הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אין התקדמות במגעים בין ארה"ב לקנדה לתיקון נאפט"א
ארה"ב דורשת כי יסוכם עד סוף החודש על עסקה לעדכון הסכם הסחר משנת 1994. אולם היא רוצה שקנדה תקבל שגם לאחר חתימת הסכם, עדיין תוכל ארה"ב להטיל עליה מכס מגן של 25% על יצוא כלי רכב. קנדה: לא רואים עצמנו כבולים לדדליין של טראמפ. מתמקדים בהשגת עסקה טובה לקנדים

קנדה וארה"ב לא הראו היום (חמישי) כל סימנים להתקרבות לכדי עסקה לתקן את הסכם הסחר החופשי בצפון אמריקה, הלא הוא נאפט"א (NAFTA). לדברי מקורות אשר שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, חברי צוות המשא ומתן הקנדי הבהירו לעמיתיהם מדרום לגבול כי אם וושינגטון רוצה שהתקדמות כזו אכן תתרחש, יהיה עליה להסיר מהשולחן את האיום במכסי מגן על כלי רכב.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פעם נקודת החיכוך העיקרית היתה מוצרי עץ. אח"כ - מוצרי חלב. עכשיו אלה הם כלי רכב (אילוסטרציה: CNN)

ממשל טראמפ מעוניין לסכם על נוסח משולש של הסכם הסחר עד סופ ספטמבר, אולם בין הצדדים עדיין נותרו פערים גדולים ומהותיים. "דנו במספר נושאים קשים היום", אמרה שרת החוץ הקנדית כריסטיה פרילנד לכתבים לאחר פגישה עם נציג הסחר האמריקאי, רוברט ליית'ייזר. פרילנד, שמבקרת בוושינגטון זה השבוע הרביעי ברציפות לצורך המשא ומתן על נאפט"א, לא סיפקה כל פרטים נוספים.

חששות בשווקים לגבי גורלו של הסכם הסחר משנת 1994, אשר מאגד תחתיו 1.2 טריליון דולר בסחר, פוגעים בשערי המניות בכל שלוש המדינות, שכלכלותיהן כבר שלובות מאד זו בזו. בעוד שדדליינים רבים כבר חלפו ונשברו במהלך יותר משנה בה נושאים הצדדים ונותנים על חידוש ההסכם, גובר כעת הלחץ האמריקאי על קנדה להסכים לעסקה, בין השאר בכדי שניתן יהיה להעבירה בקונגרס בטרם תתחלף הממשלה במקסיקו באחד בדצמבר.

קנדה טוענת שהיא אינה חשב כבולה לדדליין האמריקאי. כשנשאלה אם אוזל הזמן, השיבה פרילנד כי היא מתמקדת בהשגת עסקה שתהיה טובה לקנדים. טראמפ עלה לשלטון בתחילת השנה שעברה תוך שהוא נודר "לקרוע" את נאפט"א אם לא יוכנסו בו שינויים מהותיים, שיתקנו את מה שטראמפ רואה כגורם לאובדן משרות ייצור בארה"ב (שאינן הולכות לקנדה, כי אם למקסיקו, בה העבודה אכן יותר זולה).


כשאין אפילו ניסוח כמו "דנו בגילוי לב" או "באופן מועיל" - יודעים שהעסק תקוע. שרת החוץ הקנדית, כריסטיה פרילנד (צילום: גלובל ניוז)

טראמפ סיכם בחודש שעבר על עסקה דו-צדדית עם מקסיקו, ואיים להשאיר את הקנדים בחוץ אם יצטרך (המקסיקאים פחות איתו בעניין הזה, והם קוראים להשגת הסכם עם אוטווה). נשיא ארה"ב אמר עוד כי הוא עשוי להטיל מכס מגן של 25% על יצוא כלי רכב קנדיים לארה"ב, שיפגעו קשות בכלכלה.

ג'רי דיאס, נשיא "אוניפור", האיגוד המקצועי הגדול ביותר במגזר הפרטי בקנדה, אשר תודרך לגבי מהלך השיחות על ידי צוות המו"מ הקנדי, אמר כי איום מכס המגן חייב להיות מוסר. "מדוע שקנדה תחתום על הסכם סחר עם ארה"ב, ואז יבוא טראמפ ויטיל מכס מגן של 25 אחוזים על כלי רכב?" תהה באוזני כתבים.

"עבורנו זה דיל-ברייקר", אמר דיאס. "אין בזה שמץ הגיון.... אנחנו אומה קטנה, לא אומה טיפשה", סיכם. העיתון "טורונטו גלוב אנד מייל" דיווח היום כי צוות המו"מ האמריקאי דורש להתקין "תקרה" של יצוא רכב מקנדה לארה"ב שתעמוד על 1.7 מיליון כלי רכב בשנה. תעשיית הרכב הקנדית דוחה את התנאי הזה על הסף, וגם בתעשיית הרכב האמריקאית מודים בשקט שלא מובן בשביל מה צריך את התנאי או את המכס, שכן יצרני הרכב, אם ירחיבו את פעילותן בשטחי נאפט"א, יעשו זאת במקסיקו בעלת כוח העבודה הזול, ולא בקנדה בעלת כוח העבודה המאוגד ועתיר הזכויות.

עם זאת, ישנם גורמים בקנדה הקוראים לממשל הפדרלי לשקול שנית את עמדתו הנחרצת כי "עסקה רעה גרועה מהיעדר עסקה". ג'ים וילסון, שר המסחר של אונטאריו - המחוז המאוכלס בקנדה ולב תעשיית הרכב שלה - נפגש עם צוות המו"מ של ארצו אתמול והיום צייץ: "חיוני שהממשל הפדרלי ישיג עסקה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE