורך דין, פעיל פוליטי למען הנשיאים פורד ורייגן, יועץ פוליטי לנשיא ג'ורג' בוש האב ולמועמד הרפובליקני המפסיד לנשיאות, בוב דול (בחירות 1996), לוביסט גלוי וחשאי, מנהל קמפיין בחירות מצליח לנשיאות ארה"ב.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בחדרי חדרים, בסודי-סודות, שעכשיו הוא חייב לגלות, עד האחרון, לרשויות החוק הפדרליות באשר הן. (צילום: CNN)


עכשיו יש לו כובע חדש: עד מדינה שחתם לממשל על צ'ק פתוח. מה שהוא יודע, על כל נושא, הוא חייב לספר. והוא... יודע דברים, האיש. נכון יש את החדר? החדר ההוא מ"אחחח להיות זבוב על הקיר שם, כש..."? אז פול ג'ון מנאפורט ג'וניור הוא מהאנשים שהיו בחדרים רבים.

סקירה ביוגרפית קצרה: את חוק לימודיו בבי"ס למשפטים של אוניברסיטת ג'ורג'טאון המשובחת ב-1974. בין 1977 בווריס, סייטר, סימור ופיז - משרד עורכי דין וושינגטוני כבד, המעסיק מאות פרקליטים בשלל מחלקות רווחיות ומקושרות פוליטית. במקביל, בין 1978-1980, הוא היה מתאם דרום ארה"ב של קמפיין הבחירות של רונלד רייגן. לקראת תום הקמפיין פרש לעשות לביתו והקים עם רוג'ר סטון וצ'ארלס בלאק - שני פעילים פוליטיים בכירים ורבי עלילות - חלקן הגדול מהסוג שמספרים עליהן בלחש - משרד לשדלנות פוליטית ויחסי ציבור. משרד לוביסטים, בלע"ז.

לאורך השנים ייצג מנאפורט, בגלוי וגם, לעתים, מבלי להצהיר על כך כנדרש, שורה של אינטרסים זרים על אדמת ארה"ב וברחבי העולם, חלקם מהסוג שזקוק לכמויות עתק של אבקת כביסה כדי לנקות את כתמיהם בעיני הציבור והמחוקקים. ממנהיג המורדים האנגולזי ג'ונאס סאווימבי, עבור בערב הסעודית, כל מיני דיקטטורים בשנקל באיים הקאריביים, פרדיננד מרקוס מהפיליפינים, מובוטו ססה-סקו הנודע לשמצה מזאיר, ממשלות מושחתות ברפובליקה הדומיניקנית, בגיניאה המשוונית, בקניה... לא לחינם כלל אחד מארגוני זכויות האדם את משרדו של מנאפורט בחמישייה הפותחת של "רשימת שדולני העינויים".


השותף במשך 40 שנה והאיש (כבר לא נער) למשימות מלוכלכות. רוג'ר סטון (צילום: CNN)



יותר לאחרונה, מנאפורט פעל בעיקר למען גורמים פרו-רוסים באוקראינה (וגם למען תומכי עצמאות לכורדיסטן). פה הוא הסתבך, כשלא הקפיד תמיד להיות רשום כסוכן זר (ולא סתם "לוביסט" באופן כללי) - וההרשמה הזו אינה איזה עניין טכני, אלא היא מה שמבדיל בין "איש עסקים שמקבל כסף בגלוי מלקוח וכולם יודעים את מי הוא מייצג ומאיזו פוזיציה הוא מדבר" (המכונה: לוביסט לגיטימי של גורם זר). ל"איש עסקים שדוחף למען יעד של אינטרס זר מבלי לגלות שהאינטרס הזר משלם לו" (המכונה: מרגל, בגדול).

במקביל לעבודתו למען גורמים פרו-רוסיים (כולל, כפי שדווח השבוע בישראל, שימוש באסיסט מצד שר הביטחון אביגדור ליברמן כדי להשחיר את פניה של מנהיגת המחנה הפרו-מערבי באוקראינה (דהיינו המחנה הפרו-רוסי הרבה פחות), יוליה טימושנקו, בהאשמות שווא של אנטישמיות), היה מנאפורט, כידוע, מנהל הקמפיין של הנשיא דונלד ג'יי. טראמפ במשך חודשיים, מהעשרים ביוני 2016, עד ה-19 באוגוסט. במשך זמן זה הספיק מנאפורט לבחור לטראמפ מועמד לסגן נשיא - המושל הדתי-קיצוני של אינדיאנה, מייק פנס - ולהעביר את המועמד שלו אל מעבר לקו הסיום של המרוץ למועמדות המפלגה הרפובליקנית, בוועידה הלאומית של המפלגה ביולי.

שבוע וחצי לפני שהתמנה למנהל הקמפיין (אך כבר היה חבר בכיר בו), בתשעה ביוני 2016, השתתף מנאפורט בפגישה הנודעת לשמצה במגדל טראמפ, עם דונלד טראמפ הבן וג'ארד קושנר החתן וגורמים מקושרים לקרמלין שהציעו "לכלוך" על הילארי קלינטון.


שלושת משתתפי הפגישה ההיא מהצד של טראמפ: הבן, החתן ורוח הקרמלין


אז זהו האיש. מה הוא יכול לתת לחוקר המיוחד רוברט מולר, עמו חתם על הסכם לשתף פעולה בכל נושא ועניין, כולל פשעים שביצע וטרם הואשם בהם, וכל מה שהוא יודע על כל אחד, והצבע האוהב על החותנת של גיסו - בתמורה להתחשבות בעונשו על שורת העבירות בהן הורשע ובהן הודה? ובכן, נדמה שהעניין הגדול הוא הפגישה הנזכרת לעיל, וזה אכן עניין גדול מאד, אבל יש עוד כמה חזיתות בהן יכול עד המדינה לסבך את הנשיא:

התערבות רוסית בבחירות. כאמור, הפגישה ההיא - אבל גם עוד דברים רבים. כתב האישום של מנאפורט כולל טענות כי דיווח על קמפיין טראמפ לקשריו הרוסיים. האם יש קשר בין אנשי אמונו של מנאפורט במוסקבה ובקייב לשינוי המצע הרפובליקני בנוגע לאוקראינה, לדוגמא? האם יש לקשרים הרוסיים של עד המדינה קשר לזהות האיש שנבחר להיות פעימת לב מהנשיאות?

עוד נושא שיש למנאפורט ידע בן כמעט ארבעה עשורים בנוגע אליו הוא קופת השרצים שסוחב אחריו מר רוג'ר סטון, פעם נער למשימות מלוכלכות בשירות ממשל ניקסון, וכיום מזמן לא נער ועדיין איש של משימות מלוכלכות. סטון התרברב במידע פנימי מוויקיליקס, ונדמה היה במהלך 2016 שהוא  יודע על "פצצות" החשיפה שהארגון שחרר במהלך הקמפיין - כולם לרעת הילארי קלינטון והמחנה הדמוקרטי - מספר ימים לפני שהם קרו. בתיאוריה, דרך סטון מנאפורט מסוגל לפתוח תיקים ולהעיר מתים מרבצם לאורך כמעט 40 שנים של פוליטיקה רפובליקנית.


מנאפורט הולך לקחת הרבה חברים-לשעבר למטה יחד איתו. הוא ישמח לקחת גם מישהו מהמחנה השני. טוני פודסטה, סופר-מאכער דמוקרטי (צילום: ז'קלין לארמה, איי.פי.)

מה יודע מנאפורט על "תיק טראמפ" המפורסם? אותו "דוסייה" (Dossier) שחיבר המרגל הבריטי, יוצא MI6 כריסטופר סטיל, שאותו זוכרים כולם בזכות אותה טענה על משחקי מין מוזרים בהם השתתף כביכול הנשיא, לפני מספר שנים במלון במוסקבה בחברת נערות ליווי רוסיות? אז הפרט הזה בדוסייה מעולם לא הוכח, אבל פרטים רבים אחרים מתוכו כן - ומנאפורט נמצא בעמדה לאשר (או להפריך) חלק גדול מהנותרים.

לסיום, זה לא רק טראמפ ולא רק רפובליקנים. גם הלוביסט הדמוקרטי טוני פודסטה מסובך בסיפור עם אוקראינה, אם כי הוא מלכתחילה גם דיגמן וגם יישם שיתוף פעולה עם החקירה. ועדיין. ייתכן שבאמת פודסטה אשם רק בקבלת ייעוץ גרוע מעורכי דינו (שלטענתו הם שיעצו לו להירשם כלוביסט של הממשלה האוקראינית אבל לא כ"סוכן זר".

מנאפורט "הולך למטה", כמו שאומרים באמריקאית. הוא הולך לקחת איתו הרבה מאד אנשים שחלקו את דרכו הפוליטית. אם הוא רק יוכל, הוא ישמח לקחת איתו גם דמות סופר-מקושרת מהצד השני. אחרי מנאפורט, מעבר למשפחה (בין אם בקשרי נישואין או בקרבת דם) או נגיד סטיב באנון, שלא עושה רושם שהחקירה נוגעת בו, אין דמות שהפיכתה לעד מדינה יכולה לסכן את טראמפ במידה שאפילו מתקרבת. החוקר המיוחד מולר וצוותו ידועים כשתקנים שלא מאפשרים הדלפות, אבל ככל שייערכו שיחות ה"די-בריפינג" של הצוות עם עד המדינה, כך צפויות לטפטף חשיפות. הישארו עמנו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE