הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שביתת החינוך המתקרבת ללוס אנג'לס והקשר שלה לתעשיית הצ'רטר
לכאורה המאבק בין איגוד המורים לנפת החינוך הוא על הדברים הרגילים - שכר, הקטנת כיתות, צוות מסייע, ספרי לימוד וציוד הוראה. אולם מתחת לפני השטח יש כאן מאבק בין תומכי החינוך הציבורי המסורתי, לבתי הספר המופעלים בצ'רטר, שמקבלים מימון ציבורי אבל מופעלים למטרות רווח

לוס אנג'לס התקרבה בסוף השבוע לשביתה במערכת החינוך כאשר מאמצי הגישור הסתיימו ללא תוצאות ונפת החינוך המאוחדת של לוס אנג'לס הגישה תלונה על התנהלות פסולה ביחסי עבודה נגד יונייטד טיצ'רס לוס אנג'לס (UTLA) על שסירבו לכאורה לשאת ולתת בתום לב.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הפגנה נגד מועצת נפת החינוך של לוס אנג'לס. חינוך למטרות רווח או לתועלת הציבור? (צילום: CBS)


שני הצדדים עוברים כעת לשלב המכונה "גילוי עובדות". לכל צד יש חמישה ימים למנות נציג לועדת גילוי העובדות. לאחר מכן בוחרת מועצת יחסי התעסוקה הציבורית של המדינה יו"ר לוועדה. לוועדה בת שלושת החברים יש 30 יום להגיש דו"ח שאינו מחייב. לאחר מכן תהיה נפת החינוך חופשית להכתיב את הצעתה הסופית, והאיגוד יהיה חופשי לשבות.

בהודעה רשמית לאחר ישיבת הגישור השלישית, שנערכה ביום שישי, טענה נפת החינוך כי האיגוד ביקש לשים קץ לדיונים כבר לאחר הישיבה הראשונה. "על פי הודאתה של UTLA עצמה, הסיבה היחידה ש-UTLA השתתפה בהליך הגישור היא כדי שתוכל לעבור במהירות לשביתה. UTLA מעולם לא נשאה ונתנה בתום לב", נאמר בהודעת הנפה, הטוענת כי דרישות האיגוד יגרמו לה לפשוט רגל ו"יגרמו לפיטורים חסרי תקדים של כ-12,000 עובדים, בכללם מורים".

בהודעה משלו טען איגוד המורים UTLA כי הוא ניסה בתום לב להגיע להסכם, "אולם למרבה הצער בכירי נפת החינוך LAUSD לא עשו כך, וסירבו להגיש כל הצעה משמעותית להשקעה מחדש בבתי הספר שלנו. הנפה חושבת שתוכל לקנות אותנו בהעלאת שכר צנועה, אולם המאבק שלנו מעולם לא היה רק על שכר", אמר בהודעה נשיא האיגוד, אלכס קפוטו-פרל.


"המאבק שלנו מעולם לא היה רק על שכר". נשיא איגוד המורים, אלכס קפוטו-פרל (צילום: LA School Report)


שני הצדדים הוציאו "דפי עובדות" נוגדים. האיגוד טוען שלנפה יש עודפי מזומנים בסך 1.8 מיליארד דולר שהוא מסרב להשתמש בהם כדי לשכור עוד אחיות, ספרניות ויועצות כפי שדורש האיגוד. נפת החינוך טוענת כי היא בגירעון ולכן היא זקוקה לכסף כדי לממן את הגירעון התפעולי שלה, וכי אם לא יהיו לה עודפים המדינה תסגור את הנפה.

האיגוד טוען כי המדינה דורשת שרק אחוז בודד מן התקציב השוטף של נפת חינוך יוחזק כעודפי מזומנים, ואילו נפת החינוך המאוחדת של לוס אנג'לס מחזיקה בעודפים בסך כ-26 אחוזים מתקציבה. עוד טוען האיגוד כי אשתקד הקצתה הנפה 416 דולר לרכישת ספרים וציוד הוראה, ולא הוציאה אגורה מתוכו.

מאחורי המחלוקת מסתתר קרע אידיאולוגי בין תומכי החינוך הציבורי המופעל על ידי המדינה לבין בתי ספר "צ'רטר", הממומנים על ידי הציבור אבל מתופעלים על ידי חברות למטרות רווח וכפופים להרבה פחות תקנות מבתי הספר הציבוריים.


אתם משלמים, אבל לא ממש שולטים במה שקורה. צ'רטר סקול (צילום: ויקיפדיה)


אשתקד ספג האיגוד תבוסה בבחירות כאשר למועצת נפת החינוך נבחר רוב של תומכי הצ'רטר סקולס, המעוניינים "לחנוק" את בתי הספר הציבוריים כדי לעודד את ההורים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר המופעלים למטרות רווח. אולם בקיץ אולץ יו"ר המועצה, רף רודריגז, לפרוש לאחר שהודה בקשירת קשר לביצוע הונאה, וכעת שורר שוויון מתוח במועצה.

למרות דברי האיגוד על כך שבין דרישותיו ישנן גם רבות שאינן קשורות לשכר (כמו ענייני הצוות המסייע שהוזכרו לעיל, וכן דרישה שבתי הספר הפועלים על פי צ'רטר יחויבו בדוחות השפעה קהילתית, השפעה חינוכית וגיוון אתני ומעמדי בקרב התלמידים), הרי שגם על התלוש יש מחלוקת. נפת החינוך מציעה למורים העלאה הדרגתית של 6% בשכר שתיושם לאורך שנתיים. האיגוד מכנה את ההצעה "מעליבה" ודורש העלאה של 6.5% - רטרואקטיבית ליוני 2016.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE