הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דנ"א שתרם מוחמד עלי למחקר הוכיח קרבה לעבד המפורסם בהיסטוריה
המתאגרף האגדי הוא לא המפורסם היחיד שיצא ממשפחתו. אותה בדיקה הוכיחה כי הוא קרוב משפחה של עבד נמלט מפורסם, שלפי דמותו נוצר הפסל המוצב בלינקולן פארק שליד וושינגטון

אומרים שהתפוח לא נופל רחוק מהעץ ונראה שבמקרה של מוחמד עלי, זה לגמרי נכון. עלי, מגדולי המתאגרפים שנודע גם כמי שנלחם בדיכוי הגזעי, היה קשור משפחתית לעבד הירואי במיוחד, שנמלט מהשעבוד ולקח חלק מעשי ואקטיבי במלחמת האזרחים האמריקאית בכך שהזהיר את כוחות האיחוד. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נלחם בגזענות. עלי (צילום: shutterstock.com)


החומר הגנטי של עלי מעיד ככל הנראה על קרבה לארצ'ר אלכסנדר, שבדמותו נוצר הפסל שמוצב בלינקולן פארק. "הדבר היפה בעלי, הוא שהוא פעל כאילו שזה תפקידו", אמר ג'ונתן איג, מחבר הספר "עלי: חיים", שחקר את קורות המשפחה וכרך אותן לספר ביוגרפי. "עלי בילה חלק ניכר מחייו במלחמה בגזענות. אילו ידע שסבא רבא רבא שלו הוא אדם כה אמיץ וחכם – זה ודאי היה נותן תוקף נוסף לטענותיו", הוסיף.

המתאגרף האגדי הלך לעולמו בשנת 2016 לאחר מאבק ארוך שנים בפרקינסון. הקשר המשפחתי התגלה בזכות התפתחויות טכנולוגיות מלוות בטרנד תקופתי של חקר שורשים: בן דודו מדרגה שלישית של עלי, קית' ויסטד, בן 67, גנאולוג חובב שפרש מתחום ההיי טק, ביצע בדיקה של 23andme. הממצאים נתמכו על ידי ראיות דנ"א שנלקחו מהאגדה ואשתו במהלך מחקר שנערך להעלאת המודעות לחולי פרקינסון. לפי ויסטד, אביו של עלי, קסיוס קליי האב, היה בנה של אדית גריטהאוס, נינתו של אלכסנדר.

עלי, שנולד כקסיוס קליי, שינה את שמו לאחר שהתאסלם בתחילת שנות ה-60. "לא ידעתי בכלל מי היה ארצ'ר אלכסנדר כשעקבתי אחר עץ המשפחה", סיפר וינסטד. "כשבדקתי בגוגל אמרתי 'וואו'". לצאצאי עבדים קשה לעקוב אחר מוצאם היות והשושלות נמחקו.

אלכסנדר נולד לעבדות בווירג'יניה בשנת 1813, נמכר ונלקח למיזורי, שם היה בבעלות תומך הקונפדרציה במלחמת האזרחים. בשנת 1863 גילה אלכסנדר כי חיילי הקונפדרציה הרסו גשר רכבת שכוחות האיחוד התכוונו לחצות. הוא יצר עמם קשר בכדי להזהירם ובכך הציל ככל הנראה מאות בני אדם. בנוסף, מסר מידע על נשק שהוסתר.

מלבד הסכנה להעביר מידע לחיילי אויב, נטל אלכסנדר סיכון נוסך בהימלטו לסנט לואיס, אליה הצליח להבריח גם את אשתו וילדיו. בסופו של דבר הפך לגנן של ויליאם גרינליך אליוט, ממייסדי אוניברסיטת וושינגטון וסבו של המשורר א. אליוט, שקיבל עבורו צו הגנה. הענק הספרותי פרסם ביוגרפיה של אלכסנדר, ותצלום שלו נשלח לאיטליה, שם שימש בבניית אנדרטת זיכרון. בפסל נראה עבד משוחרר, בדמותו של אלכסנדר, כורע לרגלי אברהם לינקולן.

"כשאמות, אני רוצה שהנכדים והנינים שלי יתנו לי קרדיט על העשייה שלי, ובאותו האופן, אני רוצה לדעת על אבותיי כדי שאוכל לתת להם קרדיט", אמר בזמנו עלי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE