הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בשעה טובה: הכירו את הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה
המכשולים בין ארה"ב וקנדה הוסרו ורגע לפני הדד ליין הושג סוף סוף סיכום על הסכם סחר חדש בצפון אמריקה ביחד עם הצלע השלישית מקסיקו, הסכם USMCA שיחליף את הסכם נאפט"א (NAFTA) שנחתם ב-1994. בארה"ב התמוגגו: "זהו ניצחון נהדר לנשיא" ובם בצד השני מרוצים: "זהו יום טוב לקנדה"

אחרי לא מעט מחלוקות ארה"ב וקנדה הודיעו אמש על הסכם סחר חדש בצפון אמריקה שיחליף את הסכם הסחר החופשי (נאפט"א). שתי האומות הצליחו להסיר את כל המכשולים ולחבר הסכם חדש שצפוי להיחתם רשמית ביחד עם מקסיקו בסוף חודש נובמבר וייקרא "הסכם ארה"ב-מקסיקו-קנדה (USMCA - United States-Mexico-Canada Agreement) המחליף כאמור את הסכם נאפט"א (NAFTA - North American Free Trade Agreement).


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מרוצים מההסכם החדש. טראמפ וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו (צילום: גטי אימג'ס)


המשא ומתן בעניין ההסכם נמשך לתוך הלילה בניסיון להגיע להבנות לפני חצות, הדד ליין שנקבע ע"י ממשל טראמפ שרצה לייצר את הנוסח החדש של ההסכם עד סוף חודש ספטמבר. בסופו של דבר שני הצדדים עשו ויתורים על מנת להגיע להסכם ובהצהרה המשותפת של שתי האומות נמסר: "ההסכם החדש יסייע ביצירת שווקים חופשיים יותר, סחר הוגן יותר וצמיחה כלכלית איתנה באזורנו".

היום (שני) בבוקר הגיב הנשיא טראמפ להסכם החדש כאשר כינה אותו "הסכם נהדר והיסטורי" והוסיף: "זו עסקה נהדרת עבור כל שלוש המדינות המעורבות, כזו המתקנת טעויות ומחלוקות שהיו בנאפט"א, פותחת שווקים עבור החקלאים והיצרנים שלנו ומצמצמת את מחסומי המסחר לארה"ב. העסקה תקרב את שלושת האומות בתחרות מול שאר העולם", כתב טראמפ בציוץ שהעלה לחשבון הטוויטר שלו.

שני המכשולים העיקריים מהצד של ארה"ב היו בנושאי מוצרי החלב הקנדיים ותעשיית הרכב כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כבר איים לסלק את קנדה מהסכם הסחר במידה והיא לא תסכים לויתורים שהוא מבקש בעניינים אלו. בסופו של דבר הושגו ההבנות הדרושות ולפי הדיווחים טראמפ אישר את ההסכם החדש.

ההסכמה בעניין מוצרי החלב הגיעה לאחר שקנדה הביעה נכונות להעניק לחקלאי ארה"ב גישה לכ-3.5% משוק מוצרי החלב שלה המגלגל כ-16 מיליארד דולר בשנה. הסעיף הזה עשוי לפגוע בחקלאים בקנדה אך לפי הדיווחים הממשלה הקנדית תציע פיצוי לכל החקלאים שייפגעו.


משלוח רכבים במפעל ג'נרל מוטורס בטורונטו שיועד לארה"ב. המחלוקת בעניין ייצוא הרכבים מקנדה הייתה אחד מהמכשולים הגדולים שהוסרו בדרך להסכם החדש (צילום: רויטרס)


המחלוקת בעניין תעשיית הרכב נפתרה לאחר שקנדה הסכימה לייצוא מכסה של 2.6 מיליון רכבים לארה"ב, זאת לאחר שטראמפ איים להטיל מכסי מגן בגובה 25% על ייצוא כלי רכב קנדיים לארה"ב. המכסה הזו מגנה על קנדה מפני מכסי המגן וגם על המפעלים של תעשיית הרכב בקנדה כאשר היא תאפשר צמיחה משמעותית בייצוא רכבים ללא מכסי מגן מקנדה לעומת כמות הייצור הנוכחית של כ-2 מיליון יחידות.

בתקופה שהובילה להסכם החדש אמש שני הצדדים הביעו חוסר שביעות רצון מניסיונות המשא ומתן כאשר טראמפ כבר איים לפרוש מההסכם כאשר בקנדה התעקשו כי לא יתפשרו על הסכם שיהיה טוב עבורם. אתמול נשמעו בכירי האומות הרבה יותר רגועים: "זה יום טוב לקנדה", אמר ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו לאחר הפגישה הלילית שנערכה לאישור ההסכם החדש.


אפשר להגיד מזל טוב, שלושת האומות יוצאות לדרך חדשה עם הסכם ארה"ב-מקסיקו קנדה, הסכם USMCA (צילום: גטי אימג'ס)


בממשל טראמפ חיככו ידיים בהנאה לנוכח מה שרואים שם כניצחון נוסף: "זהו ניצחון נהדר לנשיא ואישור לנכונות האסטרטגיה שלו בתחום הסחר הבינלאומי", אמר אחד מבכירי הממשל אמש לתקשורת. גם במקסיקו, הצלע השלישית בהסכם, בירכו על הסיכום בין ארה"ב לקנדה: "זהו לילה טוב לקנדה וגם לצפון אמריקה", אמר אמש מזכיר החוץ המקסיקני, לואיס וידגאראי. כזכור מקסיקו כבר חתמה עם ארה"ב על הסכם חדש, מה שאפשר לטראמפ לאיים על קנדה כי ימשיך בהסכם הסחר רק עם מקסיקו במידה והקנדים לא ייענו לדרישותיו.

למרות האופוריה מההסכם החדש עדיין נותרו מחלוקות בעניין מכסי המגן שמטילה ארה"ב על ייצוא של פלדה ואלומיניום מקנדה אך זה לא יימנע את חתימת ההסכם המחודש בין ארה"ב, מקסיקו וקנדה שצפויה להתרחש כאמור בסוף חודש נובמבר כאשר לאחר מכן ההסכם יעבור לאישור הקונגרס האמריקאי, כך דיווח בכיר בממשל טראמפ.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE