הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אליזבת' וורן פרסמה בדיקות ד.נ.א. המוכיחות אב-קדמון ילידי. האם טראמפ ישלם את ההתערבות?
לא ברור למה דווקא עכשיו, אבל הסנאטורית ממסצ'וסטס, המשייטת לבחירה מחדש לסנאט ומוזכרת כמתמודדת על מועמדות המפלגה לנשיאות בעוד שנתיים, פרסמה תוצאות של בדיקת ד.נ.א. המוכיחות: אכן יש לה (קצת) דם אינדיאני. האם הנשיא ישלם את מיליון הדולרים שהבטיח? וורן הפנתה אותו לארגון הצדקה למען נשים ילידיות

בעוד שלושה שבועות ויום ייערכו בחירות אמצע הכהונה, בהם ינסו הדמוקרטים להחזיר לעצמם את הרוב לפחות באחד משני בתי הקונגרס, ובכך לשים מעצור כלשהו למדיניות הנשיא טראמפ. בין שליש מחברי הסנאט המתמודדים במחזור הזה נמנית גם הסנאטורית הדמוקרטית ממסצ'וסטס, אליזבת' וורן, המוזכרת כמתמודדת אפשרית על מועמדות המפלגה לנשיאות ב-2020.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"הכדור אצלך, אדוני הנשיא". אליזבת' וורן (צילום: ניו יורק דיילי ניוז)


וורן נהנית מיתרון של יותר מ-25% או יותר על פני יריבה הרפובליקני ג'ף דיל בכל סקר שפורסם מאז תחילת ספטמבר. לכן לא לגמרי ברור למה היה לה דחוף דווקא היום לפרסם סרטון וידאו בן חמש דקות, המוכיח את מה שטענה כל חייה - אחד מאבות-אבותיה, לפני מספר דורות, היה יליד אמריקאי, דהיינו צאצא לתושבי היבשת המקוריים שחיו בה טרם הגעת האירופאים (מה שקוראים בלשון העם "אינדיאני").

וורן מעולם לא עשתה מן הטענה יותר מכך - לא התיימרה למורשת תרבותית אינדיאנית או לחברות רשמית בשבט כלשהו, לא טענה שהכירה את אותו אב קדמון שלה, רק שזו היתה המסורת שהועברה מדור לדור במשפחתה. אלא שהיא כן ציינה את המוצא, עבורו לא היתה לה הוכחה מעבר למסורת משפחתית, בטפסי קבלה ללימודים. וורן הסתבכה בעבר בשל צעד זה. הרפובליקנים טענו שהתחזתה לילידה אמריקאית כדי לקבל קביעות כפרופסורית למשפטים על בסיס חוקי אפליה מתקנת.

טענה זו הופרכה בבירור, לאחר שכל מי שהיתה לו נגיעה ולו קלושה למינוייה השונים בקריירה העיד - והדבר מגובה בפרוטוקולים של ישיבות - שהנושא מעולם לא עלה במהלך דיוני המינויים. שנים לאחר שהפכה למרצה בביה"ס למשפטים בהארוורד, השתמש המוסד בוורן כדי לטעון לגיוון אתני בין מרצי הפקולטה. זה לא מנע מהנשיא טראמפ למקד בה חצי לעג בנושא ולהדביק לה את הכינוי "פוקהונטס", על שם הגיבורה ההיסטורית שהפכה לנסיכת דיסני פופולרית.


ירשום צ'ק? (צילום: CNN)


היום כאמור פרסמה וורן את תוצאות בדיקת הד.נ.א. שעשתה, ממנה עולה כי אף שרוב מכריע של מורשתה הגנטית מגיע מאירופה, ישנם חמישה מקטעים של גנים ילידים-אמריקאיים, ולכן יש "דרגת ביטחון גבוהה" בקביעה שאחד מאבות-אבותיה הישירים "לפני 6-10 דורות, ככל הנראה 8" היה יליד-אמריקאי. הבדיקה נערכה על ידי קרלוס בוסטמנטה, פרופסור לגנטיקה באוניברסיטת סטנפורד ויועץ מקצועי לשתי החברות הגדולות בתחום, Ancestry ו-23and Me.

הנשיא הציע בעבר במספר הזדמנויות פרס כספי של מיליון דולר לארגון הצדקה המועדף על וורן אם תוכיח שיש לה דם "אינדיאני". היום כשנשאל על כך הכחיש שהציע זאת (על אף שיש צילומי וידאו). "הוא יכול לשלוח את הצ'ק למרכז המשאבים של הנשים הילידיות", אמרה וורן, והסבירה שהנושא אינו העלבונות שהופנו כלפיה, אלא השימוש בילידים האמריקאיים שנעשה לשם כך, והגזענות הממוסדת ששימוש זה חושף.



עדכון (17:30 EDT): לאחר שנרמז שהכחשתו ('לא אמרתי את זה. תקרא שוב') לא רלוונטית כי לא בקריאה עסקינן כי אם בווידאו, אמר הנשיא טראמפ לכתבים כי יסכים לשלם את מיליון הדולרים שהתחייב להם רק אם יוכל "לבדוק אותה בעצמו" וכי "זה לא משהו שאיהנה לעשות". 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE