הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מנספחי פרשת חאשוג'י: מכירה המונית של מניות סעודיות
סאגת העיתונאי הסעודי שהסתיימה עם ההודעה על מותו לפני כמה ימים גרמה למשקיעים זרים להיפטר מהמניות הסעודיות שהיו ברשותם כאשר סך כל המניות שנמכרו מוערך ביותר ממיליארד דולר

שוק המניות הסעודיות נפתח לרכישה של משקיעים זרים רק בשלהי 2015 אך כבר עכשיו הוא ספג מכה רצינית בכנף עם מכירה המונית מצד משקיעים שמחפשים להיפטר במהירות מהמניות הסעודיות שברשותם. מניות שערכן הכולל עומד על כ-1.1 מיליארד דולר נמכרו ע"י המשקיעים שחוששים מתגובה קשה של השוק בעקבות פרשת העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוג'י שהוכרז כמת לפני יומיים, שבועיים וחצי לאחר שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול ולא נראה מאז.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בהלת המניות האחרונה הביאה למכירה המונית בסך כולל של כ-4 מיליארד ריאל (צילום: רויטרס)


מכירת המניות ההמונית מציגה את תמונת המצב רק עד ליום חמישי האחרון, יום לפני ההודעה על מותו של חאשוג'י אם כי כבר אז היה די ברור שחאשוג'י כבר לא בחיים והסעודים הם אלה שאחראים לכך. הביקורת העולמית על הממלכה הסעודית, ביקורת שהגיעה בעקבות גל השמועות שנוצר הייתה גדולה וככל הנראה עודדה את המשקיעים להימלט מהשוק הרותח.

הפרשה שהעסיקה את התקשורת העולמית בשבועות האחרונים עשתה את שלה גם בכל הקשור ליחסים בין ארה"ב לערב הסעודית, מה שהיה גורם משמעותי בבהלת המניות: "השוק החל להגיב והמחירים השתנו בצורה קיצונית בעקבות היחסים בין ארה"ב לסעודים", אמר בשבוע שעבר יאפ מאייר, ראש מחקר הון עצמי בחברת ארקאם קפיטל (Arqaam Capital).

הסכום המדויק של המניות שנמכרו הוא 1.07 מיליארד דולר, שווה ערך ל-4.01 מיליארד ריאל (המטבע הסעודי) והוא מורכב ממכירות של מניות בסך 5 מיליארד ריאל לעומת קנייה בסך 991.3 מיליון ריאל. בנוסף נתוני הבורסה הראו כי גם משקיעים סעודים מכרו לא מעט מניות, בסך כולל של 3.4 מיליארד ריאל במהלך השבוע שעבר אך כאן המצב יותר מעודד עבור הממלכה כאשר מהצד השני של המתרס משקיעים סעודים אחרים קנו מניות בסך 7.8 מיליארד ריאל.


הפרשה שלו גררה תגובות דרמטיות גם בשוק המניות הסעודי (צילום: AFP/גטי אימג'ס)


בכל הקשור לשינוי המצב ולשיפור היחסים של ארה"ב וערב הסעודית קשה לומר אם ומתי זה יקרה כאשר התגובה האחרונה מהצד האמריקאי הגיעה מכיוונו של שר האוצר סטיבן מנוצ'ין שקרא להודאה של הסעודים וההסבר על מותו של חאשוג'י כ"צעד ראשון טוב, אך לא מספיק" והוסיף כי זה עדיין מוקדם לדבר על סנקציות אפשריות שיוטלו על הסעודים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE