הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחזור הבחירות של 2020 עוד לא התחיל רשמית, והשדה הפרוגרסיבי כבר צפוף
כשהמערכת הפוליטית עדיין בישורת האחרונה של בחירות אמצע הכהונה 2018, רבים כבר מסתכלים קדימה. במחנה הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית יש מי שחוששים שריבוי מועמדים יאפשר למתמודד מהמחנה המתון לנצח למרות הנטייה הגוברת של שטח המפלגה שמאלה

ברני סאנדרס אומר שהוא מדבר עם עמיתתו, אליזבת' וורן, כמעט בכל יום - רק לא על המירוץ לנשיאות ב-2020. אולם שני הענקים של המחנה הפרוגרסיבי נמצאים במסלול התנגשות לקראת תחילת ההיערכות לפריימריז הנשיאותיים - וישנם פרוגרסיבים החוששים שהמאבק המתהווה יפלג את הקול השמאלי יותר במחנה ויאפשר למתמודד דמוקרטי מתון יותר לזכות במועמדות.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מדברים כל יום. הסנאטורים אליזבת' וורן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) וברני סאנדרס (עצמאי מוורמונט) (צילום: גטי)


סאנדרס ניסה להפיג את החששות הללו כשרמז שיש סבירות גבוהה למפגש בין מועמדים אפשריים החולקים עמדות דומות. כשנשאל אם הוא ומועמדים פרוגרסיביים אחרים צריכים לקיים דיונים במטרה לוודא שאחד מהם יזכה במועמדות, אמר סאנדרס "אני מניח שבשבועות והחודשים הקרובים, יהיו שיחות". כנשאל אם שוחח עם וורן או ג'ף מרקלי מאורגון (שהיה הסנאטור היחיד שתמך במועמדותו של סאנדרס לנשיאות ב-2016) על בחירות 2020, ענה סאנדרס "לא ממש".

כרגע ישנם שלושה דמוקרטים פרוגרסיבים (או, במקרה של סאנדרס, דמוקרטים לעת-מצוא) הצפויים לנהל קרב צמוד על המאגר שהצביע לסאנדרס ב-2016: ברני עצמו, אליזבת' וורן וג'ף מרקלי. סאנדרס פתח בסבב של תשע מדינות לקראת בחירות אמצע הכהונה. וורן עוסקת בהכנות נמרצות לריצה ב-2020, כולל חשיפה מפתיעה בעניין מוצאה האינדיאני (שכנראה קיים, ובכל זאת ייתכן שזה לא רעיון טוב). 

מועמדים "מרכזיים" יותר כמו קורי בוקר (סנאטור מניו ג'רזי) וקמאלה האריס (סנאטורית מקליפורניה) מקדמים הצעות חוק בנושאי מס (האריס מציעה זיכוי מס של 6,000 דולר למשפחות עם הכנסה מתחת למאה אלף דולר בשנה) ועניינים אחרים, שבכוחן לחבב אותם על המצביעים הפרוגרסיביים.

החשש במחנה, כאמור, הוא שייווצר מצב המכונה "שניים רבים, השלישי לוקח" - שניים או יותר פרוגרסיבים יפצלו קולות, ומועמד מתון ו"פרווה" יותר ינצח. לכן יש במחנה כאלה (כמו ג'ף כהן, מייסד ארגון האקטיביזם המקוון RootsAction), שהמתמודדים האפשריים ייפגשו ויתאמו דברים.


הכוכב הפרוגרסיבי העולה ממדינת ההיפסטרים. הסנאטור ג'ף מרקלי מאורגון (צילום: truthinlabelingcoalition.org)


אז מצד אחד, יש חשש טבעי שהשטח, במיוחד באווירה הפוליטית של היום, יראה בעין מאד לא יפה דילים שנסגרים בחדרי-חדרים. אבל יש האומרים שההבנות שיושגו בין המועמדים לא יקראו לאיש מהם לפרוש, אלא יקבעו מדדים (בגיוס כספים, בתוצאות בפריימריז המוקדמים, סקרים) שיקבעו מתי מועמד או מועמדת יסכימו לפרוש ולהעביר תמיכתם לאחד המתמודדים הנותרים.

סאנדרס הודה בראיון לפוליטיקו כי גילו (הוא בן 77 כיום) יהווה פקטור אם ירוץ ב-2020, אם כי אמר בהכרת תודה כי התברך בבריאות מצוינת. גם אם לא ירוץ - אולי במיוחד אם לא ירוץ - ייהנה סאנדרס ממעמד של "ממליך מלכים" - לפחות בכל הנוגע לזהות המועמד הפרוגרסיבי שינסה (או תנסה) להצליח איפה שסאנדרס עצמו רק התקרב, ולשאת את הדגל הפרוגרסיבי אל הבחירות הכלליות לנשיאות.

בסופו של יום, אומר כריס ריבס מהאתר "דיילי קוס" ונציג של קנזס בוועדה הארצית הדמוקרטית, השדה הפרוגרסיבי ינופה בדרך הטבע על ידי תורמים, ביצועים בעימותים לפני פריימריז וסקרים. ולאור הרצון העז של כל הנוגעים בדבר לשים קץ לנשיאותו של הנשיא טראמפ, החיכוכים בתהליך הפריימריז צפויים להיות קלים מהרגיל. או בלשונו של ריבס: "הייתי מצביע לכריך שינקן על לחם שחור ולא לטראמפ".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE