הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ: לא נאפשר למשטר השואף לחסל את ישראל להשיג נשק גרעיני
נשיא ארה"ב נואם בשעה זו באו"ם ומתווה מדיניות של בדלנות. תקף את איראן על ה"מוות, תוהו והרס" שהיא זורעת במזרח התיכון והתפאר בנטישת הסכם הגרעיון מולה, התלונן שארה"ב אינה מקבלת די בתמורה לסיוע החוץ שהיא מפזרת בעולם, והדגיש את הריבונות תוך דחיית השתתפות בהסכמים וארגונים בינלאומיים מחייבים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נאם היום בפני חברי העצרת הכללית של האומות המיוחדות בניו יורק, שם הדגיש את הריבונות - של ארה"ב ושל כל מדינה כשלעצמה - על פני "ממשלות עולמיות, בקרה ושליטה**" - ודחה את ההשתתפות במסגרות בינלאומיות מחייבות. "אמריקה נשלטת על ידי אמריקאים", אמר, והוסיף כי "אני דוחה את אידיאולוגיית הגלובליזם".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"לתגובה הזו לא ציפיתי, אבל זה בסדר" (צילום: לוקאס ג'קסון, רויטרס)


בפתח נאומו בחר נשיא ארה"ב להתפאר בהישגי ממשלו, בניגוד למנהגם של נשיאים קודמים להימנע בנאומים בפורומים בינלאומיים מכל מה שעלול לגרום לפילוג פנימי. "כמעט אף ממשל לא רשם הישגים כמו שלי בשנתיים הראשונות שלו", אמר למשמע צחוק קל. כשהתעקש: "זה נכון", גבר הצחוק, וכשאמר "אוקיי, לתגובה הזו לא ציפיתי, אבל זה בסדר", רעמה רוח הלצון ברחבי אולם המליאה.

טראמפ הלין על כך שארה"ב מוציאה סכומים רבים על סיוע חוץ ואינה מקבלת די בתמורה. הנשיא הבהיר ש"מעכשיו, ניתן סיוע רק למי שמכבד אותנו, ואם להיות כנים, לחברים שלנו". במסגרת זו הבהיר שימשיך לקצץ בסיוע לפלסטינים. 

הנשיא הקדיש חלק מנאומו לסוגיות המזרח התיכון. הוא דיבר על הרעיון של הקמת "נאט"ו סוני" שיעמוד בפני ניסיונות ההשפעה וההתפשטות של איראן. הנשיא תקף את "הרפובליקה האיסלאמית" כמי שזורעת "תוהו, מוות והרס" והתפאר בהחלטתו לסגת מהסכם הגרעין מול טהרן. בראיון לפני הנאום, אמר הנשיא שלא ייפגש עם מנהיג איראן חסן רוחאני עד שאיראן "תשנה את המנגינה שלה", אך אמר שאין לו ספק כי המנהיג האיראני הוא "אדם מקסים לגמרי". בנאום עצמו האשים טראמפ את מנהיגי איראן כי הם בוזזים את משאבי האומה כדי להעשיר את עצמם ולזרוע תוהו מעבר לגבולותיהם". 


קצת בוזז את משאבי ארצו, קצת זורע טרור ומוות באזור, קצת רוצה נשק גרעיני - אבל בטוח שהוא אדם מקסים. נשיא איראן, חסן רוחאני (צילום: Shutterstock.com)


טראמפ קרא לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוך דחייה של כל "המומחים" שדרכם נוסתה בעבר. "העברנו את השגרירות. אנחנו מורידים את הדברים הברורים מהשולחן", אמר, ורמז כי אינו רואה ב"פיתרון שתי המדינות" אבן יסוד ליישוב הסכסוך. את גישתו כינה "ריאליזם מוסרי".

בסוגיית משבר ההגירה הגלובלי שוב דחה טראמפ את גישת שיתוף הפעולה הבינלאומי. הוא קרא להפוך את המדינות מהן נמלטים מבקשי המקלט ל"גדולות יותר" (בהישגים, כמובן, ולא בשטח) והדגיש כי הפיתרון היחיד מבחינתו הוא להחזיר את מבקשי המקלט לארצות מוצאם. "רק גבולות חזקים והבסת הכנופיות יפתרו את הבעיה", אמר. הנשיא הדגיש עוד את הקו הבדלני כשהבהיר ש"ארה"ב לא תתרום דולר אחד לבית הדין הבינלאומי בהאג. מבחינת ארה"ב אין לבית הדין הזה שום שטח שיפוט, לגיטימציה, או סמכות". 

הנשיא שיבח בנאומו את מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, על ההתקדמות, לדבריו, ביישום "רוח הדברים" עליהם הסכימו השניים בוועידת הפסגה חסרת התקדים שלהם בסינגפור, ביוני השנה. מאידך תקף הנשיא את ונצואלה ומשטרה, והציג אותה כדוגמא לכך ש"סוציאליזם תמיד מביא רקב". טראמפ הודיע בנאום על "סנקציות חדשות נגד ונצואלה, שיופנו ישירות נגד ראשי הממשל של (נשיא המדינה) ניקולס מאדורו. על אף שדיבר על המצב בסוריה (והאשים את איראן בבחישה במצב), לא הזכיר הנשיא במלה את רוסיה או נשיאה ולדימיר פוטין - שבחר השנה לא לכבד את מליאת האו"ם בנוכחותו. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE