הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גוף מחקר של האו"ם: התחממות של יותר מ-0.9 מעלות תשפיע "לחיים ולמוות"
אמש פרסם פאנל מחקרי דוח חדש על שינויי האקלים שמציב רף חדש, ונמוך יותר, לעומת דוחות קודמים. החוקרים צופים שאם לא ייעשה שינוי דרמטי מיידי, נגיע לרמה הזו בין השנים 2030-2052

התחממות של מעלה אחת יכולה לעשות שינוי בין חיים למוות עבור המוני בני אדם בעשורים הקרובים ועבור המערכות האקולוגיות ברחבי כדור הארץ. כך עולה מדוח שפרסם אמש (ראשון) פאנל של מדענים. למרות האזהרות, המדענים נותנים גם פתח קטן לתקווה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שונית אלמוגים בהוואי. התחממות המים גורמת לשינויים קשים באקלים


הארגון שפועל באו"ם, פאנל בין ממשלתי שעוסק בהתחממות גלובלית, שזכה בפרס נובל, פרסם את הדוח בקוריאה הדרומית. הדוח בן 728 העמודים מפרט כיצד מזג האוויר, הבריאות והמערכות האקולוגיות יהיו במצב טוב יותר אם מנהיגי העולם יוכלו לצמצם את ההתחממות מעשה ידי האדם לרמה של 0.9 מעלות פרנהייט בלבד כבר מהיום, במקום הרמה שהוסכם עליה עד כה - 1.8 מעלות.

על פי הדוח, התחממות גבוהה יותר תוביל לכך רק מחצית מהאוכלוסיה שצפויה לסבול ממחסור במים אכן תגיע למצב הזה, פחות בני אדם ימותו או יחלו כתוצאה מחום, מפיח וממחלות מדבקות, גובה פני הימים יעלה בארבע אינטשים פחות מהצפוי, פחות חיות וצמחים יאבדו את מרחב המחייה שלהם ויהיו פחות גלי חום ובצורות.

בנוסף, החוקרים טוענים כי הגבלת ההתחממות הגלובלית לרף החדש תימנע את ההמסה של מדף הקרח שבמערב אנטרקטיקה.

"עבור כמה בני אדם, מדובר במצב של חיים או מוות בלי שום ספק", אמרה נטלי מהוואלד מומחית אקלים מאוניברסיטת קורנל שהייתה ממובילות המחקר.

הגבלת ההתחממות הגלובלית לרמה של 0.9 מעלות מהיום תאפשר לכדור הארץ לשמור על רמה נאותה של מערכות אקלימיות. עליה של עוד 0.9 מעלות מעבר לכך תגרום להפיכת הכדור למאתגר יותר למחייה של בני אדם, צמחים וחיות. כך אמר אוב הוג'-גולברג, מנהל המכון לשינוי גלובלי באוניברסיטת קווינזלנד, אוסטרליה.

כדי לשמור על התחממות של רק 0.9 מעלות יש צורך בפעולות מיידיות ומשמעותיות על מנת לקצץ בגזי החממה וכמו כן יש צורך בשינוי דרמטי במשק האנרגיה העולמי. בעוד שפאנל החוקרים טוען כי הדבר אפשרי, נראה כי יש סיכוי קטן בלבד שהשינויים האלה יקרו.

בשנת 2010, גורמים בינלאומיים אימצו את רף ההתחממות הגבוה של 3.8 מעלות פרנהייט לעומת הטמפרטורות של הימים שקדמו למהפכה התעשייתית. היעד הזה נקרא יעד 2 המעלות (משום שמדובר בשתי מעלות צלזיוס). חמש שנים אחר כך, עם החתימה על הסכם פריז, טמפרטורת היעד הצמצמה בחצי מעלה.


ילד פקיסטני מנסה לקרר את אביו שסובל ממכת חום. תמונת ארכיון


עד כה, העולם כבר התחמם במעלה אחת מאז הימים שקדמו למהפכה התעשייתית, כך שכדי לעמוד ביעדים נותר רק עוד 0.9 מעלות פרנהייט.

"אין דרך מוחלטת שתאפשר להגביל את העלייה במידות החום הגלובליות ב-1.5 מאז הימים שקדמו למהפכה התעשייתית", נכתב בדוח, שיותר מתשעים מדענים היו שותפים בהפקתו, והוא מבוסס על יותר מ-6,000 נתונים ומחקרים אחרים.

"הנקודה הזאת צפויה להתרחש בין השנים 2030 ו-2052 במידה וההתחממות תימשך בקצב הנוכחי", נכתב עוד בדוח.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE