הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ערב הסעודית תודה שהעיתונאי ג'מאל חאשוג'י מת בקונסוליה שלה באיסטנבול
על פי ההודעה, שטרם התפרסמה רשמית ודבר קיומה דווח לראשונה ב-CNN, גורמים ללא אישור חקרו את חאשוג'י באלימות עד שקיבל התקף לב. כוונתם לכאורה היתה לחטוף את העיתונאי בחזרה לערב הסעודית. על פי ההודעה המתגבשת, השלטון הסעודי מבטיח כי גורמים אלה "יטופלו"

עדכון (15:56, שעון EDT): כתבי רשת CNN, קלריסה וורד וטים ליסטר, דיווחו לפני שעה קלה כי שלטונות ערב הסעודית מכינים דו"ח שבו יודו לראשונה במה שכל העולם חושד בו זה קרוב לשבועיים - כי העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוג'י, בעל טור בוושינגטון פוסט שלאחרונה הפך למבקר של השלטון במולדתו, נהרג במהלך ביקורו בקונסוליה של הממלכה באיסטנבול, בשניים באוקטובר. 


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עכשיו זה רשמי: האיש אינו בין החיים עוד. ג'מאל חאשוג'י (צילום: BBC)


על פי ההודעה המתגבשת, שטרם פורסמה, יודו השלטונות הסעודים או יצהירו על נקודות הבאות:
- חאשוג'י אכן מת במהלך שהותו בקונסוליה
- מותו נגרם כתוצאה מחקירה שעבר
- חקירה זו בוצעה במטרה לחטוף את העיתונאי לערב הסעודית
- המבצע כולו נערך ללא אישור
- האחראים למקרה המצער ייענשו

בכך מקווים הסעודים לשים קץ לפרשה שהתנפחה הרבה מעבר למה שסביר כי מי מן המעורבים בו - יהיו אשר יהיו - שיערו כשנתנו ליוזמה המפוקפקת אור ירוק. מאז היעלמותו של חאשוג'י לפני 13 יום סופגת ריאד גינויים דיפלומטיים, ביטולי הגעה לכנס המשקיעים היוקרתי שלה, שמתויג כ"דאבוס במדבר", והתרסקות של 9% בשוק המניות שלה בשבועיים האחרונים.

מוקדם יותר היום שוחח הנשיא דונלד טראמפ בטלפון עם סלמן מלך ערב הסעודית בנוגע להיעלמו של העיתונאי ג'מאל חאשוג'י, והורה לשר החוץ מייק פומפאו "לעלות מיד על מטוס" לערב הסעודית כדי לדון במצב עם השליט הקשיש. לאחר שצייץ על כך, אמר טראמפ לכתבי הבית הלבן כי המלך "הכחיש בתוקף כל ידיעה" על מקום הימצאו של העיתונאי.


יוצא למדבריות ערב, לבדוק אם אפשר לסגור את הנושא בשקט. שר החוץ מייק פומפאו (צילום: CNN)


חאשוג'י, בעל טור בוושינגטון פוסט ולשעבר מקורב לחצר המלוכה (דודו הוא איש העסקים וסוחר הנשק עדנאן חאשוגי, שנודע באורח חייו הראוותני ובהשפעתו בוושינגטון בשנות ה-80) שהפך למבקר השלטון בריאד. הוא נכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול שבטורקיה בשניים באוקטובר ומאז נעלמו עקבותיו.

"זה לא כאילו שהיה ספק כלשהו במוחו. ההכחשה היתה חזקה מאד", אמר טראמפ על המלך סלמן. "נשמע לי כאילו אולי אלה היו רוצחים שפעלו על דעת עצמם. מי יודע. אבל אנחנו הולכים לנסות לרדת לשורש העניין בקרוב מאד", אמר טראמפ. "אבל ההכחשה שלו היתה גורפת".

הרשויות הטורקיות מאמינות כי 15 גברים שהגיעו לאיסטנבול ביום היעלמו של חאשוג'י קשורים להיעלמו ולרציחתו האפשרית. לפחות אחד מהם מסתמן כבעל קשרים בדרגים הבכירים של השלטון הסעודי. הסעודים טוענים שחאשוגי עזב את הקונסוליה לאחר ביקורו בה (שנועד להשגת מסמכים שיאפשרו את נישואיו) אולם לא סיפקו כל ראיות לכך, למרות שאם היה חאשוג'י עוזב את הקונסוליה, לא היה קל מלספק צילומי אבטחה מפתח הבניין המוכיחים זאת. ארוסתו, שהמתינה לו בזמן שביצע את סידוריו, אומרת שלא ראתה אותו יוצא את הבניין.


הייתכן כי האיש החזק בממלכה לא ידע דבר? נסיך הכתר, מוחמד בן סלמן (צילום: רויטרס)


במקביל גובר הלחץ הבינלאומי על ריאד להסביר את היעלמותו של העיתונאי, והפרשה יוצרת קרע בין הממלכה הווהאבית למערב. בריטניה, צרפת וגרמניה דורשות "חקירה אמינה" של האירועים וגם טראמפ הזהיר אתמול בצעדים חריפים אם יתברר שהסעודים אחראים למותו.

"יש בזה משהו באמת נורא ומגעיל, אז אם זה המצב, אנחנו נצטרך לראות", אמר טראמפ בראיון ששודר בתוכנית "60 דקות" אמש. "אנחנו נרד לשורש העניין ויהיה עונש חמור". בכירים סעודים איימו לנקוט בצעדי תגמול אם ארה"ב תטיל על הממלכה סנקציות, והזהירו כי "אם ארה"ב תפעל נגד ערב הסעודית, היא תדקור את כלכלתה שלה למוות", אולם לאחר מכן מיהרה ריאד לרכך את הטון. המקרה גורם גם למתחים בין ערב הסעודית לטורקיה, המאשימה את הסעודים שאינם משתפים פעולה עם החקירה.

הבורסה הסעודית נפלה כבר ב-7% אמש בטרם התאוששה ונסגרה בירידה של 3.5% בלבד. שוק ההון הסעודי התרסק ב-9% מאז היעלמו של חאשוגי, דבר שמחק את כל עליות המניות ב-2018. עם זאת, מדד שוק המניות הסעודי עדיין גבוה ב-8% משהיה בתקופה זו אשתקד.

חברות רבות ביטלו את השתתפותן בוועידת "יוזמת השקעות העתיד" הצפויה להיערך בסוף החודש בריאד, אותה מארח נסיך הכתר מוחמד בן סלמן באופן אישי ואשר מושווית לוועידת דאבוס לעסקים. איש העסקים הבולט האחרון שביטל את השתתפותו באירוע היוקרתי הוא ג'יימי דיימון, מנכ"ל JP מורגן צ'ייס. גם השתתפותו של שר המסחר הבריטי ליאם פוקס מוטלת בספק.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE