הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
החקלאים שנפגעו ממלחמת הסחר של טראמפ עם סין עשויים לנקום בבחירות האמצע
דונלד טראמפ ממשיך לפגוע בבסיס הכספי-חקלאי שלו: מגדלי סחורות שמייצאים לסין יסבלו מהפסדים שהסיוע הפדרלי לא יוכל לכסות, בעקבות הודעת המדינה על הטלת מכסים על סחורות אמריקאיות. נשיא התאחדות מגדלי התירס: "אנשים ילכו להצביע בנובמבר עם פנקס הצ'קים שלהם"

חקלאים חוששים כי הפיצוי הממשלתי בעקבות מלחמת הסחר לא יספיק לכסות על הפגיעה בעסקיהם. בימים הקרובים יקבלו חקלאים בכל רחבי ארצות הברית לקבל צ'קים כחלק מתכנית חילוץ ראשונית בהיקף של מיליארד דולר. התכנית מיועדת לסיוע ליצואנים שמלחמת הסחר עם סין בעקבות מכסי דונלד טראמפ פגעה בעסקיהם. עם זאת, גם אלה שיקבלו סיוע נדיב יחסית חוששים כי הוא לא יספיק. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יפה יפה, אבל הרוב יישאר בשדה (צילום: iStock)


לאכזבה של החקלאים מהממשל עשויות להיות השלכות בבחירות האמצע הקרבות. בראיון לסוכנות הידיעות AP אמר קווין סקיונס, מגדל תירס וסויה מצפון דקוטה: "זה די ברור שהקהילות החקלאיות והכפריות סייעו לבחור בממשל הנוכחי, אבל כמו שהדברים קורים כרגע אני מאמין שחקלאים וחוואים יצביעו עם פנקס הצ'קים שלהם כשיגיע הזמן". סקיונס מכהן גם כנשיא אגודת מגדלי התירס הלאומית. מגדלי התירס צפויים להיות אלה שיפגעו באופן הקשה ביותר ולקבל את הסיוע הנמוך ביותר. על פי הערכות המגדלים, מלחמת הסחר עם סין תגרום לאובדן הכנסות של 44 סנט לבושל – יחידת מידה לדגן ששקולה ל-64 פיינטים – בעוד שפיצוי הממשלתי עומד על סנט אחד בלבד לבושל. לדברי סקיונס, "אם הסוגיות האלה לא ייפתרו, עשוי להיות שינוי באופן בו חוואים מצביעים".

אחת הטענות של החקלאים מצויה בחלוקה הלא שוויונית של הפיצויים בין מגדלי הסחורות השונות. מגדלי החיטה, מערערים על ההחלטה לתת להם 14 סנט לבושל ומפעילים חברת לובינג לשינוי ההחלטה. צ'נדלר גול, מנכ"ל התאחדות מגדלי החיטה הלאומית, אמר שמשרד החקלאות העריך כי חיטה אמריקאית תימכר לסין כאשר נעשו חישובי הפיצויים, אולם ההערכות היו פגומות. סין בדרך כלל מזמינה חיטה אמריקאית בין מרץ ויוני. חקלאים אמריקאים מכרו לסין כ-20 מיליון בושל חיטה בכל אחת משלוש השנים האחרונות, אולם לדברי גול לרשת AP, השנה לא הגיעו הזמנות כלל על רקע רטוריקת איומי המכסים של טראמפ. גול מקווה כי אם יהיה סיבוב נוסף של תשלומי פיצויים הסכום המועבר לחקלאים יגדל והוסיף: "אני משוכנע שהשנה לא נמכור חיטה לסין. חלון המכירות שלנו היה וחלף".


"חלון המכירות שלנו היה וחלף". צ'נדלר גול, מנכ"ל התאחדות מגדלי החיטה (צילום: יח"צ)

מלחמת הסחר עם סין הגיעה לשיא חדש השבוע, כשבתגובה למכסים בשווי 200 מיליארד דולר שטראמפ הטיל על יבוא מוצרים מסין, זו השיבה במכסים משלה בגובה 60 מיליארד דולר על יבוא מוצרים אמריקאיים. בהתחשב בהיקף הייצוא הקיים לסין, תגובה זו לצעדי טראמפ תטיל מכה קשה על היצואנים האמריקאים. ממשל טראמפ יספק סיוע של 12 מיליארד דולר לחקלאים אמריקאים, כשמחצית מתוכם בסיוע מיידי. תחילה עביר הממשל כסף למגדלי תירס, כותנה וסויה, בעלי מחלבות ומגדלי בקר. בהמשך יועבר סכום גבוה לטובת פיתוח שווקים חדשים אליהם ניתן יהיה לייצא סחורות אמריקאיות, כמו גם לרכישה ממשלתית של פירות וירקות, אגוזים, בשר ומוצרי חלב שיוצרו בארצות הברית.

החקלאים ובעלי החוות שמייצאים לסין אינם מצביעי טראמפ הראשונים שנפגעים ממדיניות הסחר שלו. ביטול הסכם הסחר הצפון אמריקאי, NAFTA, גרם גם הוא לפגיעה קשה במגדלי תירס וסויה במייצאים למקסיקו. עוד ביותר הזהירו חברי קונגרס ממדינות חקלאיות את טראמפ שלא "להעניש" את מצביעיו באזורים הכפריים שכן זה יפגע במפלגה הרפובליקנית בבחירות האמצע.

גם מפעלי ייצור כבד נפגעו בעקבות המכסים. כך לדוגמה, חברת ייצור המסמרים הגדול בארצות הברית הודיע כי אם לא תקבל פטור מתשלום המכסים על ייבוא מתכות , היא תאלץ לסגור את שערי המפעל במיזורי ולפטר את 450 העובדים שנשארו בו. המפעל טען אז כי הוא סובל מצניחה בהזמנות מאחר שנדרש להעלות את מחירי מוצריו בשל הדרישה לשלם יותר עבור המתכות שהוא מייבא.


פטיש, מסמר, זה מתייקר... מפעל המסמרים מיד-קונטיננטל במיזורי, הניצב בפני סכנת סגירה (צילום: stltoday)


מלבד פגיעה ביצואנים מחד וביבואנים מאידך, מדיניות המכסים של טראמפ, ובעיקר התגובות לה, עולה גם במקומות עבודה ובעליית מחירים למוצרי צריכה אמריקאים בשל עליית מחירי חומרי הגלם. ביוני האחרון הודיעה חברת האופנועים הארלי דיווידסון כי תפסיק לייצר בארצות הברית, משום שבתגובה למכסי טראמפ על ייבוא מאירופה הודיע האיחוד האירופי על מכסים של 25% על מוצרים אמריקאיים המיובאים לשטחו. על מנת לא לאבד את אירופה שמהווה נתח שוק משמעותי עבור חברת האופנועים, החליטה הארלי דיווידסון לעבור לייצר בחו"ל.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE