הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעקבות תחקיר הניו יורק טיימס: רשויות המס יחקרו את הנשיא טראמפ
התחקיר חסר התקדים בהיקפו גילה כי משפחת טראמפ העלימה מסים במאות מיליוני דולרים, כשהנשיא לעתיד שותף מלא למהלכים - ותוגמל עליהם בהתאם. עורך דין מטעמו בתגובה: "העובדות שעליהן מתבסס הניו יורק טיימס לא מדויקות בצורה קיצונית"

רשויות המס של מדינת ניו יורק פתחו בחקירה לבדיקת הטענות שהועלו בתחקיר הניו ירוק טיימס נגד דונלד טראמפ ומשפחתו. מוקדם יותר היום (שלישי) דיווח הטיימס כי טראמפ ומשפחתו ביצעו הונאת מס ברורה כשהעבירו מיליוני דולרים מאימפריית הנדל"ן המצליחה של האב, פרד טראמפ, לכיס ילדיו מבלי לשלם את המסים הנדרשים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דוני, ילד שלי מוצלח. דונלד טראמפ ואביו פרד (צילום: GettyImages)

דובר מטעם רשות מס הכנסה ופיננסים אישר לרשת CNBC כי הרשות בוחנת את הטענות שהועלו בכתבה של הטיימס וכי היא "בוחנת ביסודיות את כל כיווני החקירה האפשריים". בבית הלבן ובחברות של טראמפ סירבו להגיב לרשת, אך צ'ארלס הארדר, עורך דין מטעמו, דחה את ההאשמות בהונאה והעלמת מס בהצהרה ששלח לטיימס. לדבריו, "העובדות שעליהן הטיימס מבסס את האשמותיו לא מדויקות באופן קיצוני". עוד טען הארדר, כי טראמפ הרחיק עצמו מעיסוק בנושאים אלו ונתן לקרובי משפחתו ומומחי מיסוי לטפל בהם.

בתחקיר חסר תקדים בהיקפו שהתבסס על לא פחות ממאה אלף מסמכים וראיונות עם מכרי עבר של המשפחה, נטען כי משפחת טראמפ ביצעה "מהלכים של הונאה מבוהקת", כשדונלד טראמפ עצמו מקבל לא פחות מסכום ששווה היום ל-413 מיליון דולר במצטבר, מילדותו – ואפילו עד היום. ממצאי התחקיר סותרים את טענתו החוזרת של טראמפ לפיה הפך מיליארדר בכוחות עצמו ותוך סירוב לקבל כסף מאביו, איש העסקים המצליח, פרט להלוואה "צנועה" של מיליון דולר שהחזיר "עם ריבית".


מאות מיליוני דולרים במתנות לא מדווחות. דונלד טראמפ ואביו פרד בצילום מתחילת שנות ה-80 (צילום: ביל טרוראן / Alamy)


לפי התחקיר, חלק ניכר מהכסף הועבר לטראמפ ואחריו לאחר שסייעו להוריהם להמנע מתשלום מס. הם הקימו תאגידי קש כדי להסוות מתנות במיליוני דולרים מהוריהם. בנוסף, טראמפ גיבש אסטרטגיה להערכת-חסר של שווי נכסי משפחתו באופן שצמצם משמעותית את תשלומי המס שנדרש לשלם כשנכסים אלו הועברו לו ולאחיו.

העברת ההון נתקלה במעט מאוד התנגדות מצד הרשות למס הכנסה באותן שנים. מסמכים שחקר הטיימס מעלים כי הוריו של טראמפ, פרד ומרי, העבירו כסף ונכסים בשווי של למעלה ממיליארד דולר לילדיהם, ירושה שיכולה הייתה להניב תשלום מס של 550 מיליון דולר, לפי שיעור מס הירושה שהיה אז בתוקף. המס ששולם בפועל עמד על 52.2 מיליון דולר – כחמישה אחוזים בלבד.


מס של חמישה אחוזים על ירושלים של מיליארד דולר. טראמפ ואחיו בצילום שהופץ על ידי מטה הבחירות שלו


במקביל, ממשיכות רשויות המס את החקירה שכבר מתקיימת נגד קרן הצדקה של משפחת טראמפ. עורך דינו לשעבר של טראמפ ועד המדינה בהווה, מייקל כהן, מעורב בחקירה זו וזומן במסגרתה על ידי החוקרים כבר לפני כחודשיים. החקירה התעוררה כתוצאה מתביעה שהגישה התובעת הכללית של המדינה ברברה אנדרווד נגד הקרן ונגד טראמפ עצמו, בטענה כי הפר חוקי מדינה וחוקים פדרליים בניהולו הכושל את כספי הקרן.

ניצול פרצות לשם המנעות מתשלום מס אינו דבר חדש ובמקרים רבים הוא חלק מכללי המשחק בעולם העסקים, אולם במקרה של טראמפ מדובר במעשה שגם אם הוא כשר – הוא מסריח במיוחד. ראשית, בשל היקף הסכומים בהם מדובר; שנית, משום שהוא מסרב בעקביות לחשוף את הצהרות החזרי המס שלו בניגוד לכל קודמיו בבית הלבן, כולל כאלה שהיו עשירים גם כן; ושלישית, משום שטראמפ בנה את תדמיתו כאיש עסקים ויזם מצליח על מה שמתברר כעת כשקר גס.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE