הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מלחמת הסחר העולמית עדיין כאן: 12 תלונות הונחו על שולחן ה-WTO
ארגון הסחר העולמי צריך לספק מענה לתלונות מצד רוסיה, סין, האיחוד האירופי, טורקיה ועוד וגם לתלונות נגד מצד ארה"ב בעניין מכסי המגן במה שיכול להיגרר לדיונים שיימשכו שנים

מלחמת הסחר עדיין חיה ובועטת ומספר מדינות בעולם ממשיכות במאבקם נגד ארה"ב בעניין מכסי המגן, מאבק שמציף את אנשי ארגון הסחר העולמי (WTO) בתלונות שהם מתבקשים לבדוק ולפסוק לגביהן. 12 תלונות בסך הכול הגיעו לפתח ה-WTO מצד האיחוד האירופי, רוסיה, סין, קנדה, מקסיקו, נורווגיה, רוסיה וטורקיה כאשר כולן מפנות את התלונות כלפי ארה"ב ומכסי המגן שהנשיא טראמפ הטיל על אלומיניום ופלדה בחודש מרץ האחרון.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ארה"ב נגד שאר העולם במלחמת הסחר שלא נגמרת (צילום: istock)


בארה"ב לא נשארו חייבים וביקשו מארגון הסחר העולמי לפסוק גם בעניין מכסי המגן שהוטלו ע"י קנדה, מקסיקו, סין והאיחוד האירופי כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ. הפאנל של הגוף ליישוב סכסוכים בארגון הסחר שיתכנס בסוף החודש הנוכחי אישר את הגשת התלונות שהגיעו לאחר שהחלון של 60 יום לשיחות בין הצדדים, חלק מההליך הרגיל שנעשה טרם הגשת התלונות, הסתיים מבלי שהושגה הסכמה.

הדיונים בתלונות הללו עשויים להימרח על פני שנים כאשר בארגון הסחר העולמי מתקשים לעמוד בקצב התלונות המגיעות למספר שיא בתקופה הנוכחית, בעיקר עקב הסכסוכים הרבים שנוצרים כתוצאה ממאבקי הסחר בין ארה"ב ומדינות אחרות בעולם. ההליך של ארגון הסחר קובע כי הנאשמים יכולים לדחות את התלונות בשימוע שייערך בסוף החודש אך יהיו חייבים לקבל אותן בשימוע הבא שייערך בנובמבר.


מוצף בתלונות בענייני מלחמת הסחר, מה שעשוי לגרום לדיונים ארוכים שיימתחו על פני שנתיים ומעלה (צילום: רויטרס)


השלב הבא של ארגון הסחר יהיה מציאת פוסקים, מה שעשוי לקחת חודשים וברגע שהם ימונו, ההערכה היא כי תהליך הגשת הדו"חות שלהם יימשך שנתיים או אפילו יותר כאשר לשני הצדדים בכל אחד מהסכסוכים תהיה אפשרות לערער. חלק מהבעייתיות בכל הנושא היא שגם לארה"ב, יותר נכון לטראמפ עצמו יש סכסוך עם ארגון הסחר העולמי והוא אף איים לפני כחודשיים כי יוציא את ארצות הברית מן הארגון אותו ייסדה. בנוסף, ב"רויטרס" דיווחו כי בארה"ב מאיימים לשבש את מערכת הערעורים של ארגון הסחר העולמי לקראת יישוב הסכסוכים הקרובים באמצעות חסימת מינוי שופטים.

במסגרת העימות בין ארה"ב לשאר העולם בנושא מכסי המגן על האלומיניום והפלדה טוענות שאר המדינות כי מכסי המגן מהווים הפרה של חוקי ארגון הסחר העולמי כאשר בארה"ב טוענים מנגד כי זהו עניין של ביטחון לאומי ולכן הוא צריך להיות מחוץ לתחום השיפוט של ה-WTO. עניין נפרד נוסף בו ידונו בארגון הסחר הוא הבקשה שהגיעה מוושינגטון להטיל מכסי מגן על סין, זאת בתגובה לכישלון של הסינים להגן על זכויות הקניין הרוחני של ארה"ב.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE