הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארדואן: הכומר האמריקאי ישוחרר רק ע"י בית המשפט
נשיא טורקיה מתנער מאחריות וטוען כי לפוליטיקאים הטורקים אין סמכות לשחרר את אנדרו בראנסון אלא רק לבית המשפט הטורקי. הכומר הממתין למשפט שיקבע את גזר דינו עצור קרוב לשנתיים כאשר רק ביולי שוחרר למעצר בית לאחר 21 חודשים בכלא

המחלוקת בין ארה"ב לטורקיה בעניין מעצרו של הכומר האמריקאי מסרבת להירגע ואתמול היא הגיעה גם לאסיפת האו"ם בניו יורק כאשר נשיא טורקיה ארדואן החליט לאמץ גישה הטוענת כי לו או לחבריו בממשלה אין את היכולת להשפיע בעניינו של אנדרו בראנסון ולהחליט האם לשחררו חזרה לארה"ב.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיא טורקיה בפוזה אופיינית אתמול באסיפת האו"ם (צילום: רויטרס)


במשך זמן רב ארה"ב מבקשת מטורקיה לשחרר את הכומר וטראמפ אף הטיל סנקציות כלכליות על טורקיה בעקבות סירובה לעשות זאת. עכשיו טוען ארדואן שהממשלה הטורקית היא כלל לא הכתובת לבקשות האמריקאיות: "זהו נושא משפטי. ב-12 לאוקטובר ייערך שימוע נוסף בעניין ואנו לא יודעים מה יחליט בית המשפט ולפוליטיקאים אין לומר בנושא גזר הדין", אמר הנשיא הטורקי בראיון שנערך עימו לפני אסיפת האו"ם אתמול.

התנערותו של ארדואן מאחריות מגיעה רק יום לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר כי הוא מקווה שטורקיה תשחרר את בראנסון עוד החודש. הכומר האמריקאי שחי בטורקיה מזה כ-23 שנים עצור מאז אוקטובר 2016 בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה הכושל במדינה שהטורקים מגדירים כטרור. כתב האישום שהוגש נגד בראנסון במרץ כולל בין השאר האשמות בקשרים עם ארגוני טרור ותמיכה במפלגת הפועלים הכורדית שהוצאה מחוץ לחוק.

בראנסון שהכחיש את ההאשמות נגדו ממתין למיצוי ההליכים המשפטיים נגדו בטורקיה כאשר גזר הדין על העבירות בהן הוא מואשם עשוי להגיע ל-35 שנות מאסר. המעצר של הכומר האמריקאי הוא הגורם העיקרי להתדרדרות היחסים בין אנקרה לוושינגטון כאשר הנשיא טראמפ שזעם על מעצרו של בראנסון הטיל באוגוסט האחרון סנקציות כלכליות נוספות על הטורקים, בין השאר על אלומיניום ופלדה וקרב הסנקציות נמשך עם התגובה של ארדואן שהעלה את מכסי המגן על ייבוא של אלכוהול, טבק ורכבים אמריקאיים.


הכומר האמריקאי אנדרו בראנסון מובל למעצר בטורקיה. לו כנראה לא כל כך משנה מי יחליט לשחררו, העיקר שזה יקרה (צילום: AP)


"כנשיא, אין לי את הזכות להורות על שחרורו של בראנסון. מערכת המשפט שלנו היא עצמאית, בואו נחכה ונראה מה יחליט בית המשפט", הוסיף ארדואן להסיר מעצמו אחריות לגורלו של הכומר. 

נשיא טורקיה גם טען בתוקף כי אין כל קשר בין סיפור הכומר האמריקאי למשבר הכלכלי שפקד את טורקיה: "למקרה של בראנסון אין כל קשר לכלכלת טורקיה. האתגרים הכלכלים הנוכחים נופחו יותר ממה שהיה צריך וטורקיה תתגבר עליהם באמצעות המשאבים שלה", הוסיף ארדואן. 

הלירה הטורקית איבדה במהלך השנה הנוכחית קרוב ל-40% מערכה מול הדולר, בעיקר בשל המדיניות הכלכלית של ארדואן אך גם עם השפעה של העימות הדיפלומטי בין ארה"ב לטורקיה. בוושינגטון ניסו להשתמש במשבר הזה כדי להגביר את הלחץ לשחרר את בראנסון מהמעצר הטורקי אך עד כה ללא הצלחה.




50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE