הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קליפורניה העבירה חוק שאפתני לקידום נשים בעסקים, אבל האם הוא חוקתי?
כל תאגיד שהמטה שלו יושב בקליפורניה יחויב לכלול לפחות אישה אחת במועצת המנהלים שלו. דירקטוריון של חמישה חברים יחויב בשתי נשים ודירקטוריון של שישה ומעלה בשלוש. המתנגדים: זה לא חוקתי. המושל: ייתכן שכך, אבל הגיע הזמן לעשות מעשה. אם ישרוד את הערעורים, 684 נשים ימונו לדירקטוריונים עד סוף 2021

מושל קליפורניה ג'רי בראון חתם היום (ראשון) על חוק ההופך את המדינה המוזהבת לראשונה בארצות הברית המחייבת דירקטוריונים של תאגידים לכלול נשים. במעמד החתימה אמר בראון כי למרות שהחוק סובל מבעיות חוקיות "העלולות להיות קטלניות", הגיע הזמן לכפות פעולה בנושא.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יוזמות החוק האנה-בת' ג'קסון (ימין) וטוני אטקינס עם שלושה עמיתים מסנאט המדינה (צילום: חשבון הטוויטר של הסנאטורית ג'קסון)


"לאור כל הפריבילגיות המיוחדות מהן נהנו התאגידים במשך זמן כה רב, מזמן הגיעה השעה שדירקטוריונים של תאגידים יכללו את אלה המהוות יותר ממחצית האוכלוסיה באמריקה", כתב בראון בהודעת החתימה שלו. בראון התייחס בדבריו למעמד החוקי של תאגידים בעולם העסקים האמריקאי, לפיו תאגידים הם "אנשים" וככאלה זכאים לזכויות, כמו חופש הביטוי הפוליטי באמצעות תרומות בלתי מוגבלות, אליבא דבית המשפט העליון.

החוק החדש מחייב חברות ציבוריות שהמטה שלהן ממוקם בקליפורניה לכלול לפחות אישה אחת במועצות המנהלים שלהן עד סוף 2019 כחלק ממאמץ לסגור את הפער המגדרי בעולם העסקים. עד סוף 2021 תחויבנה החברות לכלול שתי חברות בדירקטוריונים של חמישה חברים, ולפחות שלוש במועצות מנהלים של שישה חברים ומעלה. חברות שלא תעמודנה בתנאים תספוגנה קנס של 100 אלף דולר על הפרה ראשונה ו-300 אלף דולר על כל הפרה נוספת.

ארגוני עסקים מטילים ספק בחוקיות של הטלת דרישה שכזו על תאגידים, שרבים מהם רשומים במדינות אחרות. אולם בראון לא השתכנע מטיעונים אלה. בצעד הפגנתי נוסף, שיגר המושל העתק של הצהרת החתימה שלו לוועדת המשפט של הסנאט, אשר קידמה את מועמדותו של השופט ברט קאבנאו לבית המשפט העליון להצבעה במליאת הסנאט, על אף עדותן של נשים שונות לפיהן תקף אותן מינית בצעירותו.


"אנחנו לא קולטים את המסר". מושל קליפורניה, ג'רי בראון (צילום: ABC)


"היו התנגדויות רבות לחוק הזה וחששות חוקיים רציניים הועלו", אמר בראון. "אינני ממעיט בפגמים האפשריים שעשויים למנוע לבסוף את החלתו בפועל. אולם למרות כל זאת, האירועים האחרונים בוושינגטון הבירה ומעבר לה מבהירים כשמש שאנחנו לא קולטים את המסר". זו לא ההתנגשות הראשונה של קליפורניה עם הממשל הפדרלי ומדיניותו של דונלד טראמפ, בעיקר בנושאי הגירה, לגליזציה של סמים הנחשבים קלים ומיסוי. קליפורניה היא המדינה הגדולה ביותר בארצות הברית מבחינת מספר תושביה והיא הכלכלה החזקה ביותר בה, כמעט ללא תחרות. בשל כך לחקיקות בה בתחום העסקי יש משמעות גדולה במיוחד.

על פי האנה בת' ג'קסון, חברת סנאט המדינה של קליפורניה מסנטה ברברה, אשר יזמה את החוק יחד עם נשיאת הסנאט טוני אטקינס מסן דייגו, לרבע מן החברות הנסחרות ציבורית בקליפורניה אין אישה בדירקטוריון. "נשים הן יותר ממחצית האוכלוסייה ומקבלות למעלה מ-70 אחוזים מהחלטות הוצאת הכספים", אמרה ג'קסון. "התובנות שלהן קריטיות לדיונים ולהחלטות המשפיעים על תרבותם של תאגידים, פעולותיהם ורווחיהם".

על פי אינדקס ראסל 3000 לחברות גדולות עם דירקטוריון על טהרת הגברים, בקליפורניה ישנן 377 כאלה. כך לדוגמא, מועצת המנהלים בת שבעת החברים של טיבו (TiVo) כוללת גברים בלבד, וכך גם המועצה בת חמשת החברים של Stamps.com. שתי החברות סירבו להגיב בעניין החוק החדש.

מתנגדי החוק החדש טוענים שהוא מנוגד לחוקה של קליפורניה ושל ארצות הברית, משום שהוא יחייב חברות להדיח את אחד מחברי מועצת המנהלים המכהנים שלהם, אך ורק בשל מינו. בנוסף, החוק הפדרלי קובע כי החוק התקף עבור חברות הוא זה של המדינה בה הן "מאוגדות" (דהיינו, רשומות), ולא חוק המדינה בה יושב המטה התאגידי. 80% מן החברות שהמטה שלהן יושב בקליפורניה רשומות למעשה בדלאוור, המתפרנסת מרישום תאגידים תחת חוקים רופפים יותר מכמעט כל מדינה אחרת. אם ישרוד החוק את הערעורים המשפטיים, יצטרכו התאגידים במדינה למצוא 684 נשים למלא מושבי דירקטוריון עד 2021.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE