הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לא לגברים בלבד: איך תמונה אחת שצולמה במוזיאון ישראל עוררה סערה בקרב נשים רבות בעולם?
נשים יזמיות בשבע מקומות שונים בארה"ב, אירופה, קנדה וישראל שיתפו פעולה במחאה נגד תמונה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שהצטלמה בחברת יזמים- כולם גברים

נשים יזמיות, סטארטרפיסטיות מניו יורק הצטרפו אתמול לעמיתותיהן במקומות שונים בארה"ב, אירופה וישראל לתמונות קבוצתיות במחאה נגד תמונה אחת שעוררה סערה. המחאה החלה בעקבות תמונה בכנס חדשנות ישראלית שבו צולמה קנסלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בחברת יזמים בישראל- כולם גברים. מרקל עצמה העירה על המחזה המוזר של כנס לגברים בלבד וקיוותה שבפעם הבאה יהיו גם כמה נשים באירוע. 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תל אביב (צילום: אור קפלן)


התמונה והאירוע עוררו סערה ברשת, "התכווץ לי הפופיק" אומרת דנה סיני, מנהלת קהילת מאמנהטן (MaManhattan ) בניו יורק. "כאשה לא הבנתי איך אנחנו, על כל הישגינו, כאלו שקופות?" קרן קיי, שותפה מייסדת בארגון סופרסונס ושותפה במיזם הטכנולוגי אינובסטה מוסיפה "תמונות כאלה מקבעות מצב מחשבתי בחברה כולה, ובטח משפיעות על נשים צעירות שמרגישות שמקומן לא שם, במועדון הגברי הסגור. אם מטרת המפגש עם מרקל היתה להציג קידמה, אז המטרה כשלה. ייצוג הולם ושוויוני לנשים חייב להפוך למציאות. ידוע שגיוון ואיזון בחברות וארגונים הוא דבר שמוביל להצלחה עסקית". הדבר שהכעיס יותר מבחינת קיי היתה שמפיקי האירוע ידעו והכירו נשים יזמיות, ולטענתה פשוט לא הזמינו אף אחת מהן "הרשות לחדשנות, שהיתה חלק מארגון המפגש הגברי עם אנגלה מרקל, תמכה גם במיזם שלנו, כך שאני יודעת מבפנים שיש מיזמים נשיים, רק שלא טרחו להזמין". דריה הניג שקד, מייסדת WeAct לקידום נוכחות נשית בעולם ההשקעות והחדשנות, שנמצאת בסיליקון ואלי זעמה אף היא כשנתקלה בתמונה "תמונת המפגש 'עם מנהיגי החדשנות' בישראל הביא אותנו, ישראליות מרחבי העולם, ליזום מהלך שמטרתו לחזק את המסר בישראל ולהציג את נשות הטק הישראליות ברחבי העולם".


מימין לשמאל: דנה סיני, ענבר חכם וקרן קיי


התמונה הקבוצתית של נשים יזמיות בניו יורק, בריאנט פארק (צילום: נתנאל תבל)

קיי העלתה בקבוצת האמהות MaManhattan את התמונה שבה מופיעה הקנצלרית והחל דיון סוער. תגובות דומות נשמעו ממקומות שונים ברחבי העולם ומיד החלו הנשים להבין שעליהן לעשות מעשה. "כאמא" אומרת סיני "לא התכוונתי לשתוק, וזה בדיוק מה שאני מתכוונת ללמד את הבת שלי. לא ידירו אותנו משום מקום, משום מרחב, לא עסקי ולא ציבורי. לא יכולתי לשתוק. כמנהלת קהילה הרגשתי שיש לי אחריות במקום הזה. הצעתי שאקשר ושנעשה תמונה כזו בכמה מוקדים בעולם, כדי להגדיל את האימפקט". ההיענות היתה מעל ומעבר למצופה.
נשים רבות הצטרפו לקריאה והחלו להפיץ את בשורת התמונה #WithMerkel. סיני חברה לענבר חכם, לקרן קיי ולדריה הניג שקד והן החליטו להרים את הכפפה ולהיפגש לתמונה "מתוקנת". הקשר שלהן עם קהילות נוספות בעולם ונשים יזמיות נוספות, מנהיגות ומוצלחות כמו מלי באום מברלין, ויוי בן דוד אדגר, שמנהלת מספר קהילות לישראלים בלונדון ואורלי כרמון, יזמת ומנהלת מועדון העסקים בטורונטו, הניב פירות.


סיליקון ואלי (צילום: ניק קליין)

טורונטו (צילום: רונן ישראלסקי)

"זה היה מדהים, החיבור בין כולנו, שמכירות חלקית או בפעם הראשונה, כולנו חברנו יחד לטובת המטרה הזאת". אומרת סיני. שקד שהופקדה עליה המשימה להרים את התמונה בעמק הסיליקון, סן פרנסיסקו אומרת "המטרה היא גם להעביר תמונת מציאות וגם לוודא שהנושא יהיה על סדר היום של מקבלי ההחלטות מכאן והלאה. נראות, לצד העשייה החשובה שנשים מובילות, היא משמעותית וגם לה חלק ניכר בעיצוב המציאות. יש כל כך הרבה נשים ראויות, עלינו לוודא שקולן ישמע בין מקבלי ההחלטות. גיוון בחדשנות חשוב למשק כולו. הוא חשוב ליצור מוצרים שפונים למגוון של קהילות, הוא חשוב למיקסום הפוטנציאל הכלכלי של המשק והוא חשוב למסר החברתי לילדים שלנו ולמה שהם יכולים/ות לשאוף אליו".

לונדון (צילום: ליזה המלין)

ברלין (צילום: סנדרו מוסקוגיורי)

נשים יזמיות מישראל, ניו יורק, סן פרנסיסקו, ברלין, טורונטו ולונדון, כולן התייצבו במהלך הימים האחרונים לתמונות הקבוצתיות במפגן כוח נשי  "מנהטן, באמצע היום, כשאני מוקפת בנשים ישראליות מבריקות, חרוצות ומצליחות, אני חשה גאווה גדולה. גאווה מתקנת״ מסכמת קיי את הימים האחרונים שעברו עליהן מאז העלתה את התמונה לראשונה. הנשים החזקות בעולם יכולות היום לסמן הישג לאחר שהתאגדו יחדיו בקריאה אנחנו שוות, אנחנו כאן על המפה החברתית, העסקית, היזמית, על מפת ההצלחה העולמית.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE