הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הברקזיט כופה על בריטניה לבחור בין ריבונות להסכם השלום בצפון אירלנד
אחד מתנאיו המרכזיים של הסכם "יום שישי הטוב", ששם קץ לעשרות שנות אלימות בצפון אירלנד, היה הסרת המחסומים לאורך הגבול עם אירלנד העצמאית שמדרום. האיחוד דורש שהגבול הזה יישאר פתוח. בריטניה רואה בכך פגיעה בריבונותה ורוצה שכל הממלכה תישאר באיגוד המכס של האיחוד לזמן מוגבל. "תחושת חירום" בבריסל

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, תתייצב מול מנהיגי האיחוד האירופי מחר (רביעי) בוועידת פסגה קריטית, על רקע אזהרתו של נשיא הנציבות האירופית, דונלד טאסק מפולין, לפיה בריטניה עלולה להתרסק החוצה מן האיחוד ללא הסכם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


גבול קשה בין צפון אירלנד לדרומה עלול להביא לשובם של ימים קשים באי הירוק (צילום: GQ)


השיחות בין הצדדים נתקעו בסוף השבוע מול הסוגיה הסבוכה של הגבול האירי. האיחוד האירופי רוצה שבריטניה תסכים ל"מעצור" ללא הגבלה אשר יוודא גבול פתוח בין צפון אירלנד, שכחלק מבריטניה תישאר מחוץ לאיחוד האירופי, והרפובליקה האירית מדרום, אשר תישאר חלק מן האיחוד.

מקור המקורב לשיחות מסר ל-CNN כי הצדדים היו כבר קרובים מאד לטיוטת הסכם, אולם זו נפסלה על ידי מיי, הרוצה שכל "מעצור" בגבול האירי יהיה מוגבל בזמן. כעת יש למנהיגת בריטניה פחות מ-24 שעות בטרם תישא דברים אל מנהיגי אירופה המכונסים מחר בערב. היום תיאר טאסק את שאלת הגבול האירי כ"קשר גורדי" שיוכל להיפתר רק בפעולה נועזת וברעיונות חדשניים.

דיפלומט אירופי אחד אמר כי יש עדיין "הזדמנות קלושה מאד" להגיע להסכם, ותיאר "תחושת חירום" בבריסל. מדינות רבות באיחוד מקוות שממשלת בריטניה תשנה את עמדתה, אולם במקביל יאיצו את הכנותיהן לברקזיט נטול-הסכם. "אנחנו הולכים להישאר רגועים ולראות מה יכולה ממשלת בריטניה לעשות, אבל מצדנו עלינו להיות מוכנים. אנחנו חייבים לספק ביטחון לאזרחים ולחברות העסקיות שלנו", אמר המקור.


לקראת התרסקות?


הסיבה לכך שסוגיית הגבול האירי היא כה בעייתית הינה שהסרת חסמי הגבול בין צפון האי הנשלט בידי בריטניה לבין המדינה הריבונית שמדרום היתה סעיף מרכזי ב"הסכם יום שישי הטוב" ששם קץ לעשרות שנות אלימות בצפון אירלנד. משום כך מבקש האיחוד האירי שצפון אירלנד תהווה חריגה ממעמדה החדש של בריטניה, ואילו בריטניה רואה בכך ערעור על ריבונותה בצפון אירלנד, ומבקשת במקום זאת שהמדינה כולה תישאר בתוך איגוד המכס האירופי לתקופה מוגבלת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE