הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חשש מהצפות חסרות תקדים בצפון קרוליינה: "הגרוע מכל עדיין לפנינו"
כמויות אדירות של גשם ממשיכות להציף את הנהרות בצפון קרוליינה שמפלסם עולה ל"רמה היסטורית" לפי שירות מזג האוויר הלאומי של ארה"ב ומגביר את הסכנה לחיי אדם. 40 אינץ' של גשם (ועולים), עיר שלמה במצור (ווילמינגטון), מאות אלפי תושבים ללא חשמל, קרוב לאלף תושבים שחולצו בבטחה מהשיטפונות ועוד רבים אחרים הממתינים לחילוץ באחת הסופות הקשות שידע האזור

תקראו לה הוריקן, תקראו לה סופה טרופית, תקראו לה סתם סופה, זה לא ממש משנה, בטח לא עבור מאות אלפי האנשים שחווים אותה על בשרם. ההרס הרב שפלורנס גורמת לו הוא הרס ששמור לסופות הקשות ביותר ולפי מושל צפון קרוליינה, היא נמצאת בנקודת השיא שלה: "הסופה לא הייתה יותר מסוכנת ממה שהיא עכשיו", אמר רוי קופר במסיבת עיתונאים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אחד מהחילוצים הרבים בלמברטון צפון קרוליינה (צילום: רויטרס)


הסופה הקטלנית ממאנת להירגע והבעיה הגדולה ביותר כרגע כמויות הגשמים העצומות והעובדה שכבר אין מקום להכיל את המים וכל ממטר נוסף רק ממשיך להעלות את הנהרות על גדותיהם ולהציף עוד יותר את הכבישים והבתים. בקיצור, אין ממש לאן לברוח, קשה מאוד להסתתר מפני כמויות המים והסכנה רק הולכת וגדלה, לא רק לרכוש אלא גם לחיי אדם. מוקד ההתרחשות כרגע הוא בשתי ה"קרוליינות" כאשר צפון קרוליינה היא הנפגעת העיקרית אך הסופה מתקרבת גם לוירג'יניה וניו אינגלנד ומאיימת לגרום נזק גם שם.

החזאי זק טיילור תיאר בפסימיות את המצב בשתי הקרוליינות: "הגרוע מכל עדיין לפנינו" בהתייחסו למפלס המים בנהרות שעולה לרמה "היסטורית" שלא נראתה הרבה זמן. "האדמה ספוגה לגמרי ואינה יכולה לקלוט עוד גשם אז המים צריכים ללכת למקום כלשהו לצערנו. הנהרות הללו הולכים להגיע לשיא יותר מאוחר היום (שני), גם מחר ואולי אפילו גם לאחר מכן". 


אנשי הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום בשכונת פיירפילד הארבור המוצפת בצפון קרוליינה (צילום: גטי אימג'ס)


מניין ההרוגים בסופה עד כה מוגדר כלפחות 17 כאשר 11 מתוכם נהרגו בצפון קרוליינה, כולל אם ובנה שנפגעו ברכבת מנפילת עץ ו-6 בדרום קרוליינה כאשר 4 מתוכם נהרגו בתאונות דרכים כתוצאה מנזקי הסופה. כמות הגשמים שנמדדה עד כה היא עצומה ובאזורים מסוימים של צפון קרוליינה הכמות הגיעה ל-40 אינץ' של גשם מאז יום חמישי כאשר החזאים של שירות מזג האוויר הלאומי צופים לפחות עוד 8 אינצ'ים היום ומעריכים גם כי ההצפות בנהרות והשיטפונות באזור צפויים יימשכו גם בימים הקרובים.


פינוי עץ נופל במחוז מאיירס בשארלוט (צילום: אליסה שוקר)


לשם השוואה, ההוריקן הגרוע ביותר באזור מבחינת כמות הגשמים היה הוריקן פלויד שגבה את חייהם של 56 אנשים בשנת 1999, אז נמדדו "רק" 24 אינץ' של גשם, לפי החזאי ברייס לינק. פלורנס ניפצה את השיא שלו ומיצבה עצמה כסופה הקשה ביותר שידע אזור צפון ודרום קרוליינה.

מספר הבתים והעסקים שנותרו ללא חשמל בצפון ודרום קרוליינה ביחד הגיע בשיאו למיליון וכרגע עומד על כ-640 אלף כאשר גנרטורים רבים מופעלים באזור, בעיקר ע"י כוחות ההצלה שזקוקים להם מאוד וצליל הגנרטורים החזק כבר הפך לאחד מסמלי הסופה והוא נשמע היטב בכל בכל מקום שנפגע בצורה קשה.


תושב ניופורט בצפון קרוליינה עומד על הריסות הקרוון שלו שלא שרד את הסופה הקשה (צילום: גטי אימג'ס)


אחת הערים שנפגעו בצורה הקשה היא ווילמינגטון. באזורים רבים של הסופה נפלו עצים שחסמו כבישים אך בווילמינגטון זה אפילו גרוע יותר מכך. "אין כבישים המובילים לתוך ווילמינגטון שהם ברי מעבר בגלל ההצפות הקיימות עכשיו בתוך העיר", אמר ביל סאפ, ראש העיר המכילה 117 אלף תושבים וממוקמת על חצי האי בין נהר "קייפ פיר" (Cape Fear) לאוקיינוס האטלנטי. "אין גישה לעיר, הכבישים מוצפים", הוסיף יו"ר ועדת מחוז ניו האנובר, וודי וייד, "אנחנו רוצים שתחזרו הביתה אבל אתם לא יכולים לחזור עדיין", פנה לתושבי ווילמינגטון שיצאו מהעיר.


בית מוצף בקינסטון, צפון קרוליינה (צילום: הילארי סוויפט)


תושבי ווילמינגטון שלא עזבו את העיר נאלצים להישאר שם ולהתמודד איתה מכיוון שאין כניסה או יציאה לעיר אך עדיין ישנם חילוצים רבים המתבצעים בעיר ועוד אנשים המחכים לחילוץ כאשר כוחות ההצלה מתמודדים עם עצים נופלים וקווי חשמל שקרסו כדי לנסות ולהגיע לאנשים הזקוקים לסיוע. בצפון קרוליינה עד כה חולצו 900 אנשים מהסופה המשתוללת וכ-15 אלף נמצאים בבתי מחסה מוגנים, לפי המושל קופר.


שיטפונות על גדות נחל קרוס בפאייטוויל צפון קרוליינה (צילום: ניו יורק טיימס)


 יש כאלה שקצת נמאס להם להישאר סגורים כל היום והם החליטו להתגרות בסופה ולא רק לצאת החוצה אלא גם לשחות בשיטפונות שנוצרו. בריאן מור ואחיינו לוגאן עשו זאת בעיירה ניו ברן בצפון קרוליינה, עוד אחת מהנפגעות הקשות של הסופה: "השתגענו מלהיות בפנים כל כך הרבה זמן. זה מרגיש נהדר, המים קרירים ואנחנו מעבירים את הזמן בכיף כאן, נהנים ממזג האוויר".

אחת הבעיות הקשות, שרק מוסיפה על הנזק הרב ומקשה על המחלצים היא הנהרות הגואים באזורי הסופה. מושל צפון קרוליינה רוי קופר אמר אתמול (ראשון) במסיבת העיתונאים כי "נהרות רבים עדיין עולים וצפויים להגיע לשיא יותר מאוחר היום או מחר". שירות מזג האוויר הלאומי אמר כי חלק מהנהרות לא צפויים להגיע לשיא עד שני בערב או שלישי. במחוז אש (Ashe) בצפון קרוליינה קיבלו תושבי קרסטון הוראה להתפנות לאחר שהרשויות חששו כי הסכר בנהר עומד להישבר.


חילוץ פעוט בן שנה בללנד, צפון קרוליינה (צילום: רויטרס)


לא רק בצפון קרוליינה הנהרות יכולים להוות בעיה כאשר מושל דרום קרוליינה, הנרי מק'מאסטר הזהיר גם את תושביו מהסכנה הצפויה: "הנהרות של צפון קרוליינה שקיבלו ממטרים כבדים של גשם מתקרבים אלינו. הם אפילו לא מתקרבים לשיא אבל הם יגיעו והשאלה היא כמה גבוהים יהיו המים, ואנחנו לא יודעים".


סירה בחצר בית שניזוק מהסופה בניו ברן, צפון קרוליינה (צילום: רויטרס)


נכון לראשון בלילה הרוחות באזור ירדו ל-30 מיילים לשעה לפי המרכז הלאומי להוריקן עם צפי להיחלשות של 24 שעות לפני עלייה נוספת. הנקודה המרכזית של הסופה נמצאת צפונית לגרינוויל ונמדדו בה רוחות של 45 מייל לשעה כאשר היא ממשיכה לנוע צפונה במהירות של 10 מייל לשעה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE