הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ממשל טראמפ ביצע את ההסלמה הגדולה ביותר עד כה במלחמת הסחר
עד כה היו מכסי מגן על כ-50 מיליארד דולר במוצרי יבוא סיני. הבוקר נכנסו לתוקפם מכסים על פי ארבעה מזה - שיפגעו הפעם במוצרי צריכה יומיומיים ולא רק במוצרי יבוא תעשייתיים. סין הגיבה במכסים על 60 מיליארד דולר במוצרי יבוא אמריקאיים, ולמרות שהיבוא האמריקאי מתחיל להיגמר לה, היא יכולה להעלות את שיעור המכס

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין החמירה היום (שני) בעת ששתי מעצמות-העל הכלכליות (וגם הצבאיות) הטילו זו על זו את סבב מכסי המגן הגדול ביותר של שתיהן עד כה. ממשל טראמפ הטיל מכסים חדשים בשיעור 10% על סחורות יבוא סיניות בסך 200 מיליארד דולר ואלפי מוצרים, מתבליני מזון, עבור בכפפות בייסבול, נתבי רשת (ראוטרים) וחלקי חילוף למכונות תעשייתיות.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


זה לא נפסק


סין הגיבה מיד במכסים של 5-10% על סחורות יבוא אמריקאיות בסך 60 מיליארד דולר, על מוצרים כגון בשר, כימיקלים, ביגוד וחלקי חילוף לרכב. הצעדים מהווים הסלמה ניכרת של הסכסוך הגובר בין שתי כלכלות-העל של העולם.

"אנחנו נמצאים בלב שלה ה"זה יחמיר לפני שזה ישתפר", אמר אנינדה מיטרה, מנתח בכיר לישויות ריבונויות בחברת ניהול ההשקעות BNY Mellon, בהודעה למשקיעי החברה לאחר שהמכסים הוכרזו בשבוע שעבר. כעת מגיע שווי הסחורות הסיניות המושפעות על ידי מכסי המגן של הנשיא טראמם ל-250 מיליון דולר, שהם מעט פחות ממחצית כלל היצוא הסיני לארה"ב.

הסבב האחרון של המכסים ישפיע על מחיריהם של אלפי מוצרים הנרכשים מדי יום בידי צרכנים ישראלים, ובכלל זה מאות מיליונים בריהוט ובמוצרים אלקטרוניים מיובאים. מכסי המגן שהוטלו מוקדם יותר השנה נגעו בעיקר במוצרים תעשייתיים.

הצעדים מיועדים להעניש את סין על מה שממשל טראמפ (וגם ממשלים אמריקאיים קודמים) מכנים התנהלות סחר בלתי הוגנת, כדוגמת גניבות זכויות קניין רוחני. מנהיגי קהילת העסקים האמריקאית - דמוקרטים ורפובליקנים וכל אופציה אחרת - תמימי דעים שאכן יש לגרום לסין לשנות את התנהלותה. איש מהם (לבד כמובן מן הנשיא) אינו מאמין שמכסי מגן הם הדרך לעשות זאת.


ממש לא היחיד שמבין שהמצב הקיים לא הוגן וטעון שינוי - רק היחיד שחושב שמכסי-מגן הם הפיתרון (צילום: ABC)


הסיבה לכך כמובן היא שאת המכסים סופגים תאגידים אמריקאיים, שבתורם לרוב מעבירים את ההתייקרות אל הצרכן, האמריקאי. בינתיים הטילה סין מכסים משלה על 110 מיליארד דולר של מוצרי יבוא אמריקאיים, במחאה על מה שהיא מכנה "האשמות שווא" ו"ניסיון לכפות אינטרסים אמריקאיים על סין".

הנשיא טראמפ מאיים להטיל מכסים על עוד 267 מיליארד דולר ביבוא סיני - מה שיכסה את כל מה שנותר. לסין ייגמרו מוצרי היבוא האמריקאיים הרבה יותר מוקדם, אולם היא תוכל להגדיל את המכסים על כל מוצר, להטיל מכסות יבוא, להגביל תיירות סינית הנכנסת לארה"ב (בין אם לצרכי תיירות או לימודים או אף עסקים) ולסיום - להעניק הקלות מס לחברות הסיניות הנפגעות ממכסי המגן האמריקאיים.

בינתיים המלחמה פוגעת בעסקים בשתי המדינות, והסוף אינו נראה באופק. לפני כשבועיים, כשהיה בדרום דקוטה, נשאל טראמפ על ידי כתב טלוויזיה מקומי מה יש לו לומר לחוואים המאבדים את החוות שלהם כתוצאה ממלחמת הסחר שלו. "הם היו מאבדים אותן בכל מקרה" השיב הנשיא, "מפני שהם נפגעו קשה כל-כך מכל חסמי הסחר. אנחנו אומרים לכם שהם הולכים להיות בעמדה מאד טובה בקרוב".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE