הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הכירו את המועמדים הרפובליקנים היהודים שיתמודדו בבחירות האמצע
רוב היהודים אולי תומכים בדמוקרטים, אבל יש רפובליקנים בולטים בני דת משה - שניים שבוודאות יכהנו גם במושב הבא של בית הנבחרים וכמה שאולי אין להם הרבה סיכוי, אבל יש להם סיפורים מעניינים. הכירו את הכוח הנשי (20 מ-56 מועמדים יהודים לקונגרס), שלישיית לוין וקרבות על טהרת היהודים

שבועיים וחצי לפני בחירות האמצע בארה"ב זה זמן טוב להכיר כמה מהמועמדים שינסו לשמור על מקומם בבית הנבחרים או לתפוס אותו לראשונה כאשר המאבק בין הרפובליקנים לדמוקרטים על השליטה בבית הנבחרים צפוי להיות מותח ולעורר לא מעט עניין. בכל הקשור לתמיכת הבוחרים היהודים בארה"ב, ידה של המפלגה הדמוקרטית על העליונה כרגיל, לפחות על פי סקר שנערך בשבוע האחרון אם כי חשוב לציין שהוא נעשה ע"י המכון לבוחר היהודי (Jewish Electorate Institute), ארגון שהוקם ע"י יהודים שמזדהים כדמוקרטים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מי בפנים ומי בחוץ? 15 רפובליקנים-יהודים ינסו לשמור על מקומם או להשיג מקום בבית הנבחרים (צילום: AP)


נתוני הסקר הראו כי 74% מכלל המשיבים היהודים הביעו הזדהות עם המפלגה הדמוקרטית, לעומת 26% בלבד שהסכימו להזדהות כתומכי המפלגה הרפובליקנית. מספר המועמדים בצד הדמוקרטי גם גדול משמעותית מזה בצד הדמוקרטי עם 37 בסך הכול לעומת 15. בין המועמדים היהודים-רפובליקנים יש שניים שכבר נמצאים בבית הנבחרים ומנסים לשמור על מקומם ו-13 שמנסים להיכנס לשם. הסיכויים של כל אחד מהם משתנים מאוד וגם הסיפורים שלהם מציגים זוויות שונות ומיוחדות.

הבולט יותר מבין ה-15 הוא כנראה לי זלדין, נציג נפה מס' 1 של מדינת ניו יורק (לונג איילנד) בבית הנבחרים, שסיכוייו לשמור על מקומו גם לאחר בחירות האמצע גבוהים מאוד. זלדין, איש צבא לשעבר ששירת עבור ארה"ב בין השאר בעיראק, ידוע בקשריו ההדוקים עם הנשיא טראמפ. זלדין מגן ללא הרף על הנשיא בעניין חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות, תומך במדיניות ההגירה של טראמפ ואף יזם חקיקה שתשלול אזרחות מאמריקאים שיזוהו כחברי כנופיות.

בכל הקשור לתמיכה שלו בישראל זלדין מוכר בקרב הוועדה הרפובליקנית הלאומית כ"אולי החבר הפרו-ישראלי הכי חשוב" בקונגרס. הוא היה שותף לכמה מאמצי חקיקה בולטים שמטרתם להגן על הקהילה היהודית והיה מעורב בכמה ניסיונות לקצץ את המימון שארה"ב מעניקה לפלסטינים. בין החוקים הנוספים שסייע לקדם הייתה הצעה לאשר כי אזרחים אמריקאים שנולדו בירושלים יירשמו בדרכון האמריקאי כילידי ישראל, חקיקה שלמעשה אושרה כבר ב-2002 אך היישום שלה נעצר.


לי זלדין, נציג נפה מס' 1 של מדינת ניו יורק. צפוי לשמור על מקומו בבית הנבחרים (צילום: Shutterstock.com)


מבין 13 המועמדים שינסו להשיג מקום בבית הנבחרים ישנו אחד די שנוי במחלוקת, רוב כהן המתמודד על המושב של נפה 17 בקליפורניה, המכסה את אזור עמק הסיליקון. בין הפנינים שכהן סיפק בעברו היו תאוריות כי אסון התאומים היה עבודה פנימית של ארה"ב שתוכננה מראש, ולזה הוא הוסיף עוד תאוריה מופרכת כאשר טען שמישל אובמה היא גבר וכי ילדיה מאובמה נולדו מאם אחרת. כנראה אלה חלק מהסיבות לכך שסיכויו לגבור על הדמוקרטי המכהן רו חאנה (Khanna) קלושים עד לא קיימים בכלל.

הרפובליקני-יהודי השני שינסה לשמור על מקומו בבית הנבחרים הוא דיוויד קוסטוף, נציג הנפה השמינית של טנסי בבית הנבחרים. בשונה לזלדין, קוסטוף מגיע מתחום המשפטים לאחר שעבד שנים רבות כעורך דין. קוסטוף משמש בתפקידו הנוכחי מאז ינואר 2017 ובמסגרת תפקידו יזם חוק שמטרתו להפחית את השימוש באופיואידים ופעל גם להחמרת הענישה נגד פושעים המשתמשים בנשק.

מבחינת הסיוע שלו ליהודים אפשר לציין כי קוסטוף יזם בעבר הצעת חוק דו-מפלגתית שנועדה להחמיר את העונשים על מי שתוקף מוסדות דתיים, הצעה שהפכה לאחר מכן לחוק. קוסטוף המקבל תמיכה גם מארגונים פרו ישראלים וגם מהנשיא טראמפ מוגדר כבעל סיכוי של 99 אחוזים לשמור על מקומו בבית הנבחרים.

אולם רוב המועמדים הרפובליקנים היהודים הם בעלי סיכויים קלושים עד לא-קיימים ושניים מהם - לינה אפשטיין בנפה ה-11 של מישיגן וסת גרוסמן בנפה השנייה של ניו ג'רזי, המתמודדים שניהם על מושב רפובליקני פנוי - הולכים לעלות למפלגה במסגרת המאמץ לחסום את הגל הכחול ולשמור בכל זאת על השליטה גם בבית התחתון של הקונגרס. 


דיוויד קוסטוף, נציג נפה מס' 8 בטנסי (צילום: Jim Weber/The Commercial Appeal)


עוד נקודות מתוך הסקר: 

- מתוך 56 מועמדים יהודים לבית הנבחרים ולסנאט ברחבי ארה"ב, 20 הן נשים.
שלישיית לוין: יש שלושה לוינים המתמודדים לבחירות - מייק לוין הדמוקרטי מוביל בבטחה על יריבתו הרפובליקנית דיאן הארקי במירוץ על כסאו המתפנה של הרפובליקני דארל אייסה בנפה ה-49 של קליפורניה (אזור סן דייגו); אנדי לוין הדמוקרטי צפוי לנצח את קלאודיוס סטרנס במירוץ על כסאו המתפנה של אביו, סאנדר לוין, בנפה התשיעית של מישיגן, ולנעמי לוין הרפובליקנית אין שמץ של סיכוי מול ג'רולד ניידלר המכהן בנפה ה-10 של ניו יורק.
נעמי לוין היא אחת משלושה יהודים המתמודדים נגד יהודי אחר. מצטרפים אליה פרי גרשון, יריבו הדמוקרטי חסר הסיכוי של זלדין בנפה הראשונה של ניו יורק, וג'ו קאופמן, חסיד תיאוריות קונספירציה רפובליקני מפלורידה המנסה, זו הפעם הרביעית, להדיח את המאכערית הדמוקרטית הוותיקה דבי ווסרמן שולץ בנפה ה-23 של פלורידה. סיכוייו להשיג תוצאה שונה מהותית מהפעמים הקודמות שואפים אף הן לאפס.

רשימת המועמדים המלאה: לי זלדין - נפה מס' 1 במדינת ניו יורק, נעמי לוין - נפה מס' 10 בניו יורק, אמיר בנו - נפה מס' 4 בניו יורק, אליוט רבין - נפה מס' 12 בניו יורק, סת' גרוסמן - נפה מס' 2 בניו ג'רזי, דריל קיפניס - נפה מס' 12 בניו ג'רזי, דיוויד קוסטוף - נפה מס' 8 בטנסי,  ג'ו קאופמן - נפה מס' 23 בפלורידה, פיליפ ארונוף - נפה מס' 29 בטקסס, לנה אפשטיין - נפה מס' 11 במישיגן, מארק הרשפוס - נפה מס' 14 במישיגן, ג'וזף שניידר - נפה מס' 6 במסצ'וסטס, בוורלי גולדסטיין - נפה מס' 11 באוהיו, בריאן לייב - נפה מס' 3 בפנסילבניה.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE